יאיר אשכנזי
ריימונדה
המופע "ריימונדה" של הבלט הישראלי בעיבוד מאטה מוראיצילום: מאיה אילטוס
יאיר אשכנזי

למשרד התרבות אין כוונה להתערב בפיטורי הרקדן והמורה לבלט מאטה מוראי מהניהול האמנותי של הבלט הישראלי, וגם לא בשינוי הארגוני יוצא הדופן שמתכננת הנהלת הבלט ושלפיו יבוטל תקן המנהל האמנותי לטובת העסקת יועץ אמנותי. "מדובר בעמותה הנתמכת על ידי המשרד ואין לו כל נגיעה לענייני כוח אדם בתוכה", נמסר מהמשרד, שתמך בבלט בכ–4.7 מיליון שקלים ב–2015. השינוי, שיידון בשבועות הקרובים בוועד המנהל של הבלט, עורר בתקופה האחרונה מחאה וחשש לעתיד המוסד בקרב כמה מבכירי עולם המחול הישראלי ובהם הכוראוגרף חתן פרס ישראל אוהד נהרין, מנהלה האמנותי של להקת בת שבע. בינתיים מעידים רקדנים בלהקה על חוסר ודאות בנוגע להמשך הפעילות שלה לאחר עזיבת מוראי.

מוראי, בן 43, פוטר בספטמבר האחרון, בתום כשנה וחצי בלבד בתפקיד, בנימוק שהנהלת הבלט נערכת לשינוי ארגוני במוסד. הוא החליף את הכוראוגרף עידו תדמור שפרש בדצמבר 2014 גם כן בתום כשנה וחצי בתפקיד. הוועד המנהל של הבלט, בראשות ד"ר דן רונן, אישר בשעתו את המלצת ועדת האיתור שהוקמה למנות את מוראי ומינה לצדו את נינה גרשמן, שהיתה סולנית ראשית בבלט, למנהלת אמנותית שותפה. למרות פיטורי מוראי, גרשמן ממשיכה בתפקידה כרגיל.

מאטה מוראי
מאטה מוראי. "הבלט צעד לעידן חדש"

בשל כהונתו כמנהל האמנותי של הבלט פרש מוראי — שהיה בין השאר סולן ראשי בבלט הישראלי — מראשות החוג למחול באקדמיה למחול בירושלים. בכהונתו העלה הבלט שבע בכורות ובהן "ריימונדה" ו"סינדרלה" ב–2015 וכן "Step Two", "ברבור לבן" ו–"Nuts" ב–2016. בספטמבר, עם תחילת העונה הנוכחית, קיבל מוראי הודעה רשמית ממנכ"לית הבלט לאה לביא שלפיה, לדבריו, הוא יסיים את תפקידו בשל ארגון מחדש שעומד הבלט לעבור ושבמסגרתו יבוטל תפקיד המנהל האמנותי. למרות זאת, מקורות בכירים בבלט ששוחחו השבוע עם "הארץ" אמרו כי לא ניתן להגדיר את המהלך כפיטורים. "החלטנו שעדיף לנו לעבוד בשיטות אחרות להפעלת הבלט", אמרו, "הבלט החליט לסיים את תפקידו של מאטה, וזה לא אומר שלא ניעזר בו אם יבוא עם הצעות בעתיד". לדברי המקורות, האפשרות שימונה יועץ אמנותי במקום מנהל אמנותי — מהלך חריג למדי שאינו מתרחש בלהקות מובילות בעולם — טרם אושרה ונמצאת עדיין על סדר יומו של הוועד המנהל.

רקדן בלהקת הבלט סיפר ל"הארץ" כי במשך כהונת מוראי התגלעו מחלוקות בינו לבין המנכ"לית לביא, בין השאר בעניינים אמנותיים גרידא הנתונים לכאורה להכרעת המנהל האמנותי. "לא הסבירו לנו ממה נובעים פיטורי מוראי אף שמגיע לנו לדעת זאת, כי כל שנה וחצי יש לנו את אותה השיחה", הוא הוסיף, "אחרי שתדמור עזב היינו לגמרי באפלה ולא הסבירו לנו כלום. המנכ"לית אמרה שהיא לא חייבת לנו אינפורמציה. המצב בלהקה על הפנים כרגע. אין להקה בעולם בלי מנהל אמנותי".

בחודש שעבר פנה נהרין ליו"ר הוועד המנהל רונן ודרש לשקול מחדש את ההחלטה לגבי מוראי. בתכתובת בין השניים, שהגיעה לידי "הארץ", הדגיש נהרין כי "אין לי ספק שהוועד המנהל והנהלת הלהקה רוצים בטובת הלהקה בדיוק כמו שאין לי ספק שההתנהלות וההחלטות שלכם נובעות מחוסר ידע וניסיון לגבי איך להקת מחול אמורה להתנהל במישור האמנותי". תדמור מסר כי הוא מאחל למוראי הצלחה בדרכו. "בבלט הישראלי יש רקדנים מעולים שנותנים את נשמתם על הבמה", אמר ל"הארץ", "אני בטוח שמנכ״לית הלהקה לאה לביא והוועד המנהל שוקלים עמוקות את צעדי הלהקה בעתיד".

מוראי מסר בתגובה כי "אני גאה מאוד בהישגים של הבלט הישראלי בשנה וחצי האחרונות תחת הניהול האמנותי שלי. הבלט צעד לעידן חדש והדבר התבטא הן בקרב הקהל והן בביקורות החמות. הופתעתי מאוד מההחלטה הפתאומית של מנכ״לית הבלט לבטל את תפקיד המנהל האמנותי. אני סבור כי מוסד חשוב כמותו אינו יכול להתנהל ללא מנהל אמנותי, מומחה בתחום הבלט הקלאסי, שיתווה את דרכו האמנותית. צר לי על העיתוי ועל הדרך שבה הדבר נעשה, ואין לי אלא לקוות כי למרות החלטה זו תצליח הלהקה להמשיך ולהגיע להישגים גם בעתיד".

מהבלט הישראלי נמסר בתגובה כי "הבלט מודה למר מאטה מוראי על תרומתו ללהקה בתקופת ההתקשרות. הוועד המנהל של הבלט החליט לערוך שינוי במבנה הארגוני של הניהול האמנותי מתוך שיקולים מקצועיים ובהתאם לתוכנית האמנותית לשנים הקרובות".

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ