כוריאוגרף הבית החדש של "ניו יורק סיטי בלט": ג'סטין פק

פק, בן 26, רוקד בלהקה מאז 2006. למרות גילו הצעיר, הוא נמנה עם חשובי הכוריאוגרפים של הבלט הקלאסי בימינו

גיל נוה
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
גיל נוה

ג'סטין פק, סולן להקת "ניו יורק סיטי בלט", מונה לכוריאוגרף הבית של הלהקה, כשנתיים לאחר שיצר את יצירתו הראשונה בלהקה — כך דיווח העיתון "ניו יורק טיימס". פק הוא האדם השני שזוכה לכהן בתפקיד החשוב, לאחר כריסטופר וילדון, שהיה כוריאוגרף הבית של להקת הבלט של ניו יורק בין השנים 2001–2008. בשש השנים מאז סיים את כהונתו לא אויש התפקיד.

לפי הודעת הלהקה, המינוי של פק נכנס לתוקף מיידית, ובנוסף לעבודתו כרקדן בלהקה, הוא יידרש ליצור שתי יצירות בלט חדשות בכל שנה בשלוש השנים הבאות. "אני באקסטזה", אמר פק, בן 26, ל"ניו יורק טיימס". בימים אלה הוא נמצא בחזרות עם הלהקה בסרטוגה ספרינגס, לקראת שבוע הופעות עם יצירתו האחרונה “Everywhere We Go”. "זה היה חלום שלי, או מטרה, לזכות למקום קבוע כיוצר מחול, ו'סיטי בלט' הוא המקום האידיאלי בעבורי, הבית שלי בבירת המחול העולמית", הוסיף פק.

ג'סטין פקצילום: NYT

קודמו בתפקיד, וילדון, אמר: "'סיטי בלט' תמיד היה מקום מקלט לכוריאוגרפים. עוצמה, מוזיקליות, אולי אפילו החיים בתוך המוזיקה – כולן תכונות שהעניקו לי השראה בזמן שעבדתי שם על בסיס קבוע, ואני משוכנע שהדבר ישפיע על ג'סטין". לדבריו, יצירותיו של פק "לוכדות באופן מדויק את הרוח ואת הדינמיקה של דור הרקדנים הנוכחי בלהקה. יש להם מזל רב שהם זכו בו".

וילדון ואלכסיי רטמנסקי (שדחה הצעה לכהן ככוריאוגרף הבית של הלהקה משום שמונה לתפקיד דומה בלהקת תיאטרון הבלט האמריקאי) נחשבים בארצות הברית ליוצרי הבלט הבולטים ביותר בעשור האחרון. בינואר 2013 תיאר מבקר המחול של "ניו יורק טיימס", אליסטייר מקקולי, את פק כ"כוריאוגרף השלישי החשוב ביותר של הבלט הקלאסי במאה הנוכחית".

פק גדל בדרום קליפורניה והחל ללמוד מחול בשנת 2000. ב–2003 עבר לבית הספר האמריקאי לבלט (School of American Ballet) שמזוהה עם "ניו יורק סיטי בלט". הוא הצטרף ללהקה כמתלמד ב–2006, צורף כרקדן מהמניין בלהקה שנה לאחר מכן וב–2009 יצר את יצירת הבלט הראשונה שלו בעבור קבוצת הבלט של אוניברסיטת קולומביה ולמד במכון הכוריאוגרפי של ניו יורק. שם לכד פק את תשומת לבו של פיטר מרטינס, המנהל האמנותי של "סיטי בלט", שסיפר: "חשבתי לעצמי 'הנה כישרון אמיתי'. יש סמכותיות באופן העבודה שלו שלא רואים בדרך כלל בקרב צעירים. הוא בשליטה מההתחלה ועד הסוף". אחרי שצפה באביב האחרון ביצירה "Everywhere We Go", הבלט השישי של פק בעבור הלהקה, הבין מרטינס כי "בלתי נמנע שאציע לו את התפקיד. חשבתי שהוא צעד צעד גדול קדימה, והחלטתי שזה המועד".

פק יוכל ליצור בעבור להקות אחרות, אבל יצירת הבלט הבאה שלו כבר אמורה לעלות בסתיו הקרוב ב"סיטי בלט", במקביל ליצירות חדשות בלהקת הבלט "פסיפיק נורתווסט" ו"מיאמי סיטי בלט". לדבריו, "תפקיד שכזה מעניק לי מקום לניסויים. אם אני מדלג מהזמנה אחת ליצירה להזמנה הבאה, פעמים רבות מצפים מכוריאוגרף ליצור את מה שהוא כבר מוכר בזכותו או להיט חדש. בלי הלחץ הזה, אני יכול להתמקד בתהליך הצמיחה כיוצר ויש לי הזדמנות לפתח מערכת יחסים ארוכת טווח עם שותפי ליצירה, וחשוב מכל — עם הרקדנים". לעת עתה פק מתכוון להמשיך לשמש גם כרקדן בלהקה מפני ש"חשוב שכוריאוגרף ילמד מהפנים אל החוץ".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ