להקת "סידר לייק בלט" תפסיק את פעילותה

סגירת הלהקה היא מכה קשה למחול העכשווי בארצות הברית, שסובל מחוסר תקצוב בשל תפישות אמנותיות מיושנות רווחות

גיל נוה
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
גיל נוה

להקת "סידר לייק בלט" מניו יורק, אחת הלהקות החשובות בעולם הבלט הניאו־קלאסי העכשווי שזכתה לשבחים בינלאומיים, תפסיק את פעילותה בימים הקרובים לאחר כ-12 שנות פעילות, ככל הנראה בשל סיבות כלכליות. כך דיווחו השבוע "ניו יורק טיימס" ו"ניו יורק אובזרבר".

לפי הדיווח, המנהלת האמנותית של הלהקה, אלכסנדרה דמיאני, הודיעה ביום שישי האחרון לעובדי הלהקה על החלטתה של מייסדת הלהקה, המיליארדרית ננסי וולטון לורי, בתו של מייסד רשת ווול מארט.

באתר הלהקה נכתב כי "צר לנו להודיע על סגירת הלהקה. היה לנו הכבוד לעבוד עם הרקדנים והכוריאוגרפים הטובים ביותר בעולם ואנחנו מודים לעובדינו. הופעותינו בבוסטון בחודש מאי ובברוקלין בחודש יוני יתקיימו כמתוכנן, אבל האודישנים ללהקה שהיו אמורים להתקיים בסוף החודש מבוטלים וכן תוכניותינו לעונת הקיץ".

להקת "סידר לייק בלט"צילום: ניר אריאלי

סגירת "סידר לייק בלט" היא מכה קשה למחול העכשווי בארצות הברית, שסובל מחוסר תקצוב בשל תפישות אמנותיות מיושנות רווחות. בשנים האחרונות לא היו מקבילות בארצות הברית ללהקה, שביצעה את יצירותיהם של היוצרים החשובים ביותר בדור האחרון, לרבות אוהד נהרין, עמנואל גת וחופש שכטר הישראלים, יירי קיליאן, סידי לארבי שרקאווי ועוד. סגנון העבודה של הלהקה תועד, בין היתר, בסרטו של תומר היימן "אאוט אוף פוקוס" מ-2007, אשר תיעד את עבודתו של נהרין עם רקדני הלהקה.

מבקרת המחול של "הארץ", רות אשל, כתבה בנובמבר 2013 בעקבות הופעות הלהקה בישראל כי "'סידר לייק' היא להקה מעולה", ולדעה זו היו שותפים רוב מבקרי המחול בעולם.

למרות התפישה האמנותית המתקדמת, לפי הדיווחים בתקשורת האמריקאית, שיטת ההתנהלות של הלהקה הזכירה יותר את סגנון ההתנהלות של להקות מחול מיושנות, לטוב ולרע: הרקדנים זכו למשכורות גבוהות יחסית, לרבות ביטוחים שונים, למן הרגע הראשון לחברותם בלהקה, אבל, ככל הנראה בהתאם לניהול רשת "וול-מארט", הם נקנסו בגין טעויות בביצוע על הבמה - אמצעי ענישה מיושן ביותר שנראה היה שכבר פס מן העולם.

במהלך השנים התפתחו כמה סכסוכי עבודה בתוך הלהקה, שאף הובילו בצעד נדיר לשביתה של הרקדנים, אבל הלהקה נתפשה בקרב רקדנים אמריקאים כמקום עבודה מבוקש ויציב. אף על פי שבתחילה הלהקה נתפשה כגחמה זמנית של המיליארדרית המייסדת, כעבור זמן קצר זכתה "סידר לייק בלט" לא רק למעמד בינלאומי אלא גם להכרה בקרב תרבות הפופ האמריקאית, וצוינה במותחן העתידני "כנגד כל הסיכויים" משנת 2011, בכיכובם של מאט דיימון ואמילי בלאנט. לפני כשנתיים עזב את הלהקה מנהלה האמנותי הראשון, בנואה סוואן־פופר, והיא פעלה עד אפריל 2014 ללא מנהל אמנותי, אז מונתה דמיאני.

נציגיה של וולטון לורי, שהקימה את הלהקה עם סוואן־פופר וטיפחה אותה עד ההחלטה על סגירתה, סירבו לציין מה הסיבה המדוייקת שהביאה לסגירת הלהקה לאחר עשור שנחשב להצלחה אמנותית בינלאומית, אבל מסרו כי היא "גאה מאוד בהישגי הלהקה לאורך השנים".

לפי שעה לא ידוע מה יעלה בגורל נכסי הלהקה שבשכונת צ'לסי המבוקשת בניו יורק, שוולטון לורי רכשה בשנת 2004 תמורת 11 מיליון דולר ברחוב 26 בין השדרה העשירית לשדרה האחת עשרה. הנכסים כוללים כ-1,500 מטרים רבועים של חלל חזרות, משרדים ותיאטרון בית, שממוקמים בתוך מבנה מיועד לשימור.

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ