בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חידות המחול של עידן שרעבי

בתוכנית החדשה של עידן שרעבי, רקדן נפלא וכוריאוגרף מסקרן, הוא מציג את העשייה היוצרת שלו מ-2009 עד היום. אף שהיא אינה תפורה עד הסוף, המכלול מעורר עניין

תגובות

עידן שרעבי הוא רקדן נפלא שרקד בלהקת “NDT” בהולנד ובלהקת בת שבע בישראל. בשנים האחרונות הוא מתגלה ככוריאוגרף מסקרן עם ראש "אחר". זכורה לטובה העבודה “Rak”, שיצר ללהקת הפרויקט והועלתה במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב ב־2011.

בתוכנית החדשה,’ “3Works”, הוא מציג את העשייה הכוריאוגרפית שלו מ־2009 עד היום. לפיכך, זו לא ממש תוכנית מובנית, אלא כזאת המורכבת מפרגמנטים של ריקוד, כמה מהם מיצירות גדולות יותר שהעלה בעבר, וכוללת גם סרטי וידיאו שצילם לבד או עם שותפים.

השפה התנועתית בולטת אצל שרעבי. יש בה משהו רענן, של אדם שחוקר ובודק. גם אם הוא עדיין לא החליט סופית מהי שפת המחול שלו, יש בו חוסן ועקביות. נראה שהוא אינו מוותר עד שהחידות ייפתרו. הפעם חברו אליו רקדנים מצוינים שהכיר בארץ ובחו"ל: שרון וזנה שרקדה בלהקת בלט קולברג וחזרה לארץ, אילן קו שרוקד כיום בברן בשווייץ, אופיר סימן־טוב שרוקד בז'נבה, אריאל פרידמן מלהקת בת שבע, לירון רובינשטיין ודניאל און מלהקת המחול הקיבוצית. רובם, כמו שרעבי, הם בוגרי מגמת המחול בבית הספר תלמה ילין.

תמי וייס

את הדואט “Rak2” רקדו אילן קו ושרון וזנה. הריקוד זכה בפרס שני בתחרות בינלאומית לכוריאוגרפיה בקופנהגן בשנה שעברה ווזנה זכתה בפרס הרקדנית המצטיינת. הקשר בין הזוג בריקוד אינו פתור, אבל הנדוניה היא מקוריות שפת התנועה. נדמה כי אצל שרעבי אין הבדל בחשיבות שהוא מקנה לריקוד בעמידה או בשכיבה, והוא נע מעלה ומטה כמו במעלית. הרקדנים, ללא תנופה או הטיית הגוף, עולים ויורדים בקלות מדהימה כשעושר התנועות בשכיבה ועמידה זהה. בעוד שהקהל רגיל לראות ניגוד בין תנועה במקום לתנועה במרחב, הרי שהניגוד בין האנכי לאופקי פותח עיניים סקרניות.

השפה של שרעבי מורכבת מפרטי פרטים של איכויות מנוגדות המתבצעים במהירות וברצף של מתיחות חזקות של גפיים, גלים מהירים בטורסו, סיבוב של הגוף בתנופה, ירידה לרצפה, גלגולים, מתיחות, חזרה מהירה על תנועה קודמת. אלה משפטים ארוכים, כמעט ללא פיסוק, כאדם המבקש להספיק לומר הרבה דברים עד שריאותיו יתרוקנו. לפעמים הוא עושה הילוך לאחור של התנועות, והוא גם אוהב להשתעשע בחשיפת וכיסוי הגוף.

השפה הווירטואוזית מוכרחה להתבצע בדיוק מרבי ולכן הרקדנים נדרשים להיות בעלי מודעות גבוהה. זו כוריאוגרפיה של רקדן המחפש את כלי הנגינה שבתוך גופו. השפה שלו היא מערבולת של אנרגיות זורמות וצורניות בועטת. האיכויות והכלים השונים מתנצחים ביניהם אבל כל אחד מקבל את האפשרות, גם לחלקיק שנייה, להישמע בצליל ברור. בעוד שנראה כי שרעבי יצר מאגר אפשרויות וצירופים של תנועות עשיר למדי, הרי חסר מבט על המבנה הכללי של הקומפוזיציה. לפיכך, אין הבדל משמעותי בין הריקודים, בין שזה פרמגנט בסולו או בדואט.

העבודה הבשלה יותר היא “K`ZAT”. שרעבי מופיע בה כמנצח תזמורת כשגבו מופנה לקהל. התנועות מוכרות אבל נתקפות בווירוס של טירוף. כשהגוף שלו נענה לו הוא נהפך למערבולת של קולות. כל זאת כדי לנצח על ארבעת הרקדנים, פרידמן, סימן־טוב, רובינשטיין וקו המפוזרים על הבמה. הריקוד נראה כניסיון יותר בשל של יצירה עם מבט כולל, אבל גם הוא נראה כפתרון זמני של עבודה בתהליך.

בתוכנית הוקרן גם סרט וידיאו של הסולו “Blue Solo, Joni” בביצוע הרקדנית בלינדה מגווייר. הצילום נעשה בסטודיו בתנאים קשים, מול חלונות שטופי שמש. נדמה כי הכוריאוגרף לא הביא בחשבון את תנאי התאורה, או שדווקא חיפש את אותן הפרעות. עם זאת אפשר היה להתרשם מרעננות השפה ומהביצוע הטוב.

סרט נוסף, “Danielle, Coat", בביצוע הרקדנית דניאל און, התקבל לפסטיבל סרטי מחול PACTT בבלגיה. גם כאן איכות הצילום ירודה אבל הסרט מעניין בזכות בדיקת תנועת מחול עם אפשרויות עריכה שונות, השכפולים של הרקדנית, ההליכה לפנים ולאחור ועוד.

התוכנית אינה תפורה עד הסוף ויש בה ניגוד בין איכויות הצילום הירודות לתוכן האיכותי שמכילים הסרטים, ובין המעברים הלא סגורים בין הקטעים השונים להשקעה בפרטי הריקוד והביצוע. אבל המכלול בהחלט מעורר עניין.

עידן שרעבי ורקדנים - “3Works”. “Joni Solos Series”. מוסיקה: ג’וני מיטשל; “Rak2”, מוסיקה: נוקטורו שופן אופוס 72; “K`ZAT”, מוסיקה: נוקטורנו של שופן אופ’ 27; רקדנים: בלינדה מגווייר, אופיר סימן־טוב, אריאל פרידמן, דניאל און, עיצוב תאורה: עומר שיזף, עיצוב תלבושות: אביעד אריק הרמן ועידן שרעבי, צילום סרטי מחול: אלעד וייסמן, קרן רוזנברג ועידן שרעבי. מרכז סוזן דלל, 5.4



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו