בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ירושלים של חימר: לקראת שבוע העיצוב

"קדחת", כך מכנה המעצב טל גור את אופי התערוכה "זמן 02" שאותה אצר, ושתיפתח ביום ראשון. המארגנים צופים שבעתיד הקרוב תהיה כאן ביאנלה

4תגובות

כשהציעו למעצב טל גור לאצור את התערוכה "זמן 02", הנטייה הראשונה שלו היתה לסרב. הפנייה לקיום התערוכה, שתיפתח ביום ראשון במתחם הנסן (בית המצורעים) במסגרת שבוע העיצוב בירושלים, הגיעה בהתרעה קצרה מאד. "אחר כך חשבתי שזה דווקא אתגר, למרות שהיה לי ברור שאצטרך להיכנס לקדחת עשייה" מספר גור. "שניה לאחר מכן אמרתי למה אני?", הוא מוסיף בחיוך. "מה שאני צריך לעשות זה לחשוב על יוצרים שכבר נמצאים בסוג של קדחת עשייה".

בהשוואה לתערוכה שאצר בשנה שעברה פנה גור למספר קטן יחסית של מעצבים: עדי זפרן וייסלר, גד צ'רני, ג'וי ואן ארבן, נעם טבנקין, אסף וינברום, שירה קרת, בן ברוידא, קובי סיבוני, דני הוכברג, רועי וספי ינאי, גל בן ערב, יניב קדוש, שלומי אזולאי וטל מור. הוא הזמין אותם ליצור עבודות בפרק זמן קצר, באותה "קדחת". "חיפשתי מעצבים שעבודתם מתאפיינת בנמרצות, בהתרגשות יתרה, או כאלה שעובדים כמעצבים יצרנים המסוגלים לספק את הסחורה בתוך זמן קצר. כל אחד מהם מציג כמה עבודות שמתייחסות לחלל הטעון והייחודי של קומת המרתף בבית החולים הנסן בירושלים שהיה פעם בית חולים למצורעים".

הצירוף "קדחת עשייה" הולם, לפי גור, את פעולתם של המעצבים בתערוכה ואפשר לחברו למקצב העולם הטכנולוגי. "אני רואה את הקדחת כמו התכונה שאפיינה פעם את היום שעושים בו כביסה: יום של מלאכה רבה שצריך להספיק, שממנו נגזרו, לדוגמה, סוגי המזון שאכלו באותו היום; תקופה שסדר היום היה בה פונקציונלי מאד, כשדברים נגזרו לא מתוך חשק, אלא מתוך המטלות שצריך היה לבצע".

אם כך, לא ידעת מה המעצבים יציגו בתערוכה?

"בחלק מהמקרים לא ידעתי ובחלק חשבתי שאני יודע. ב-90 אחוז מהמקרים הופתעתי. לדוגמה, עדי זפרן וייסלר בדק בעבר את נקודת המפגש בין חומרים טבעיים לסינתטיים. חשבתי שהוא יעשה משהו דומה אבל הוא עשה משהו אחר לגמרי: הוא פיתח מודול למערכת מדפים והתוצאה יצאה מאד מעניינת. חשבתי שגם נעם טבנקין, שפרויקט הגמר שלה היה מרפאת רהיטים, תמשיך בדרכה, אבל היא החליפה את הריפוד בעבודה עם מתכת. זה הפתיע אותי מאד. הייתי בטוח שדני הוכברג ורועי וספי ינאי ימשיכו בעבודות הלבד שלהם אבל הם בכלל פנו לחומר חדש ופיתחו עבודות חדשות. מצד שני, פניתי גם לגל בן ערב, שהתפרסם עם ספסל הבמבוק שלו וקיבל חשיפה גדולה, ורציתי לאתגר אותו. הוא חי בעמק החולה, מקור מחלת הקדחת, נצר למייבשי בצות, והוא התעסק עם מה שצומח על גדות האגם. בתערוכה הוא מציג התייחסות אחרת לבמבוק: הוא יצר כיסא שהבמבוקים חודרים מבעד למושב שלו, מה שיוצר תחושה שאתה יושב בין הקנים".

עיצוב רב תרבותי

זו השנה השנייה שבה מוצגת תערוכת העיצוב "זמן 02" במתחם הנסן, אולם השנה תתקיים במתחם לצדה תערוכה נוספת: "מחברים, כיסאות צ'יף, למינציה ואלתורים: הסתכלות ישראלית על עיצוב בעץ בתרבויות יפאן, אפריקה וארצות הברית". העבודות בתערוכה נעשו במסגרת קורס שנה ד' בהנחיית קני סגל (שאצר את התערוכה) ויונתן ונטורה, במחלקה לעיצוב תעשייתי מכליל, המכללה האקדמית הדסה ירושלים. הקורס כלל סקירה של עקרונות תרבותיים וטכניקות עיבוד עץ נפוצות בשלוש תרבויות עיקריות: יפאן, אפריקה וארצות הברית. בכל אחת מן התרבויות נבחנו היבטים תרבותיים, דתיים, טכנולוגיים, אמנותיים, הגותיים ועיצוביים מרכזיים. הסטודנטים נדרשו ליצור אובייקט הנובע מאותה תרבות, אך מבוצע תוך אינטגרציה עם תפיסות העולם התרבותיות הישראליות העכשוויות. לדברי האוצרים, שילוב זה הוביל את הסטודנטים לחשיבה חדשנית שבה נוצרו קשרים בין-תרבותיים שהובילו ליצירת אובייקטים מעניינים, חדשניים ורב-תרבותיים.

בועז בר הלל, מנהל המרכז לעיצוב בירושלים, מסביר שהבחירה להציג תערוכה של עבודות סטודנטים נבעה, בין השאר, מהרצון לייצג במסגרת שבוע העיצוב את בתי הספר לעיצוב שפועלים בעיר. "שבוע העיצוב גדל משמעותית לעומת השנה שעברה, וכולל יותר אירועים ויותר תערוכות. תערוכת הדגל היא אמנם ‘זמן 02', אבל התערוכה הנוספת של מכללת הדסה, כמו גם התערוכה של המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית של בצלאל בגלריה ‘יפו 23', הן חלק מהניסיון שלנו לערב את בתי הספר המקומיים, לשתף איתם פעולה ולגרום להם לפעול יחד איתנו, כדי להראות מה יש לירושלים להציע מבחינת עיצוב".

בתערוכה "והחימר היה להם לחומר" של המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית של בצלאל בחרו האוצרים, ערן ארליך ולנה דובינסקי, "להראות את המניפה העשירה של העשייה במחלקה היונקת מהמפגש בין מסורת וחדשנות ולהעיר את תשומת הלב לערכה הגדול של המסורת לפיתוחה של חדשנות עתידית", כפי שמספר ארליך. "המחלקה שמה לה למטרה לנסות ולאתגר הן את המסורות של הקרמיקה והזכוכית דרך המפגש עם העולם הטכנולוגי של המחר, והן את העולם הדיגיטלי, דרך שימור הרגישויות, אופני הפעולה ודרכי המחשבה של המסורות של הקרמיקה והזכוכית".

עולם דיגיטלי

התערוכה תכלול כ-60 עבודות של כ-50 סטודנטים ובוגרים של המחלקה בשנים האחרונות. לצד הטכניקות המסורתיות של עבודת יד וחימר, הושם דגש רב גם על טכנולוגיות ואמצעי עבודה דיגיטליים. "הקיום האנושי מרובה פנים", אומר ארליך. "לאדם יש אפשרויות רבות לגעת, להרגיש, לחוש ולהבין את עולמו, אולם המהפכה הדיגיטלית מעניקה דגש רב ותשומת לב ניכרת רק לממדים מסוימים של הקיום האנושי. עוצמתו של השינוי והיקפן העצום של התמורות בחיינו מעניקים לנו תחושה כי אנו מצויים בפתחו של עידן ללא סוף, אך מי שיתבונן מקרוב עשוי להיווכח כי כל אותו היקף עצום של שינויים נסמך רק על חלק מיכולות האדם.

"כדי לחתור ולשמר אופקים נוספים של הבנה ותגובה, עלינו לחזור ולהתבונן במסורות האנושיות טרם העידן הדיגיטלי, כדי למצות אף מהן את הפוטנציאל להתפתחות האנושית. מסורות אלו אינן רק מסורות של ידע עמלני, אלא טמון בבסיסן אופן מחשבה אחר ורגישות שאינם יכולים לבוא לידי ביטוי בעולם הדיגיטלי, ודוגמה לכך אפשר למצוא במסורות הקראפט של הזכוכית והקרמיקה שמציעות נקודת מוצא נוספת לזו של ההבנה והתפיסה הדיגיטלית".

מלבד שלוש התערוכות הללו, שבוע העיצוב כולל פעילויות רבות נוספות ומסקרנות. הגלריה ב"יפו 23" תציג לצד תערוכת הקרמיקה גם את התערוכה "תרבות.אקלים", המבוססת על סדרת תערוכות שאצר אלפונס הוג ועוסקת בשינוי אקלים כשינוי תרבותי, פוליטי וחברתי. כנס עיצוב בינלאומי שיתקיים ביום חמישי הבא בתיאטרון ירושלים יעסוק בעבודתם ובהתמודדותם של מעצבים, יוצרים ואדריכלים במשבר הנוכחי, תחת ההנחה שככל שהיקף המשבר מתרחב, והמצב הכלכלי העולמי מידרדר, כך המושגים המקובלים של קידמה ועיצוב מאבדים מתוקפם (אוצר הכנס: המעצב ג'רזי סימור). שלושה מתוך המרצים שידברו בכנס יעבירו יום קודם לכן סדנת עיצוב דרך מוסיקה. בסדנה יוכלו לקחת חלק 40 משתתפים שיעבדו יחד עם המעצבים על יצירה מוסיקלית שתוצג בסוף היום בקונצרט.

בסינמטק ירושלים ייערך ערב בנושא עיצוב בקולנוע שבמהלכו יתארחו המעצב האמנותי ארד שאואט והמעצבת הגרפית מיכל וולף שישתפו את הקהל בתהליך היצירה של הסרט "הערת שוליים", תוך הקרנת קטעים משלבי עבודה שונים על הסרט. במתחם "מעצבים בעיר" ברחוב בצלאל 7, תוצג עבודתם של כ-20 מעצבים נבחרים מדיסציפלינות שונות (עיצוב קרמי, עיצוב תעשייתי, צורפות, עיצוב אופנה ועוד) במתחם שבו הם יוצרים, מייצרים, עובדים ומוכרים את תוצרתם לקהל הרחב.

"היה לנו חשוב לקיים אירוע משמעותי בכל יום ולהגדיל את כמות התערוכות שאנחנו מציעים לקהל הרחב", מוסיף בר הלל. "בעקבות ההיענות הגבוהה של השנה שעברה לתערוכות במתחם הנסן יצרנו בעיר מוקד נוסף, הגלריה ב'יפו 23'.

"השאיפה שלנו היא לגדול לאירוע שיתקיים בכל רחבי ירושלים, מין ביאנלה של עיצוב. זה תהליך טבעי שיגדל ויתעצם משנה לשנה, ואני מאמין שבשנה הבאה שבוע עיצוב יהיה גדול יותר בהיקפו מאשר בשנה זו".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו