שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

להקת הבלט "קונסיירטו" לא הרשימה

הביצוע של להקת הבלט הארגנטינאית "קונסיירטו" ל"לה טרוויאטה" של ג'וזפה ורדי, היה חלש ומאכזב

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

להקת הבלט "קונסיירטו" היא להקת בלט פרטית בארגנטינה שלמעשה הוקמה בעבור כוכב הבלט אינאקי אורלזאגה. הוא הכוריאוגרף והרקדן הראשי של הלהקה הפועלת בתיאטרון "קולון" בבואנוס איירס מאז שנת 2000. הבלט, כמו האופרה "לה טרוויאטה" של המלחין ג'וזפה ורדי, מתבסס על הרומן "הגברת עם הקמליות" מאת אלכסנדר דיומא. הסיפור מתאר את אהבתם של אלפרדו ג'רמן לקורטיזנה היפה והחולה ויולטה ואלרי. מאושרים הם עוברים להתגורר בכפר, אך אביו של ג'רמן מגיע ומאלץ אותה להיפרד מאהובה לטובת "המהוגנות החברתית"; היא ניאותה בלב שבור וחוזרת לחיי ההוללות. אהובה לא מכיר בקורבנה ומתעמר בה ורק כשהיא גוססת בזרועותיו הוא מכיר בקורבנה.

הבחירה האמנותית של אורלזאגה היא שהכוריאוגרפיה עוקבת אחרי הדרמה והליבריט כפשוטו הוא עיקר העניין. אין התייחסות עכשווית לנושא כפי שכוריאוגרפים רבים כיום נוהגים לעשות. הדבר המאכזב הוא שגם הסיפור במתכונתו המוכרת כל כך, לא משמש מסגרת לקומפוזיציות או לחיבורים מסקרנים בלקסיקון הבלט. בהקשר זה עולה על הדעת הכוריאוגרף ג'ון קרנקו בבלט שטוטגארט, שגם הוא בחר לשמור על הליבריט המקורי אבל הפיח חיים ביצירה בעזרת פתרונות כוריאוגרפים רעננים וביצוע מעולה. במקרה שלפנינו, הפתרונות התנועתיים צפויים ונעזרים בנדיבות בג'סטות של פנטומימה. במלים אחרות, הכוריאוגרפיה לא רק מיושנת אלא גם פשטנית.

מתוך "לה טרוויאטה - הבלט". הבעה מוגזמת על חשבון הביצוע

הלהקה מורכבת מרקדנים צעירים המקרינים שמחת מחול ויש להם טכניקה מקצועית ונקייה. אך קשה לאמוד את הפוטנציאל האמיתי הגלום בהם בכוריאוגרפיה זו. את תפקיד ויולטה רוקדת אליאנה פיגוורה, רקדנית יפה וטובה עם יכולת דרמתית וכנות. את תפקיד האב

רוקד חורחה אמרנטה שהוצב כקריקטורה של אדם מחוסר רגשות, והוא נע נוקשה, מכווץ בתוך עצמו. אינאקי אורלזאגה רוקד את תפקיד אלפרדו. לפי התוכנייה מדובר בכוכב בלט בינלאומי אבל למרות שהוא עדיין נראה צעיר, הטכניקה שלו מצויה במורד. הסיומים של הפירואטים שלו עדיין נקיים, וניתן לזהות מעברים מרשימים ומדויקים הדורשים שליטה ומסתיימים בפוזיציה של עמידה על רגל אחת, אבל הקפיצות איבדו את הברק והנחיתה מהן כבדה. כבר ניתן להבחין ב"מריחות" של הבעה מוגזמת על חשבון הביצוע.

"מחול במשכן" בבית האופרה היא סדרה איכותית לקהל אליטיסטי שמשלם ממיטב כספו. יש מקום לעודד הבאת להקות בלט לישראל, לצד להקות מחול מודרני חדשניות עם מוניטין, אבל יש להקפיד להביא להקות איכותיות ועכשוויות. אינני יודעת מה היו השיקולים להביא להקה זו. קהל המחול ראוי להרבה יותר טוב.

"לה טרוויאטה ­ הבלט", להקת הבלט קונסיירטו (ארגנטינה); כוריאוגרפיה: אינאקי אורלזאגה; מוסיקה: גו'זפה ורדי; תלבושות: ורוניקה דה לה קנל; "מחול במשכן", האופרה הישראלית תל אביב-יפו; 22.10.2012

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ