טל לוין, עכבר העיר

בדקות הראשונות (ולמעשה גם בדקות האחרונות) של המופע "אוהבים ערבים", נדמה שלא מדובר כלל במופע מחול. הכוריאוגרף והרקדן הלל קוגן פוצח במונולוג קומי, שבו הוא מגלם את עצמו - כוריאוגרף ורקדן שנמצא בתוך תהליך יצירת עבודה חדשה. הוא מספר על הקשר של הגוף עם החלל, על היחס של החלל לתנועה ועוד שאר קלישאות שגורמות לקהל לצחוק מההתחלה. אבל מה שנפתח כסטנדאפ על כוריאוגרפים שלוקחים את עצמם יותר מדי ברצינות, הופך במהרה לסיפור על ניסיון ליצור דואט עם ערבי. קוגן מתפתל ומתסבך, מבקש לנסח את הקושי שלו להכניס רקדן ערבי לתוך הקומפוזיציה, באופן שישרת את המסר שהוא רוצה להעביר. כאן הופך הטקסט מסתם מצחיק לסאטירה נוקבת, שכל פעם שצוחקים ממנה מרגישים אותה דוקרת בבטן. » אוהבים ערבים - לכל הפרטים

אל קוגן מצטרף עדי בוטרוס, רקדן וכוריאוגרף בעצמו (זוכה תחרות "גוונים במחול" האחרונה), ערבי נוצרי מתל אביב. בוטרוס עומד מול קוגן כמו בובה שמופעלת על חוט. כל שאלה שמופנית אליו מגיעה כבר עם התשובה שעליו לענות. הוא נשמע להוראותיו של הכוריאוגרף, שממושל כאן כמובן לישראלים, שגם כשהם מנסים לעזור ולתמוך, הם מדברים בשמם של הערבים ומלבישים עליהם שורה של קטגוריות ותכונות. שיאה של העבודה הוא בהכנסת קערה מלאה חומוס לבמה, שמשמשת את דמותו של הכוריאוגרף כסמל מחבר בין שני הצדדים.

"אוהבים ערבים" היא עבודה כל כך מתוחכמת משום שהיא מקפלת בתוכה עוד ועוד רבדים של ביקורת. יש בה לא רק טענה פוליטית נגד הכיבוש, אלא הצבת מראה בוטה ובועטת מול מי שעסוקים ביצירת אמנות פוליטית, תוך שהם שוכחים בדרך את האנשים שבשמם הם לכאורה מדברים. בד בבד, היא מביאה אל קדמת הבמה גם את המחול הישראלי כאמנות שעוסקת בסכסוך הערבי-ישראלי באופן אטום משהו, מלא בפוזה ובחשיבות עצמית. ומעבר לכל, זהו מופע מחול שלמרות כמות המילים הגדולה בו, נותן לתנועה מקום של כבוד.

קוגן, שבפסטיבל "חשיפה בינלאומית" הציג גם את "פולחן האביב" שלו, הולך וצובר מעמד של כוריאוגרף בולט, בעל שפה אמנותית ייחודית. מה שמשותף לשתי העבודות האלה הוא היכולת שלו להביט פנימה, לחקור את ולהתעמת עם עצמו מצד אחד, ולהביט החוצה אל העולם, אל המסורת של הריקוד מצד שני. ודוק - אם "אוהבים ערבים" העמידה את ההווה במרכזה, ב"פולחן האביב" אימץ קוגן מבט היסטורי, אל עבר כוריאוגרפים ורקדנים אגדיים בהם ניז'נסקי ופינה באוש. היכולות הגופניות המרשימות שלו, בצירוף כישרון תיאטרלי נפלא, הצליחו לעורר עניין במשך 35 דקות של עבודת סולו נקייה ומהודקת.

» אוהבים ערבים - כוריאוגרפיה: הלל קוגן, סוזן דלל, תל אביב, שישי, 6.12.

כתבות מומלצות

ליד בית הספר רוב בטקסס, היום

גם הטבח בטקסס לא ישנה את עמדת השופטים השמרנים בעליון בארה"ב

Hand drawn pregnant woman belly, Vector sketch isolated on white background, Line art illustration

בניגוד לכל מה שדמיינתי, יש לי ילד אחד חי וכך זה יישאר

ביידן עם ראש ממשלת יפן, השבוע בטוקיו

שני אירועים דרמטיים קרו בטוקיו. העולם התרכז במה שפחות חשוב

מסעדת קוקו תאי

זו לא באמת מסעדה. זה מקום בחוף הים שבו מופיעים כוכבי ריאליטי

זירת הפיגוע ברחוב דיזינגוף בתל אביב, בתחילת אפריל

חברת מטא סירבה לחסום דף פייסבוק שביהמ"ש קבע כי הסית לטרור

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"