בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"גוף ראשון רבים": סוסה פרועה ופרומה

האגרסיביות וההקשבה הראשונית לגוף הן נקודות החוזק של "גוף ראשון רבים" בביצוע איריס ארז ותמר לם, אבל העבודה פרומה וגולשת לעתים לאי־עניין

תגובות

איריס ארז היתה מוכרת במשך שנים כרקדנית מצוינת שהופיעה עם יסמין גודר. בשנים האחרונות ארז הפכה ליוצרת בזכות עצמה, מאמצת את אותה ישירות ואגרסיביות לא מתייפייפת שקיבלה מגודר, אבל יוצרת סגנון משלה שאותו הייתי מתארת כפרוע, בועט, פרום. לעתים היא מזכירה סוסה אצילה שבכוונה מסירה כל רסן.

הדואט "גוף ראשון רבים" הועלה לראשונה בדצמבר 2013 במסגרת שבוע המחול הבינלאומי ירושלים בהפקת "מחול שלם", ועוסק לפי התוכנייה בשתי נשים ש"בודקות את אפשרויות הריבוי וההשתנות התמידיים הטמונים בגופן. תוך שימוש בזהות וניכור הן מבקשת לאפס מהלכים קיימים ולגעת באפשרות של סינגולריות".

העבודה פותחת בהצגה שקטה של שתי הנשים, נטו, ללא השפעה חיצונית של הסביבה. תמר לם, גבוהת קומה עם שיער אדום שופע, הופעה מרשימה. היא קשובה לגוף שלה, עושה מה שהוא מבקש, נעתרת לכל גחמותיו. קורסת בתוכה. נהרסת. ומנגד, ארז נכנסת לאותה זירה בדמות מפתיעה, מחופשת לבריון עתיר בשר, שופעת ביטחון. היא מתחילה להתקלף, עשרות מכנסיים, מעילים וחולצות המצטברים לערימה גדולה, כמו הלבישה על עצמה את כל ארון הבגדים שלה. כשהיא מסיימת היא מתמוטטת, כאילו השכבות הן שתמכו והחזיקו את הגוף שלה עומד.

איתי מרום

כששתיהן בבגדים פשוטים, יומיומיים, מנקודת אפס של עמידה, ערניות זו לזו, מתחיל מסע ההקשבה בין השתיים, שלעתים רוקדות את עצמן בו־זמנית ולעתים חוברות לאותם חומרים תנועתיים. אל שתי הרקדניות נוספות שכבות של מוזיקה מארבעה טייפ־ריקורדים הממוקמים על הבמה, כאשר במהלך הריקוד הן ניגשות, מחליפות ערוצים, מוסיפות ערוצים חדשים, מיקצבים, טקסטורות, נעות בין הלירי לרועש המטריד. וכך נוצר ריקוד של שכבות תנועה ושכבות מוסיקה.

ארז ולם הן רקדניות מעולות, התנועה נראית בו זמנית רפויה אבל גם אלימה, אין רגע של מתיחת איברים, של חיפוש אחר שיווי משקל או אחר ההרמוני. אי־ההרמוניה, ההקשבה הראשונית לגוף, חוסר העניין לכאורה בכל מה שמעוצב, יוצרים מכלול מעניין.

לאורך העבודה יש רגעים שהן חוברות יחד, כמו הקטע שבו הן על הרצפה, מצמידות לחי אל לחי כתאומות סיאמיות שהגוף והרגליים עובדים בתיאום כיצור בעל ארבע רגליים המבקש להתקדם בזחילה. בשלב זה העבודה מתארכת מדי, מאבדת עניין, פרומה במתכוון. זה יופיה אבל זו גם חולשתה.

רקוויאם בקרעי קרטון

המחול "Homesick" עוסק באנשים המחפשים בסביבתם ובגופם מקום שבו יוכלו להרגיש בבית, כך כתוב בתוכנייה. הוא פותח עם במה נקייה שעליה פרוש קרטון ענק, אולי מין שטיח שעליו חסרי בית יכולים לשכב. זה ריקוד לשלישייה, הם לבושים בבגדים זרוקים, קרועים, בלויים, כמו בדואט הקודם שפתח את התוכנית. ויש עוד מוטיבים שראיתי קודם, כמו הפה שתופש את החולצה ואוחז בה כחיה האוחזת בגוריה, או התפיסה בחולצה כחיפוש אחר משהו להיתלות בו לביטחון. והחולצה מכסה את הראש כך שאפשר להתכנס בתוך עצמך בחשיכה, לחלום או להימלט מהעולם, או להכניס את הראש בחולצה של מישהו אחר, לחזור להיות עובר.

אותו רעיון של התחפרות פנימה בא לידי ביטוי ויזואלי בולט כאשר הרקדנים נכנסים לתוך מחילות כאילו תת־קרקעיות, מתחת לקרטון, וכשהם מבקשים לצאת הם קורעים בו פתחים, הורסים את מרחב המחיה של עצמם, כי במילא הכל רגעי. המצב הנפשי הרעוע מתבטא גם ברטט ברכיים וכפות ידיים ובאותה התפלשות מטה, כמיהה לנמוך, התקדמות של זחילות שבהן הגוף דבוק לרצפה. הכל חסר אוויר, רפוי, חסר תקווה. הגוף נע מכוח עצמו.

וההרס מסתיים ביופי, כאשר הרקדנית עוטה על גופה את קרעי הקרטון הגדול שהפך לאשפה, יוצרת ממנו שמלת קרינולינה ענקית, ואחר כך כמוותרת, נשכבת, שוקעת בתוכה, נעלמת, כאשר החצאית הענקית מקרטון נראית כספינה טובעת שהתהפכה ומזדקרת מעלה, פסל יפהפה שיוצרת התאורה, רקוויאם של אור בתוך האפוקליפטי.

 

"גוף ראשון רבים" מאת איריס ארז, שותפה ליצירה: ענבל אלוני. ייעוץ אמנותי: שרון צוקרמן. ביצוע: איריס ארז ותמר לם. מוסיקה: קרני פוסטל ותום דרום. תלבושות: תמי ליבוביץ. תאורה: עומר שיזף; "חולה בית" מאת איריס ארז. רקדנים יוצרים: עדי בוטרוס, אפיר יודלביץ', תמי ליבוביץ'. ניהול אמנותי: תמר בורר. עיצוב תלבושות: ענבל ליליך, תמר לוית. תאורה: תמר אור. 11.2 מחסן 2, נמל יפו



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו