אובייקט עם לב

הפרש הגילים מגיע עד 45 שנה, אבל אצל כולם ציינו השופטים את המקוריות והביצוע המלוטש. היכרות עם ששת הזוכים בפרס העיצוב של משרד התרבות לשנת 2011

יובל סער
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
יובל סער

ספרים, מדליות, בולים, קטלוגים, שטרות כסף, תכשיטים ואפילו שעונים, הם רק כמה דוגמאות של פריטים שהעיצוב יוצא הדופן שלהם זיכה שישה מעצבים בפרס העיצוב מטעם משרד התרבות והספורט לשנת 2011. הזוכים יחלקו בפרס בשווי 100,000 שקלים, ועבודותיהם יוצגו בתערוכה משותפת לכלל זוכי הפרסים השונים מטעם משרד התרבות, שתוצג במוזיאון פתח תקוה לאמנות בקיץ 2012.

אף שפער הגילאים בין הזוכים הוא 45 שנה, חבר השופטים מצא אצל כולם תפיסה עיצובית יוצאת דופן, התייחסות אישית לכל פרויקט, וביצוע מדויק ומלוטש של התוצאה הסופית.

השרטוט נשאר במוצר

מי: איתי נוי, בן 39, מעצב שעונים, בוגר המחלקה לצורפות בבצלאל ובעל תואר שני לעיצוב תעשייתי מהאקדמיה לעיצוב איינדהובן בהולנד, זוכה פרס אנדי לשנת 2007.

מה: סדרות של שעונים. האחרונה בהן, סדרת "אקס ריי", שהעבודה עליה החלה במחקר ולימוד של מנגנון מכני חדש והבנת הממדים שלו, הפונקציונליות והאפשרות להבליט אותו. במהלך העבודה התאהב נוי בשרטוטים של המנגנון ושילב אותם בלוח השעון עצמו. מכאן גם נובע שם הסדרה, שמשקף את כל מה שנמצא בדרך כלל מתחת ללוח ומוסתר על ידו.

דבר המעצב: אני מתמקד בעולם השעונים כי מבחינתי שעון הוא אובייקט שיש לו לב, וחשוב להקדיש לו תשומת לב הן מבחינה עיצובית והן מבחינה טכנית. האפשרות ליצור אובייקט שאני יכול להכניס בו פילוסופיות ותפיסות של זמן היא זו שמשכה אותי מלכתחילה לתחום, לצד הרמה הגבוהה של הביצוע הנדרשת בתוצאה סופית.

נימוקי השופטים: חבר השופטים מצא כי עבודותיו של איתי נוי ממולחות ודורשות יכולת ביצוע ושליטה טכנית גבוהה במלאכת עיצוב השעונים. נוי הציג בסדרות השעונים שלו גוף עבודות רהוט הן בפן הרעיוני והן בפן הביצועי.

ממלכתיות בפורמט קטן

מי: דרור בן דב, בן 77, מעצב גרפי ומעצב תערוכות, בוגר המחלקה לגרפיקה שימושית (כיום המחלקה לתקשורת חזותית) בבצלאל.

מה: בולים, מדליות, כרזות, תערוכות וסמלים. בהם חמשת בולי ירושלים משנת 1968, סדרת בולי פסח, סדרת בולי שופטי ישראל בתנ"ך (את כולם צייר בן דב ידנית), בול הקיבוץ, עליית יהדות צפון אפריקה, ועוד. במדליות: מדליית פדיון הבן, פדיון הבת, שבת, אולימפיאדת אטלנטה משנת 1996, 25 שנות מפעל הפיס, הורים שכולים, שירות בתי הסוהר ועוד. בסמלים: הסמלים של המועצות המקומיות קרית אונו, יוקנעם, עתלית, רמת אפעל ועוד.

דבר המעצב: כדי לעצב שטר כסף, בול או מדליה, אתה צריך לשלב כישורים רבים כמו רישום נכון, צורה, צבע וטיפוגרפיה. בנוסף צריך להבין שיש להם אופי ממלכתי, והכל מתלכד לפורמט קטן יחסית, במיוחד כשמדובר בבול, עם כל הטקסט שמופיע עליו. זה אתגר לא קטן.

נימוקי השופטים: הפרס הוענק על תרומתו האדירה ורבת השנים של דרור בן דב לעיצוב הרב-תחומי בארץ, הכוללת עיצוב תערוכות, מטבעות, בולים וסמלים שהפכו לנכסי צאן ברזל של החברה הישראלית, כמו גם על השפעתו הרבה בהטמעתם של ערכים עיצוביים ואסתטיים בתרבות היום-יומית הישראלית.

היחס בין מהות לנראות

מי: נירית בנימיני, בת 32, מעצבת גרפית, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בצלאל; גילה קפלן, בת 39,

מעצבת גרפית, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בצלאל ובעלת תואר שני בעיצוב מהקולג' המלכותי של אנגליה.

מה: ספרי אמן, קטלוגים, כתבי עת, ספרי אדריכלות ואמנות, ובהם: הספר "Frames of Reality" בהוצאת מרכז פרס לשלום; "אמנות ישראלית עכשיו" בהוצאת מודן (ביחד עם המעצב קובי פרנקו); ספר אמן של האמנית ביאנקה אשל גרשוני בהוצאה עצמית, בעריכת אורי גרשוני; כתבי העת "אודיסאה", "בלוק" (בשיתוף עם קובי פרנקו), "כביש 40"; התדמית לפסטיבל סרטי נשים ברחובות ועוד.

דבר המעצבות: הספר הוא אובייקט תלת ממדי המחייב עיסוק בנרטיב טקסטואלי וחזותי. פורמט הספר מעניק לנו במה פרשנית מעניינת לתכני הספר, על ידי עריכת מרכיביו לתוך מסגרות ותבניות של צורה, צבע וחומר. אנו מחויבות להבין כיצד הבחירות העיצוביות שלנו משפיעות על היחס בין מהות לנראות, וכיצד עלינו לשרטט את הגבול בין שימור עקרונות וערכים של הספר המסורתי לבין קריאת תיגר עליהן.

נימוקי השופטים: הפרס הוענק לגילה קפלן ולנירית בנימיני על עשייה גרפית מובילה ופורצת גבול בתחום עיצוב הספרים בארץ ועל גוף עבודות מרשים מגוון ביותר, מקורי ולא מתפשר.

בימי הגרפיקה המוזנחת

מי: חווה מורדכוביץ, בת 70, מעצבת גרפית, בוגרת המחלקה לגרפיקה שימושית (כיום המחלקה לתקשורת חזותית) בבצלאל.

מה: מאות ספרים ופרסומים בשיתוף פעולה עם הוצאות ספרים ומוזיאונים, ובהם ספר שעסק בתכנון העיר ירושלים משנת 1972, ספר על עבודותיו של הצייר הרמן שטרוק, ספר שמציג את המבנה של בית המשפט העליון בירושלים שיצא לאור בשנות ה-80, פרסומים של כנסים בינלאומיים בנושא אדריכלות בירושלים, ספר שמציג את הרובע הארמני בירושלים ועוד.

דבר המעצבת: כשהתחלתי לעסוק בעיצוב היה לי חשוב להציג רמה גבוהה של הגרפיקה - שהיתה באותה תקופה בארץ די זנוחה. ההישגים היו דלים מבחינה טכנית ומבחינת התוכן. אפילו כיום, כשפותחים ספר קריאה פשוט מאותה תקופה רואים שהעיצוב היה מאוד בסיסי. היום זה אחרת וזה כבר מובן מאליו, פעם זה לא היה ככה.

נימוקי המשפטים: הפרס הוענק לחוה מורדכוביץ על עשייה רגישה ואיכותית בתחום עיצוב ספרי האמנות והאדריכלות בארץ, במקביל לעשייתה רבת השנים שהעמידה תלמידים רבים. ספריה עשויים בקפידה מקצועית רבה, מתוך התייחסות אישית לכל הנושאים בהם עסקה.

תכשיטים שמפתים לגעת

מי: יעל פרידמן, בת 44 , צורפת, בוגרת המחלקה לצורפות ואביזרי אופנה בבצלאל, בוגרת התוכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל.

מה: "בית בובות", סדרת תכשיטים שעשויים מחלקי בית בובות למשחק (בובות אדם, רהיטים, בעלי חיים וכו') שאותם אפשר לחבר לשרשרת; סדרת הטבעות "עור וקלף" שבה נבחנו האפשרויות הטמונות בעור וקלף ובטכניקות שמקורן בעולם מוצרי העור; טבעות מנייר ודבק לבן, מסיליקון וחוטי ברזל וכאלו שנוצרו בהדפסה תלת ממדית בפלדה; ועוד.

דבר המעצבת: אני מתייחסת לעיצוב תכשיטים כאמנות אינטראקטיבית ושואפת ליצור תכשיטים שמפתים לגעת ולחקור. אני בוחרת להתייחס לתכשיט לא כאובייקט יקר הנועד "להיראות" אלא כאביזר אינטימי בעל דיאלוג עם העונד. בעבודותי אני חוקרת חומרים, צורות וצבעים ומהם יוצרת אובייקטים חדשים שמלהיבים את דמיוני.

נימוקי השופטים: חבר השופטים מצא כי יעל פרידמן מוכיחה תבונה וחשיבה מקורית והתייחסות לחומריות הבוחנת מחדש את תחום הצורפות וגבולותיו. פרידמן מכניסה לעבודותיה הומור וחריפות לצד חשיבה ביקורתית.

גיליון 20 של מגזין "Mono Kultur", בעיצובן של גילה קפלן ונירית בנימיני
סמל התאחדות התעשיינים בישראל וסמל העיר קרית אונו, בעיצובו של דרור בן דב

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ