בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שריקות בוז בהופעה של עידו תדמור בבולשוי

הכוריאוגרף הישראלי נקלע למאבק בין שמרנים למחדשים בבלט הרוסי

57תגובות

שריקות רמות וקריאות נשמעו בעת העלאת יצירתו של עידו תדמור, "חדר ריק", על במת בלט הבולשוי במוסקבה לפני שבוע.

זה קרה לקראת סוף הערב, שהוקדש לציון יום ההולדת ה-75 של הפרימה בלרינה האגדית של הבולשוי, יקטרינה מקסימובה, שמתה ב-2009. תדמור הוזמן להשתתף בגאלה על ידי בעלה של מקסימובה, ולדימיר וסילייב, שהיה במשך שנים מנהלו של הבולשוי וכיום משמש היועץ האמנותי של הבלט - הזמנה שהיא הישג חסר תקדים לרקדן ישראלי. בהתחשב בהיסטוריה של הבולשוי כמעוז המחול הקלאסי וברקורד המודרני של תדמור, זה היה הימור.

קנטושוב

נראה שתדמור, שלא בטובתו, נקלע לחזית המאבק החריף בין השמרנות לכוחות השינוי בתרבות בכלל ובמחול בפרט. ההתמודדות הזאת באה לידי ביטוי במאבקים ובפוליטיקה מאחורי הקלעים של הבולשוי, שלא מעט שערוריות נקשרות בשמו בעת האחרונה. לדברי תדמור, המנהל הנוכחי, ולדימיר אורין, מייצג את הדור החדש. הוא מבקש לעשות מהפך בבלט ולהפוך אותו למרכז תרבותי שיש בו מגוון רב של סגנונות מחול כבכל גוף מחול אחר באירופה. אך יש לו מתנגדים רבים מקרב השמרנים, הסבורים שמחול מודרני מבזה את ההיסטוריה המפוארת של הבולשוי.

על רקע זה, בחלק מהדיווחים בעיתונות ובאינטרנט הוגדר הערב כ"סקנדל נוראי". ואולם מבקרת המחול הקשוחה של "קומרסאנט", טטיאנה קוזניצובה, ראתה את הדברים אחרת וזיכתה את קטע המחול של תדמור בסופרלטיבים שלא כדרכה: "הדואט של עידו תדמור הפגין יצירתיות, מקצבים מעניינים, מקוריות והרבה הומור, והסיום שלו היה לירי-רומנטי. אל מול ההתנהגות של הקהל סיימו הרקדנים את הקטע באופן מכובד ומקצועי".

ואילו "הקומסומולניק המוסקבאי" לעג ליצירה של תדמור. לאורך הקטע הארוך הקהל היה לא סבלני ומשועמם, נכתב בעיתון. בשלב שבו בוצעה נשיכה בעכוז הרקדנית, מירה רובינשטיין (כחלק מהקטע המייצג השתעשעות של בני זוג), נשמעו קריאות בוז קולניות. "אחר כך החלה אנדרלמוסיה", נכתב. "אנשים צרחו, שרקו, רקעו ברגליהם, צעקו והשתוללו. אך למרות יבבות האולם, למרות הקריאות ההיסטריות 'עופו מהבמה!', 'תתנדפו!', 'זו פגיעה בזכרה של מקסימובה!' – הביצוע לא הופסק: הרקדנים הישראלים המשיכו בלי כל מבוכה. ואפילו בזמן הקידות, כאילו להרגיז, ארלקינו מיזמז במופגן את קולומבינה המענטזת".

מהבמה זה נראה קצת אחרת. תדמור אומר שחזר ממוסקבה בהרגשה עילאית. "כשנשכתי אותה נשמעה שריקה גדולה באולם", הוא מספר. "לא הבנתי מה קורה, ואז נשמעה זעקה חזקה של בראבו. שוב שריקה ושוב בראבו והחל מאבק בין השריקות לבראבו וגם קריאות שלא הבנתי, שבדיעבד התבררו כקריאות נגד ולדימיר אורין מנהל הבולשוי ונגד וסילייב. אמרתי למירה: 'אנחנו מסיימים את ההופעה, לא משנה מה'".

לדברי תדמור, ברוב המופע - 11 דקות מתוך ה-16 שארך - נשמעו הצעקות. הוא ירד המום למדי היישר לזרועותיו של וסילייב, שלדבריו הודה לו בהתרגשות. נאמר לו שהכוחות השמרניים בבלט מביאים שחקנים בשכר שמפוצצים את ההופעה - השערה שאתר העוסק בתרבות הגדיר כתיאוריית קונספירציה. כך או כך, תדמור מודה שהרגיש ככלי משחק במאבק לא לו. אבל לדבריו, "מעז יצא מתוק": הוא הוזמן להציג את "חדר ריק" בקרמלין לפני הנשיא ולדימיר פוטין באוקטובר.

אייל טואג

עזרה בתרגום מרוסית: מאשה צור-גלוזמן



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו