לראשונה בארה"ב: שני רקדנים שחורים בתפקידים הראשיים ב"אגם הברבורים"

את ההפקה מובילה מיסטי קופלנד, שמגלמת את התפקיד הכפול כנסיכת הברבור הלבנה אודט וכבת המכשף השחורה אודיל לצידה, בתפקיד הנסיך זיגפריד, מככב ברוקלין מאק

גיל נוה
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
גיל נוה

עולם הבלט האמריקאי כמרקחה: לראשונה בתולדות ארצות הברית שני רקדנים ממוצא אפרו־אמריקאי מככבים בהפקת "אגם הברבורים" שהעלתה בסוף השבוע האחרון להקת הבלט של וושינגטון, בקנדי סנטר שבבירת ארצות הברית. את ההפקה מובילה סולנית תיאטרון הבלט האמריקאי, הבלרינה מיסטי קופלנד, שמגלמת את התפקיד הכפול כנסיכת הברבור הלבנה אודט וכבת המכשף השחורה אודיל, ולצידה, בתפקיד הנסיך זיגפריד, מככב ברוקלין מאק, סולן להקת הבלט של וושינגטון.

ההפקה מושכת תשומת לב תקשורתית רבה בעקבות השתתפותה של קופלנד באחרונה בכמה קמפיינים תקשורתיים, לרבות פרסומת למותג ספורט, כתיבת אוטוביוגרפיה שהגיעה לראש טבלת המכירות והופעת אורח ב"רחוב סומסום", שהעלו לדיון ציבורי מחדש את שילובם של רקדנים שחורים במחול בכלל ובבלט בפרט.

מיסטי קופלנד וברוקלין מאקצילום: Theo Kossenas

קופלנד בת ה-32 אמרה לרשת ABC כי המנהל האמנותי של בלט וושינגטון, ספטים וובר, הוא שפנה אליה וביקש ממנה להתארח בלהקתו בתפקיד זה בשנה שעברה: "הוא אמר שהוא חושב שהגיע הזמן שעולם הבלט יראה מישהי שונה בתפקיד האיקוני הזה. אני מרגישה שאין מקום יותר מתאים לזה. זה לא סתם גימיק, הניסיון של וובר לגוון את הבלט, דווקא איתי ועם מאק, שעושה את כל העבודה הקשה שרקדן יכול לעשות כבר 15 שנה". אף על פי שהתפקידים הראשיים ב"אגם הברבורים" ידועים כמאתגרים ביותר בעולם הבלט, מאק בן ה-28 סיפר כי העבודה עבור שניהם היתה פשוטה יחסית: "זה היה די אורגני, החיבור בינינו, והיה מאוד מהיר".

אף על פי שקופלנד כבר ביצעה את התפקיד הראשי ב"אגם הברבורים" עם תיאטרון הבלט האמריקאי בסיוריו באוסטרליה בקיץ החולף, היא מציינת, ככל בלרינה, את המורכבות הרגשית ואת התובענות הדרמטית של התפקיד הכפול כברבור הלבן והשחור, אבל מבהירה כי גם יש אתגר עבור הקהל בצפייה ברקדנית שחורה בתפקיד הראשי.

"זה לא רק פיזית", היא אומרת ומסגירה את איכויות התנועה שמאפיינות אותה, "מרגע ששמעתי שוב ושוב מהמבקרים או מהקהל שאני לא רכה מספיק, אני חייבת להוכיח שאני מסוגלת לבצע את זה". קופלנד, שצפויה לככב שוב בתפקיד בקיץ הקרוב בהופעות תיאטרון הבלט האמריקאי בקיץ הקרוב, הבהירה: "מעולם לא דמיינתי את עצמי רוקדת את התפקיד הראשי ב'אגם הברבורים'. אני מקווה שהרבה רקדניות שחורות ישאבו השראה מזה".

גם מאק וגם קופלנד נחשבים לחריגים בעולם הבלט, לא רק בגלל מוצאם, אלא גם משום שהחלו לרקוד בגיל מאוחר והתקדמו בקצב מטאורי. מאק, שלמד בשלוחת וושינגטון של בית הספר לבלט של הקירוב, זכה בפרסים בינלאומיים רבים, ואילו קופלנד היא הסולנית השחורה הראשונה מזה שני עשורים בתיאטרון הבלט האמריקאי, והיא האפרו־אמריקאית השלישית שזכתה להגיע למעמד בכל תולדות הלהקה שנחשבת לאחת החשובות בעולם.

בשל השילוב בין התפישה האסתטית הנוקשה ששולטת בעולם הבלט לבין השמרנות החברתית האמריקאית, תהליך האינטגרציה בין רקדנים מרקע אתני שונה מתקדם באיטיות יחסית ועדיין יותר מקובל לראות רוב מוחלט של רקדנים לבנים בלהקות הגדולות כמו הניו יורק סיטי בלט ותיאטרון הבלט האמריקאי, לעומת להקות שמבליטות את המוצא האתני של רקדניהן והן מורכבות ברובן מרקדנים שחורים או היספנים, כגון להקתו של אלווין איילי, תיאטרון הבלט של הארלם, בלט היספניקו ועוד.

המנהל האמנותי של בלט וושינגטון, ספטים וובר, אמר לרדיו הציבורי של ארצות הברית כי לפני כעשר שנים נשאל פעמים רבות מדוע אין רקדנים שחורים בלהקתו, שפועלת בעיר שברובה מורכבת מאוכלוסיה אפרו־אמריקאית ולטינית. "אמרתי אז כי כך יישאר הדבר עד שבתי הספר הגדולים לבלט בארצות הברית יקבלו תלמידות ותלמידים כבר בגיל תשע. משפחות אפרו־אמריקאיות צריכות להרגיש שבנותיהן ובניהן רצויים באקדמיות לבלט". עם זאת, להקתו של וובר החלה כבר אז לפעול בשכונות העניות של בירת ארצות הברית ואיתרה תלמידות ותלמידים שבגלל הרקע האתני והסוציו־אקונומי שלהם לא נהוג לראות בבתי הספר לבלט.

רדשנקו פבלוביץ', שהיה מורהו הראשון של ברוקלין מאק בבית הספר לבלט בדרום קרוליינה, הסביר כי קופלנד ומאק שוברים מסורת עתיקה לפיה הברבורה והנסיך חייבים להיות צחורים כשלג, בשל שורשיה האירופיים של עלילת הבלט: "הנסיך אמור להיות לפחות בגובה 180 ס"מ, בלונדיני עם עיניים כחולות. זה מה שלומדים וככה זה צריך להיות".

כתבת ה"וושינגטון פוסט" שרה קאופמן, שהיתה בהופעת הבכורה ביום חמישי האחרון, אמרה כי הקהל קיבל את השניים בתשואות רמות, אותן כינתה "חסרות תקדים", אך המבקרים טרם פרסמו את רשמיהם מההופעות.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ