בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הצד השני של המטבע: על התערוכה "מטבעות העתיד"

האם לחומר שממנו עשוי הכסף יש משמעות? זו אחת מהשאלות שבוחנת תערוכה בתל אביב, שבנק ישראל דרש להוציא ממנה אחת מהעבודות

4תגובות

כמה ימים לאחר שנפתחה, קיבלו מארגניה של התערוכה "מטבעות העתיד" הודעת אזהרה חמורה מבנק ישראל, שמורה להם להוציא את אחת העבודות מהתערוכה שכן החוק אוסר על הצגתה. מדובר היה בעבודתו של איתמר בורשטין, שלקח ארבעה שטרות - בערך של 100, 50, 20 ו-200 שקל - קיפל אותם בצורת מטוסי נייר, והצמיד לכולם תג מחיר זהה על סך מאה שקלים. שם העבודה, "Plain Paper", הוא משחק מלים בין שני פירושים אפשריים: "נייר פשוט" או "נייר מטוס".

ההוראה של בנק ישראל נבעה מכך שעל פי החוק אסור לחבל בשטרות או מטבעות כסף; אולם בפועל לא נפגעו השטרות: בתום התערוכה בורשטין היה יכול לקחת את השטרות, להחזיר אותם למצבם המקורי ולהשתמש בהם ללא כל חשש. בתגובה להנחיית בנק ישראל החליט אוצר התערוכה, אלון רזגור, שלא להציג תחליף לעבודה ואת המקום שבו עמדה השאיר ריק.

התגובה של בנק ישראל, ולבסוף גם החלטת האוצר, נמצאות כולן בבסיס הרציונל שעומד מאחורי התערוכה, שמנסה לבחון שאלות כמו למשל מה יקרה לכסף שלנו במאה הנוכחית? כיצד יבוא לידי ביטוי עתיד הכלכלה העולמית? האם לחומר שממנו עשוי הכסף יש משמעות, ומי מחליט לאיזה חומר יש השפעה גדולה יותר? באופן ספציפי יותר, אפשר גם לשאול האם בורשטין הצליח לשנות את ערך הכסף על ידי קיפול בסיסי שכל תלמיד בית ספר יסודי יודע לעשות?

בתערוכה, שנפתחה בחודש שעבר במוזיאון הרצלילינבלום, מוזיאון לבנקאות ונוסטלגיה תל אביבית של בנק דיסקונט ותוצג עד סוף פברואר, משתתפים 20 מעצבים, אמנים ואדריכלים שמציגים את תפישתם העיצובית והתרבותית בנושא, וביניהם פרופ' עזרי טרזי, אורי סאמט, אילון ערמון, נעם דובר ומיכל צדרבאום, קבוצת "אוממי", עודד ובמן ועוד. המשתתפים התבקשו לעצב ולייצר את אמצעי התשלום שיהיו נהוגים בעוד כ-20 שנה, ולהעניק את הפרשנות העיצובית שלהם למטבע בערך של 100 שקלים.

אף על פי שמוזיאון לבנקאות הוא המקום הנכון להציג עבודות מסוג זה, העובדה שהעבודות מוצגות בבניין שעבר שימור מקיף אינה תורמת לתערוכה, שכן החלל המרשים והדומיננטי מתחרה בעבודות ומאפיל עליהן. עם זאת, רוב העבודות בתערוכה מעוררות מחשבה, הן בקשר לחומר שממנו הן עשויות (ולחומר שממנו עשוי הכסף), והן בקשר לקונצפט שעומד מאחורי מושג הכסף. העבודה האוצרותית ניכרת במגוון שמוצג בתערוכה: החל במטבעות בעלי זיהוי טביעת האצבע של בעליו, שעיצבו רותם בן יהודה ודולב כץ, ועד למטבעות שעיצבו מיכל גרינברג אברהמי וטניה דם בוקובזה שיצרו מטבע שתצורתו הגרפית משתנה מרכישה לרכישה בעקבות המידע שנאגר בו.

באופן דומה, אורי סאמט יצר את ה"QRcoin", המסתמך על שיטת ה-QR code, שפה ויזואלית חדשה יחסית שמאפשרת העברת אינפורמציה באמצעות ברקוד דו-ממדי שבו מקודד מידע טקסטואלי בצורה גרפית. את תרגום הקוד אפשר לבצע באמצעות אפליקציות רבות שאפשר להוריד לכל טלפון חכם. עיצוב המטבע כולל בצדו האחד הבלטה של הקוד, שסריקה שלו מקשרת לאתר אינטרנט המציג את דיוקנו של המופיע על המטבע עם טקסט אינפורמטיבי על אודותיו, מידע על שערי חליפין וחדשות כלכליות אחרות, ועוד.

עודד ובמן יצר מטבעות מסקרנים למראה, שצורת הבסיס והגודל שלהם שווים. את הפערים בין המטבעות השונים אפשר לראות אבל גם להרגיש, וערך המטבע מתבטא בכמות העבודה שהושקעה בהטבעה. כל הטבעה משפיעה על פני השטח של המטבע ומוסיפה למטבע מפלס נוסף, כך שהערך הנקוב של המטבע עולה ככל שהמטבע מורכב יותר מבחינה חיצונית. ולבסוף, כמתבקש, גל המחאה שפרץ בקיץ האחרון נוכח אף הוא בתערוכה, בשטרות שיצר עזרי טרזי באמצעות שימוש בטוש על גבי קרטון.

הקרטון הפשוט והמרקר השחור הובילו את העיצוב, בכתב יד וברישום פשוט, בשפה שבה משתמשים חסרי בית, דרי רחוב ואנשי מחאה. לאור המשברים הפיננסיים שפוקדים את העולם בשנים האחרונות, עבודה זו - כמו גם שאר העבודות בתערוכה - מזכירה למבקר עובדה חשובה, שבסופו של דבר כסף הוא המצאה אנושית וכוחו נובע מהסמכות של המערכת ומהאמון שהאזרחים נותנים בה.

"מטבעות העתיד". אוצר: אלון רזגור. מוזיאון הרצלילינבלום, הרצל 13, פינת לילינבלום 26, תל אביב. שעות פתיחה: ראשון-חמישי: 9:00-19:00. שישי: 9:00-13:00. עד סוף פברואר



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו