לרקדני אנסמבל בת שבע יש מה לשפר בכוריאוגרפיה

ערב "גזוזטרה", שכלל עבודות כוריאוגרפיה ראשונות של רקדני אנסמבל בת שבע, כלל כמה רגעים של קסם. עם זאת הדיבור תפס מקום מרכזי מדי וניכר חסרונה של קומפוזיציה

רות אשל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
"Four Kings"צילום: גדי דגון

רקדני אנסמבל בת שבע הם נהדרים, יצירתיים ומשוחררים. האימון בשיטת הגאגא המושתתת על הנחיות של דימויים מעודדת דמיון וחיפוש יצירתי. נראה שהחומרים התנועתיים נובעים מהם בקלות יתרה, ומאחר והם רקדנים מעולים ופרפורמרים, הכל נראה טוב, וכאן טמון גם חלק מהבעיה. בין להיות יצירתי ולעשות אימפרוביזציות לבין להיות כוריאוגרף צריך לבנות ולעבור גשר. אמנם בתוכנייה של הערב "גזוזטרה" נכתב על רקדני האנסמבל היוצרים, אבל המטרה היא לתת להם במה לעבודות הכוריאוגרפיה הראשונות שלהם.

יש תחושה שהכל פתוח ואפשרי, מה שכמובן נהדר, אבל כשמדובר ביוצרים צעירים נראה שהחופש גורם לפיזור, לחיפוש אחר איזה גימיק כדי להרשים, כאילו הם פורצי גבולות. הרעיונות מתורגמים לאוסף תנועות ולא לכדי יצירה מהודקת. מה שחסר זה קומפוזיציה. פחות להסתמך על היכולת שלהם כרקדנים, יותר להשקיע בחיפוש, בחירת חומרים תנועתיים, חיפוש קול אישי. אמנם יש קסם מסוים בחופש שלהם לעשות ככל העולה על דעתם, אבל התמודדות עם כוריאוגרפיה דורשת יותר צניעות.

הדיבור תופס מקום מרכזי בחלק מהיצירות. רובם כתבו את הטקסט בעצמם והקריאו אותו מוקלט או חי. אפשר להתרשם עד כמה הם משוחררים אבל לרובם אין דיקציה והם מדברים כאילו היו בסלון דירתם, מהרהרים בקול.

"Muddle"צילום: גדי דגון

היה קסם בפתיחה של המחול "Hours" של עמליה סמית כאשר בתוך חלל גדול וחשוך יושב מתן כהן לפני מנורה קטנה, כדבוק לבועת האור ומשמיע קולות חיקוי של ציפור כשהוא נענה בצווחות איוושות של שיין סקופאץ' השוכב בחשכה. כמו איבדה היוצרת את העניין בטרם עת, פותח כהן במחול סולו קצר, שבו הגוף נראה כמו מכחול של חשמל זורם מצייר בחשכה שמראה את כישוריו היפים כרקדן. ריקוד עם מרכיבים טובים שלא פותחו.

ב"Four Kings" יושבים על כיסאות זה לצד זה הרקדנים דורון פרק, מתן כהן, שיין סקופאץ' ויענקל'ה פילצר. כל אחד בתורו מתחיל לדבר, מעין הגיגים מסוג של "לספר על עצמי ידעתי", ותוך כדי כך לפעמים נולד קטע ריקוד קצר. אחד הקטעים היותר טובים הוא של כהן, שהוא אומר באנגלית "יהיה לכם עתיד מבטיח" והוא חוזר על אותו משפט באופנים שונים, כמו שעושים בתרגיל במשחק אבל לכהן נוכחות חזקה, משהו חוצפנית וכובשת את העין. מעורר עניין גם פילצר מתולתל השיער המקרין רעננות של ילד טוב, שבתוכו מסתתר רקדן עם אישיות מסקרנת ושובבה. שניהם גם רוקדים דואט של מפגש כפות ידיים המפתיע בפתרונות התנועתיים הרעננים. בהמשך הריקוד רקדנים נוספים מדברים, והדיבורים מתארכים ואתה תוהה מה יש בדיבור שרקדנים מצוינים אלה מוותרים על המחול שהוא כלי ההבעה האמיתי שלהם.

"Muddle" מאת יעל בן עזר וצ'יאקי הוריטה הוא דואט של שתי רקדניות מצוינות. מרשימים הקטעים באוניסונו שבו הן נראות משוכפלות למרות מבנה הגוף השונה של הרקדניות, כמו גם ההבדל בתרבויות השונות ביניהן. ההתחלה היתה מבטיחה כשהן שוכבות צמודות כשרק ארבע הידיים נעות כמו מיחושים של יצור מיתולוגי, אבל ברגע שקמו ראינו דואט בסגנון גאגא וחסר היה חיפוש אחר קול אישי. הריקוד "הרהור עמוק" של דורון פרק נשאר חידתי אבל אפשר היה להתרשם מהרקדנית יערה לפיד שצדה את העין. הסרט "לימונים וקצב" של כהן היה ניסיון שלא צלח ליצור דיאלוג בין סרט וידיאו, סטילס של לני חסין וגאיה פון שוורצה, כשהאוזן העדיפה להקשיב לקריאה היפה של קובי מידן מאשר לצפות בצילומים, שלא מצאתי בהם עניין. בעבודה "Nature 1" יש צילומי נוף מרהיבים שצילם סקופאץ' שעומדים בזכות עצמם, והשירה שכתב והקריא כמו גם הקמת האוהל על הבמה, היו מיותרים.

מוצלח היה הסולו "חדר מס 1.5" של עידו גידרון שגם רקד וחיבר את הטקסט שעוסק בהגיגים אישיים כגון "האם אני מאושר?" או "מי אני". הוא רוקד תנועה שנובעת מתוכו, למלים שמשמיע באנגלית סקופאץ'. יפים המעברים בין התנועה המופנמת מעט לבין שניות של התארכות של קווים ארוכים. הביצוע חגיגה.

בביקורות קודמות שלי על האנסמבל חוזרות על עצמן אותן בעיות של העדר קומפוזיציה והישענות יתר על הנוכחות הרקדנית שלהם, מיקוד וחיפוש אחר קול אישי.

"גזוזטרה", רקדני אנסמבל בת שבע רוקדים. תוכנית א', "Hour" מאת עמליה סמית. "Four Kings" מאת קלווין וו; "Muddle" מאת יעל בן עזר וצ'יאקי הוריטה; "Shimmy" מאת יוני סימון; "חדר מס 1.5" מאת עידו גידרון; "Hirhur Amok" מאת דורון פרק; "לימונים וקצב" מאת לני חסין וגאיה פון שוורצה; "הצלילה" מאת מתן כהן, "Nature 1" מאת שיין סקופאץ'. מרכז סוזן דלל בתל אביב, 24.6

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ