בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ברישניקוב מייסד קרן מלגות לאמנים

המלגות, שיוענקו לאמנים מכל התחומים ויאפשרו להם לעבוד בניו יורק, ייקראו על שמם של מרס קנינגהם וג'ון קייג'

תגובות

מיכאיל ברישניקוב הודיע היום כי הוא יוצא בקמפיין לגיוס מיליון דולר בעבור מלגות לאמנים. המהלך של כוכב הבלט, המייסד והמנהל האמנותי של "Baryshnikov Arts Center", נועד להעניק לאמנים זמן ומקום לעבוד בו בעיר ניו יורק, בעיקר בסטודיו A6, חלל גדול הפונה לנהר ההאדסון ושוכן בקומה העליונה של המרכז של ברישניקוב במנהטן. פרויקט המלגות וכן הסטודיו ייקראו על שם המלחין ג'ון קייג' והכוריאוגרף מרס קנינגהם.

קנינגהם, שמת ב-2009, הוא רק אחד מהכוריאוגרפים הגדולים שברישניקוב עבד עמם ב-40 השנים שעברו מאז שערק מברית המועצות למערב, בהם אלווין איילי, פרדריק אשטון, ג'ורג' בלנשין, מרתה גרהם, קנת מקמילן, מרק מוריס, אלכדיי רטמנסקי, ג'רום רובינס, פול טיילור וטוויילה תארפ. השבוע אמר ברישניקוב ל"ניו יורק טיימס": "שני הכוריאוגרפים שהשפיעו עלי ביותר הם בלנשין וקנינגהם, במובן שבו הציגו אתיקה מסוימת באמנות שלהם. במשך כל הקריירה שלהם הם מעולם לא התפשרו על היושרה האמנותית. אפילו כשהיו במצב כלכלי קשה. לא משנה אילו מהלומות, ניצחונות או אי נעימויות ניצבו בדרכם, הם הקדישו עצמם לעבודה טהורה".

ברישניקוב הוסיף כי הכיר את קייג' היטב. "אני רוצה לחלוק כבוד למה שהשיגו ביחד: קייג' וקנינגהם הם דוגמה איקונית של שותפות אמנותית, דואט יצירתי שעבד במשך יובל".

אנני ליבוביץ

מ-1980 עד 1989 ניהל ברישניקוב את תיאטרון הבלט האמריקאי (ABT) והיה למנהל אמנותי מובחן ומוערך, שהעניק לרקדניו רפרטואר בעל גיוון רחב והרחיב את טעם קהלו, כך מציין מבקר המחול של ה"ניו יורק טיימס" אליסטר מקאולי. בין השאר העמיד במסגרת הלהקה את "דואטים" (1980), יצירה של קנינגהם, ואף למד את התנועות עם רקדניו.

חברותו של ברישניקוב עם קנינגהם התפתחה דווקא בשנות ה-90, כשרקד כמה יצירות מהרפרטואר שלו במסגרת פרויקט המחול שהקים שנקרא "White Oak". ב-1999 הזמין קנינגהם את ברישניקוב לרקוד דואט עמו, "Occasion Piece". הוא עלה ארבע פעמים בלבד – ובהן הופעתו האחרונה של קנינגהם על הבמה.

ברישניקוב נזכר כי הראה לקנינגהם את הסטודיו A6 בשנת 2007, שנתיים לאחר שפתח את המרכז בשלוש הקומות העליונות של הבניין. קנינגהם היה בשנות ה-80 המאוחרות לחייו וכבר בכיסא גלגלים. ברישניקוב ציין כי קנינגהם עמד אז על הדמיון בין המקום לבין הסטודיו שלו ושל להקתו.

להקתו של קנינגהם אינה קיימת עוד. הסטודיו שלה משמש עתה את חברי להקת מרתה גרהם, שסגנונה שונה לגמרי. ברישניקוב אמר כי שינוי השם של סטודיו A6 הוא אקט של "צדק פואטי", שנועד "לשמר לרוחות שלהם מבט לנהר. המקום יכובד בנשיאת שמותיהם".

המלגה החדשה תוענק בכל שנה החל בדצמבר 2015 ותעמוד על סך של 50 אלף דולר. ברישניקוב ציין כי היא תינתן לאמנים מכל התחומים – בהם קולנוענים, דרמטורגים, כוריאוגרפים, מלחינים. "אנו מעוניינים בעבודה יצירתית דינמית, חוצה דיסציפלינות, אקספרימנטלית. האמנים ינהלו עמנו משא ומתן לגבי איך הכסף יחולק מבחינת חזרות בסטודיו.

"כל כך הרבה אמנים היום צריכים לזוז ממקום למקום ברחבי ניו יורק כשהם יוצרים", המשיך. "אני מבין כמה זה חשוב שיהיה לך חלל משלך, כיצד זה משפיע על פרודוקטיביות שתהיה לך התאורה הנכונה, הרצפה הנכונה וללא רעש. לא להיות כל הזמן במעברים ולתפוס מוניות. למרס היה את זה בסטודיו שלו. זה מה שמרס הכי אהב: רק לעבוד בשקט".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו