בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ברטה ימפולסקי והלל מרקמן תובעים את הבלט הישראלי

השניים, שייסדו וכיהנו כמנהליו במשך 45 שנה, תובעים אותו על סך כ-2.5 מיליון שקלים שלטענתם מגיעים להם

2תגובות

ברטה ימפולסקי והלל מרקמן הגישו תביעה כספית לבית הדין לעבודה בתל אביב יפו נגד הבלט הישראלי - גוף המחול הקלאסי שהם ייסדו וכיהנו כמנהליו במשך 45 שנה - על סך כ-2.5 מיליון שקלים. התביעה מוגשת עם כישלון מאמצי הגישור שהתנהלו בחודשים האחרונים בין ימפולסקי ומרקמן ובין עמותת הבלט הישראלי.

סכום התביעה הוא פועל יוצא של פיצויי שכר וכל הזכויות הנלוות, וכן של הסכם ההלוואה שנחתם בין המלווים ימפולסקי ומרקמן והבלט הישראלי ב-2006. בהסכם נכתב כי "מאחר שהתובעים הלוו 2.4 מיליון שקל לבלט הישראלי בעת פרישתם או הפסקת עבודתם מכל סיבה שהיא יהיו זכאים התובעים לתשלום חודשי שהוא שווה ערך לשכר החודשי עד לסיום ההלוואה". מרכיב נוסף בסכום התביעה הוא בגין נזק שנגרם לתובעים.

לשלב זה של הסכסוך בין ימפולסקי ומרקמן לבלט הישראלי קדמו ניסיונות ההדחה של ימפולסקי מכל תפקידיה בבלט הישראלי בשנה האחרונה, והכרזה על עדו תדמור כמנהל האמנותי החדש. ימפולסקי ניסתה בתחילה להיאבק בהחלטה של מנהלי הבלט הישראלי להדיחה, ובמארס האחרון אף הגישה תביעה לבית הדין לעבודה שהטיל צו מניעה על מינויו של תדמור. אבל חודש אחר כך ביטל בית הדין את הצו והורה לצדדים להגיע לפתרון. בינתיים מונה תדמור למנהל האמנותי ובמאי קיבלה ימפולסקי הודעת פיטורים שנכנסה לתוקפה בסוף שנת הלימודים. מלבד ההדחה שהיתה צפויה, משמעותם הכואבת של הפיטורים מבחינת בני הזוג, היה סילוקם מבית הבלט היקר ללבם.

דניאל צ'צ'יק

מכיוון שמצבו הכספי של הבלט הישראלי אינו מזהיר וכדי למנוע תביעת פיצויים מצדם של ימפולסקי ומרקמן, בהתערבות אחת מהתורמות המרכזיות של הבלט הישראלי ובמימונה, החלו הצדדים בקיץ בתהליך גישור. לדברי עו"ד של ימפולסקי ומרקמן, רפאל יולזרי ממשרד גדעון פישר ושו"ת (שלא היה שותף פעיל בהליך הגישור, ת"ר), "היתה נכונות מצד ברטה והלל להגיע להבנות ולמצוא פתרונות שישביעו את רצונם. בסך הכל הם ייסדו את הבלט ואין להם אינטרס לפגוע בו. אבל הניסיון הזה לא צלח".

יולזרי מבהיר שהמחלוקת במסגרת הגישור לא היתה על כסף כלל וכי הדרישות היו רק בנושא ההוקרה לבני הזוג. אבל לדבריו "כשראינו שאין נכונות גם בנושאים שאינם כספיים, הבנו שאין יכולת להגיע לפתרון. ולכן עכשיו בני הזוג תובעים את הכספים המגיעים להם מבחינה משפטית".

לדברי ימפולסקי, "זה נפל עלינו כרעם ביום בהיר. לא ציפינו לגמור ככה את הקריירה, השקענו את חיינו בבלט. מאד אהבנו את מה שעשינו וזה בעצם היה חיינו. אנחנו גם המייסדים גם התורמים. ובשבילנו זה היה מובן מאליו שאנחנו נותנים את כספינו לבלט. אף אחד לא הכריח אותנו. אבל בדרך כלל עזיבה של מנהל אמנותי היא אחרי הוקרת טובה. לא כמו שעשו לנו".

ימפולסקי מפרטת מה היו דרישותיה בגישור: "חשבנו לעזוב יפה. ושלפחות ישאירו לי את המשרד הקטן שהיה לי למעלה. לא נגיע כל יום לשם. אבל שיהיה לנו מקום. רציתי להיות יועצת אמנותית. אם ירצו לקבל את הרעיונות שלי – טוב. אם לא – לא. בכל להקה אחרת היו עושים גאלה לאנשים כמונו. אבל היא (לאה לביא, המנכ"לית של הבלט הישראלי, ת"ר) לא הציעה שום דבר. רק רצתה שנרד מהתביעה המשפטית. אתם תסתלקו מכאן אבל בלי שום תביעה משפטית.

"היינו מוכנים לוותר על הכסף. לא עשינו אף פעם חשבונות של כסף. אבל היות מה שקרה מה שקרה, פתחנו את החוזים והסתכלנו על מה מגיע לנו. אנחנו חזקים. נילחם ונאבק על זכויותינו".

תגובת הבלט הישראלי: "אנו מאשרים כי ברטה ימפולסקי והלל מרקמן הגישו נגד אגודת ידידי הבלט הקלאסי בישראל תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בתל־אביב על סך מנופח ותמוה של 2,415,612 שקל. אנו בוחנים את כתב התביעה ומגבשים את הגנתנו. צר לנו על רצון מייסדי הבלט לגרור אותנו להליך משפטי מיותר ובתוך כך להציגו באור שלילי בעיני הציבור, שמא נפל פגם או רבב בהתנהגותו. יש בידינו להפריך את שלל טענות המייסדים ולהאיר את אופן ניהולם הבעייתי של מייסדיו וממילא בכוונתו לעשות כן במסגרת ההליך שנכפה עלינו ובכפוף לזכויותינו על פי כל דין".

היועץ המשפטי של הבלט הישראלי, עו"ד תומר הדס, מסר כי "מרקמן סיים את עבודתו בהסכמה לפני למעלה משנתיים, ואילו ימפולסקי פרשה לגמלאות בהליך תקין וראוי, תחת פיקוחו של בית הדין לעבודה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו