כוכב הרוק של עולם המחול כבר גילה איך רוקדים מהמוח

להקתו של ויין מקרגור תופיע בסוף השבוע בתל אביב באחת מיצירותיו הנודעות, Entity. בראיון הוא מסביר למה אף פעם אינו מעדכן יצירה קודמת ואילו תנועות חדשות הוא מקווה למצוא בעזרת חקר המוח

מתוך "Entity". הרעיון ביצירה הוא חקירת המתח שבין אינסטינקט לכוונה תחילה
מתוך "Entity". הרעיון ביצירה הוא חקירת המתח שבין אינסטינקט לכוונה תחילהצילום: Ravi Deepres
גילי איזיקוביץ
גילי איזיקוביץ
גילי איזיקוביץ
גילי איזיקוביץ

ויין מקרגור הוא רוקסטאר. זה לא אני אמרתי, ככה מכנים אותו ברחבי העולם. את הכינוי טבע עבורו ה"ניו יורק טיימס" כבר לפני יותר מעשור, והוא צוטט מאז בכל כלי תקשורת שהתייחס למקרגור, למשל "גרדיאן" הבריטי, לא עיתון הנוטה לרגשנות רבה. אפשר להבין את הכינוי הזה כשמתבוננים במקרגור ואולי אפילו לפני זה, כשנוכחים לגלות עד כמה הוא חשוף ומתוקשר.

מקרגור הוא לא רק אחד הכוריאוגרפים הבולטים שהצמיחה בריטניה בעשורים האחרונים, עם להקה משלו ומשרת כוריאוגרף קבוע גם בבלט המלכותי הבריטי, אלא גם אושייה תרבותית. הוא נוטה לשתף פעולה עם אמנים אחרים ועם מדענים, יוצר כוריאוגרפיה לקליפים ולסרטים (הארי פוטר ושני סרטי חיות הפלא, למשל) והרצאת הטד המעניינת שנתן לפני שש שנים הפכה למפגן אמנותי: הוא יצר בה כוריאוגרפיה על הבמה כשהוא שואב השראה מאותיות הלוגו TED ואגב כך תיקשר את ההליך היצירתי לקהל שצפה בו, והפך אותו מעמום לאינטלקטואלי.

מקגרגור: "אני רואה את כלל היצירה שלי כאוסף מתמשך של מחקר באותו נושא. אני לא מסיים יצירה ומתחיל חדשה בעניין אחר. זה הכל אותו דבר. לכן אינני משנה או מעדכן יצירות קודמות"

ויין מקרגורצילום: Pal Hansen

מקרגור הוא דובר רהוט מאוד, נוטף כריזמה ומי שהתלהבותו מדבקת גם דרך מסך המחשב בשיחת סקייפ. ולא רק, יש לו יכולת להתעניין בסוגיות שעל התפר בין פילוסופיה ומדע מוח, ולהפוך גם אותן לאמנות — כך למשל בעבודת המחול האחרונה שלו, שבה מיפה את הקוד הגנטי של עצמו. בסוף השבוע הקרוב, בימים חמישי ושישי, תופיע הלהקה שלו, להקת ויין מקרגור, באחת מהיצירות הנודעות ביותר שלה, Entity, יצירה בת עשור שמייצגת מצוין את כישוריו ורוחו של יוצרה (אף שהוא עצמו לא יגיע לארץ ללוות את הרקדנים).

Entity מייצגת את פועלו של מקרגור לא רק בגלל שיתוף הפעולה שנעשה בה עם המלחינים העכשוויים הנודעים ג'ובי טאלבוט וג'ון הופקינס (הופקינס עבד בין היתר עם "קולדפליי" וטאלבוט כתב מוזיקה לשורה של סרטים), אלא מפני שהיא מבוססת היטב במחקר היצירתי של מקרגור. "רצינו לבנות תבונה מלאכותית שתיצור מחול כמו כוריאוגרף", הוא משחזר. "השאלות שעסקנו בהן היו איך בונים מפה קינטית והאם יש דרך למפות אינטליגנציה פיזיולוגית במערכת ממוחשבת".

אני חוששת שמה שאמרת עכשיו הוא כתב חידה.

"ניסינו לבחון אינסטינקטים מול התנהגות נרכשת. האם מחול מאשרר את דרך התנועה המולדת שלנו או שהוא מאלץ את הגוף להשתנות למענו? עבדנו עם מדענים, חוקרי מוח, שעזרו לנו לצאת מההרגלים שלנו ביצירת כוריאוגרפיה ובתנועה. אבל את יודעת מה? כל הכוריאוגרפים עובדים באמצעות כלים, שיטות וטריקים שיעזרו להם לצאת מעורם ולהתנסות בסוג חדש של תנועה. אנחנו פשוט בחרנו לעשות את זה בשיתוף מדעני מוח ולא, למשל, בשיתוף עם רקדנים נוספים בהליך היצירה. הרעיון המרכזי ביצירה, אם אני חייב לבחור, הוא חקירת המתח שבין אינסטינקט לכוונה תחילה".

מתוך "Entity"

מראה חייזרי כמעט

הוא בן 48, צנום וגבוה ובעל מראה חייזרי כמעט, ראשו וגבותיו מגולחים, מה שלא מפריע לו להיות ידוע ברבים כטיפוס נעים במיוחד. בראיון לתוכנית "הארד טוק" של בי־בי־סי סיפרה המראיינת על הפער בין חביבותו הידועה ובין היותו יוצר תובעני, ידוע לשמצה, בסטודיו. מקרגור צחק. לעולם המחול הבריטי פרץ ב–1991, כשהקים את הלהקה שלו, שנקראה בתחילה "ראנדום דאנס". הוא היה אז בן 21 ואט אט החלה הזירה הבריטית להבחין בו. עשור אחר כך זכה בעיטור CBE — אות הכבוד הגבוה ביותר שמעניקה המלכה לתורמים לאמנויות. באותה תקופה בערך מונה גם לכוריאוגרף בבלט המלכותי הבריטי, גוף עטור הישגים שהילת שמרנות מלווה אותו. מקרגור צלח את הפערים בזכות סקרנות לתיאוריות מדעיות ולנקודת המפגש של מחקר המוח והמחקר הפיזי של מחול בסטודיו. ולא פחות מזה, בזכות היכולת לתווך את כל אלה לצופים: ללוות את החוויה האסתטית של צפייה במחול, שחובבי אמנות פעמים רבות אינם מבינים ולכן מעדיפים להימנע ממנה, בחוויה אינטלקטואלית.

נראה שהצד התיאורטי של מחול מעניין אותך לא פחות מהצד האסתטי והפיזי שלו.

"אני חושב שיוצרים תמיד התאפיינו בגישה תיאורטית בתהליך היצירה שלהם. הם השתמשו באימפרוביזציה ובכלים אחרים שנכונים לסטודיו למחול כדי לכונן לעצמם אוצר מילים. הם עבדו באופן אינטלקטואלי, אבל אז נתנו לעבודה לדבר בעד עצמה. אני מאמין גדול בצורת העבודה הזאת, אבל אני חושב שיכול להיות מעניין גם להבין את התהליך.

צילום: Ravi Deepres

"אם הצופה לא מעוניין לשמוע דבר על היצירה, זה בסדר גמור. צפה ביצירה בתנאים שלך ותבחן בעצמך — האם היא מרגשת? האם היא מניעה בתוכך משהו? האם היא מגרה ומאתגרת? אבל יכול להיות שלצד זה אפשר להוסיף גם הבנה על תהליך היצירה, וכך תתווסף לך שכבה נוספת של הנאה מהיצירה. זה תלוי בסוג האדם שאת. אני לא מנסה ליצור מחול שכלתני, אלא להסביר את התהליך ויש מי שמוצאים את זה מעניין".

אולי מי שמחול לעצמו קצת מפחיד אותם.

"מחול הוא אמנות עמומה במונחים של משמעות. אנחנו לא מנסים לאלץ פרשנות של מה שקורה על הבמה, רק אומרים 'הנה מקצת מהדברים שעשינו בדרך לכאן'".

לעקוף את האינסטינקט

היצירה Entity תועלה בארץ בתאריכים 29–30 בנובמבר בסדרת המחול בבית האופרה בתל אביב. את הבמה מעטרים מבנים נעים שעליהם מוקרנים לפרקים דימויי וידיאו, ופנסים מאירים אותם בצבעים משתנים. התנועה, כמו בכל העבודות של מקרגור, אדריכלית כמעט, שואבת ממחול קלאסי אבל טעונה בעוצמה וחושנית. בראיון עבר הוא סיפר שאינו נוהג לשנות יצירות או לעדכן אותן, ומשסיים אותן, לא יעסוק שוב בעבודה שהשלים. מה צריך הקהל הישראלי, שיצפה בה לראשונה, לדעת עליה?

מתוך "Entity". יצירה בשיתוף מדעני מוחצילום: Ravi Deepres

"ההערה ההיא שלי על אי שינוי יצירות נאמרה בניסיון להסביר שאני רואה את כלל היצירה שלי כמכלול, כאוסף מתמשך של מחקר באותו הנושא. אני לא מסיים יצירה ומתחיל חדשה בעניין אחר. זה הכל אותו דבר. Entity היא שורה של בחירות אמנותיות שעשיתי במשך פרק זמן מסוים, ואני פשוט ממשיך בחקירה שמעניינת אותי, מחליט שורה של החלטות והן הופכות ליצירה הבאה שלי. ככה אני עובד, כך שכל העבודה שלי מחוברת זו לזו.

"תמיד מרגש לראות אם עבודה שעשית לפני עשור עדיין מתקשרת עם קהל היום ואיזו שיחה היא מייצרת איתו. זה מרגש אותי. יצירות רבות שלי מזמנים שונים עדיין עולות על במות והרלוונטיות שלהן משתנה לפי המקום שבו הן מבוצעות, הקהל שמולו הן מבוצעות והזמן. מרתק לראות את זה. אבל היצירה עצמה לא משתנה".

תהליך היצירה של כוריאוגרף: מקרגור בהרצאת TED

אתה עובד כרגע על יצירה חדשה?

"תמיד. אחרי Entity המשכנו לחקור את היכולת לעקוף את האינסטינקט. בנינו טכנולוגיה שלומדת את ההחלטות התנועתיות על סמך יצירות קודמות, כלומר טכנולוגיה שיוצרת מחול תוך שהיא פוסלת את כל מה שכבר עשיתי. מעין מכונה לומדת מחול שיוצרת מחול משלה. אני מתעניין ביצירה ובמי יוצר אותה, במצבים כאלה. האם אינטליגנציה מלאכותית יכולה לעזור לך יצירתית להחליט החלטות שונות מאלו שהיית מקבל אינסטינקטיבית?".

אתה מרגיש קרוב יותר להבנת השאלות האלה?

"לא ממש. העניין הוא שככל שאתה מתקרב — גם השאלות שלך מתרבות. אחד הדברים הנעימים ביותר בלהיות אמן, בוודאי כזה שעובד עם הגוף האנושי, הוא שזה מרתק תמיד וכשאתה מרגיש שהתקרבת לפענוח נושא — הוא עשוי להתפתח להרבה יותר. ככל שאתה משתמש במדע כדי לחקור את מה שקיים, ככה אתה זקוק למדע כדי להבין. אותו הדבר במחול — ככל שאתה מתקדם יותר גופנית, כך מתברר לך שלגוף יש אפשרויות ומורכבויות רבות משחשבת. אני מרגיש בר מזל להיות כוריאוגרף בזמן הזה, שבו מתקיימת שיחה בין אמנים על הגוף ומורכבויותיו ובין מדענים שאמורים לסייע להאיר את השאלות האלה".

כתבות מומלצות

דיוקנאות של כתבת אל-ג'זירה שירין אבו אקלה בתערוכה לזכרה בעיר ג'נין, לפני כשבוע

חדשות היום, 25.5

קורס העריכה הדיגיטלית של הארץ

"הארץ" מוציא לדרך את המחזור השלישי של קורס העריכה הדיגיטלית

התאונה בכביש 6, הבוקר

חדשות היום, 24.5

רגב בוועדת הכנסת, בחודש שעבר

חדשות היום, 23 במאי

מתחם בדיקות קורונה בתל אביב, בינואר

חובת הבידוד למי שמתגורר עם מאומת לקורונה מבוטלת החל מהיום

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"