להקת המחול הקנדית "לה לה לה יומן סטפס" תיסגר

הלהקה, שנחשבה לאחת מלהקות המחול החדשניות ביותר בעולם ושיתפה פעולה עם דייוויד בואי, בט מידלר ופרנק זאפה, תיסגר לאחר 35 שנה בשל קשיים כלכליים

גיל נוה
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
גיל נוה

להקת "לה לה לה יומן סטפס" ממונטריאול שבקנדה, שנחשבה לאחת מלהקות המחול החדשניות והנועזות ביותר בעולם, תיסגר לאחר 35 שנות פעילות בגלל קשיים כלכליים — כך הודיע ביום חמישי האחרון מייסדה ומנהלה האמנותי, אדוארד לוק.

"זה היה מסע מופלא של עשרות שנים אך כיום המסע המופלא הזה מסתיים", כתב לוק במכתב שפירסם באתר הלהקה ובו הודה לכל שותפיו לדרך ולתושבי מונטריאול. הוא ציין במכתבו כי הלהקה נקלעה לחובות בסיור ההופעות האחרון שלה וכי "אף על פי שהנושים היו נדיבים וצימצמו את החוב, הקיצוצים שנבעו מהחובות וההחלטה להבטיח לנו סבסוד מהרשויות לשנה אחת בלבד גרמו לכך שלא נוכל להמשיך. מטרתו של ארגון אמנותי היא ליצור אמנות. לא לשרוד".

Amelia La La La Human Stepsקרדיט: ma cc

לוק, יליד מרוקו, גדל במונטריאול מילדותו וייסד בה את הלהקה ב–1980. "לה לה לה יומן סטפס" זכתה במהרה למוניטין חיוביים ברחבי העולם הודות לסגנון הווירטואוזי הייחודי של לוק ורקדניו, שהיה אקרובטי ואתלטי מאוד, מורכב תנועתית, נועז פיזית ובעל קצב מהיר מאוד. כמו כן, לוק ורקדניו הרבו להתנסות בטכנולוגיות חדשות לזמנם, בעיקר בהקרנות וידיאו ליצירת אפקטים ויזואליים מרשימים או באמצעים מוזיקליים חדשניים. אף על פי שלא נראה שרקדני "לה לה לה יומן סטפס" המציאו את הצעד, הלהקה הפכה מזוהה עם "קפיצת החבית" (barrel jump) — זינוק לתוך סיבוב מאוזן באוויר באופן שמדמה פירואט. הלהקה ביקרה בישראל בפעם האחרונה ב–2009 והציגה את היצירה "אמג'ד".

הכוריאוגרפיות של לוק זכו להכרה בינלאומית לא רק באמצעות סיורי ההופעות של הלהקה, אלא גם בסרטי מחול וביצירות וידיאו־דאנס שהופצו ברחבי העולם. בנוסף, הלהקה לא נרתעה משיתופי פעולה עם כוכבי פופ כגון דייוויד בואי, בט מידלר ופרנק זאפה.

David Bowie & La La La Human Stepsקרדיט: VampireBowie's channel

מבקרת המחול של העיתון "ניו יורק טיימס", אנה קיסלגוף, כתבה ב–1985 כי "הלהקה משלבת את אמנות ומוזיקת הפאנק במחול. זו קבוצת מופיעים פיזיים חסרי פחד, שמעופפים באוויר וצוללים לעבר הקרקע. מעניין השימוש שלהם בהפעלת מוזיקה באמצעות מתקני לייזר שתלויים על גופם. יש משהו נוגע ללב בדור הצעיר שממציא מחדש את הגלגל, גם אם באופן נאיבי".

לוק, שזכה בפרסים בינלאומיים רבים, יצר כוריאוגרפיות גם לבלט האופרה של פריז וללהקת הבלט הלאומית של הולנד. בשנים האחרונות הפסיקו מבקרי המחול להתלהב מסגנונו התזיזיתי והפופי, והפופולריות של הלהקה נפגעה. נראה כי בשל ירידת קרנה של "לה לה לה יומן סטפס" וחוסר ההתפשרות של לוק מבחינה אמנותית, סיורי ההופעות האחרונים של הלהקה הצטמצמו והלכו. בהודעתו של לוק על סגירת הלהקה הוא הסביר שגם ירידת ערכו של היורו הובילה לצמצום סיורי ההופעות של הלהקה באירופה ולחוסר ודאות תכנוני. לכך היתוסף חוסר הנכונות של הרשויות בקנדה להבטיח ללהקה תמיכה ממושכת, ובסופו של דבר מכר לוק את ביתו כדי לכסות את חובות הלהקה. הוא סירב להתגונן באמצעות הכרזה על פשיטת רגל.

"אני מתכוון להמשיך ליצור", הבהיר לוק לכלי התקשורת בקנדה, והוסיף: "להקות שונות הביעו עניין שאצור בעבורן. רק בשנה האחרונה יצרתי חמש כוריאוגרפיות חדשות שנבעו אך ורק מהתסכול והעצב כתוצאה מהניסיונות לשמור על הלהקה פעילה".

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ