בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

5 מעצבים מספקים אלטרנטיבה עברית לפונטים המוכרים

לבטא באופן גרפי את התפתחות הנשק בעולם בדרך חזרה למקלות ואבנים או לפתח גרסה מודרנית לאותיות רש"י. האתר "אאא" מקדם טיפוגרפיה עברית

14תגובות

"בית לטיפוגרפיה עברית", מכריזה כותרת האתר "אאא", שבו חמישה מעצבים צעירים בעלי תשוקה לטיפוגרפיה מציגים פונטים עבריים חדשים. מטרת האתר, שהוקם על ידי המעצב אברהם קורנפלד, היא לקדם טיפוגרפיה עברית חדשה שמכבדת את מקורותיהן של האותיות ושל השפה. מעבר לכך, האתר גם מציב אלטרנטיבה רעננה לחברות הפונטים הגדולות ששולטות בשוק המקומי, וממשיך את המסורת של מעצבי פונטים עצמאיים כמו ינק יונטף, עודד עזר, מיכל סהר, דני מירב ("הטייס") ועוד.

המעצבים של "אאא" מעידים על עצמם שהם יצרו את הפונטים בשקדנות, בדקדקנות ובמחשבה רבה במשך שנים. חלק מהפונטים מושפעים מהקשרים ייחודיים כגון ארכיטקטורה, מיתולוגיה וספרי ילדים, ואחרים עוצבו למטרות פונקציונליות ולשימוש בעבור טקסטים רצים, נוחים וקריאים.

גלי איתן

נדב ברקן, בן 34, בדרך כלל מתגורר בתל אביב (כרגע בלונדון)

בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר (2004). בעל תואר שני בעיצוב גרפי מאל-סי-סי, לונדון (2011). עבד בסטודיו נאוגרופ של פיליפ בולקיה ולאחר מכן יצא לדרך עצמאית. מלמד במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר.

הפונט: "מקלות ואבנים"

על הפונט: "פונט הסמלים הזה מסמן תחנות משמעותיות בהתפתחות הנשק, והוא פרשנות חזותית לאמירתו של אלברט איינשטיין, ‘אינני יודע באיזה נשק ישתמשו במלחמת העולם השלישית, אך ברביעית ישתמשו במקלות ואבנים'. בסופו של דבר אני מאמין שחרף כל ההתפתחויות הטכנולוגיות, האנושות תחזור לנקודת ההתחלה".

למה טיפוגרפיה: "אני מתמקד ביצירה של סמלים טיפוגרפיים (אייקונים) שמתעסקים בנושאים שחשוב לי להביע דעה עליהם, כמו הסכסוך בין ישראל לפלסטין ומשיכתו של המין האנושי למלחמה. אני מאמין שכמו שאותיות מתחברות למלים שמתחברות למשפטים, ובעזרתם ניתן להביע מסר מסוים, הסמל הטיפוגרפי הרבה יותר פרימיטיבי במהותו, ולכן לכל ‘אות' יש יכולת להביע מסר גם כשהיא מנותקת ממשפחתה. את הסמלים הטיפוגרפיים אני מעצב כהפוגה ממלאכת העיצוב היום-יומית. כאשר אני עובד על משפחה של סמלים אני מצליח להגיע לשקט פנימי שלא קיים בסוג אחר של עיצוב מבחינתי".

שני ברבר, בת 27, תל אביב

בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר (2010). עובדת בסטודיו שי חיון מאז סיום הלימודים. בקטלוג החדש של חברת פונטביט יתפרסם פונט חדש בעיצובה, ששמו "אפולו".

הפונט: "פרשת השבוע"

על הפונט: "הפונט עוצב בהשראת הכתב הרהוט הקליגרפי - כתב רש"י. כתב זה שימש לכתיבת פרשנויות הניצבות לצד הטקסט המקראי בכתבי קודש. פרשנויות מקראיות מתעדכנות ומתרעננות בחלוף השנים, וכך גם הכתב הקליגרפי קיבל פרשנות חדשה: הפונט החדש מתבסס על צורותיהן המיוחדות של האותיות בכתב רש"י, אך משתמש בכלי מודרני - קו אחיד וממוחשב. המטרה בעיצוב הגופן היתה ליצור חיבור גרפי טיפוגרפי, שתפקידו לחדש את הקשר בין עיצוב עדכני וחילוני לבין פנייה דתית מסורתית".

למה טיפוגרפיה: "אני משוגעת על פונטים בפרט ועל טיפוגרפיה בכלל. יש משהו מרתק ומאתגר בשילוב של שני עולמות שונים: דיוק מתמטי ויצירתיות עם משהו שהוא כביכול פשוט - אבל כל כך מורכב, בעבודה המדויקת הזאת שעין בלתי מזוינת לא יכולה להבחין בה. אני גם מאוד אוהבת מלים, ורואה משהו מאוד עוצמתי בחיבור של תוכן עם צורה. מעבר לכך זו משיכה כזאת שאי אפשר ממש להסביר אותה, כמו שאוהבים צבע מסוים, או אוכל כזה או אחר".

מתוך האתר

ליה אופיר, בת 29, תל אביב

בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל (2011). עבדה כמה חודשים במשרד המיתוג "פירמה" אבל עזבה כדי להתרכז בעיצוב לאינטרנט.

הפונט: "עומס"

על הפונט: "בדומה לאופן שבו ילדים סקרנים לומדים לכתוב אותיות דפוס לראשונה, הגופן ‘עומס' מתחקה בחופשיות אחר צורות השורש הבסיסיות של האות העברית. התוצאה היא אות עברית משוחררת בעלת נראות חדשה ובלתי צפויה. העבודה הממושכת על הגופן החלה בזמן הלימודים בקורס בהנחיית מיכל סהר. מאז הוא המשיך להתפתח ונעשו בו כמה שינויים ושכלולים".

למה טיפוגרפיה: "אני נמשכת לעיצוב פונטים מפני שאני מרגישה שזו המדיטציה של העיצוב. אתה מוכרח לתת לעצמך לשקוע לתוך צורה ולהתעסק עד אינסוף בעיקול או בחלל לבן, וכך אפשר להגיע לנירוונה, או ‘טיפו-נירוונה'. לא בכדי מעטים האנשים שמרשים לעצמם את הפריבילגיה הזאת, לקום בבוקר ולהגיד לעצמם היום אני ‘אלטף' צורה כל היום עד שהיא תיהפך לאות".

אברהם קורנפלד, בן 29, תל אביב

בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר (2010) והחוג לצילום במכללת הדסה ירושלים (2006). הקים יחד עם טליה זליגמן את מגזין העיצוב והאמנות המקוון "אנטייטלד". עובד כמעצב עצמאי, מלמד בשנקר במחלקה לעיצוב תעשייתי, מתכנת אתרי וורדפרס ומצלם.

הפונט: "סינופסיס"

על הפונט: "הפונט מתפאר בסריפים שאפתניים, בעיקולים חושניים ובעושר צורני שיוצרים גופן תיאטרלי וכריזמטי הנותן כבוד רב למסורת הכתב העברי ולאותיות הקלאסיות. הפונט עבר תהליך התפתחות במשך יותר משלוש שנים ונעשו בו אינספור בדיקות קריאות דקדקניות על מנת להפכו לאות-ספר - פונט המשמש לכתיבת טקסטים ארוכים וקריאים".

למה טיפוגרפיה: "באתי מהעולם החרדי - שם האותיות הן דבר קדוש. ב'חדר' היה לוח גדול עם כל האותיות, והרבי היה מורח עליהן דבש ומי שידע את שם האות זכה ללקק ממנה. כך, עוד כשהייתי ילד פיתחתי תשוקה בלתי נשלטת לאותיות העבריות. אבא שלי עסק בכתיבת סת"ם ולימד אותי את הקליגרפיה המדויקת של ספרי התורה. הייתי כותב עם קולמוס של נוצה על עור של פרה ומברך ברכה מיוחדת על כל אות שכתבתי. היום אני יודע שיש מעט מאוד תחומים בעיצוב שמאפשרים לך לעצב בלי לקוח שצריך לאשר כל סקיצה. לעצב פונט זה בערך כמו לכתוב ולשיר את המוסיקה שלך לעומת לעשות ג'ינגלים לרדיו".

נוי ניימן, בן 38, מושב בית יהושע

בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל (2002). עבד בסטודיו נאוגרופ של פיליפ בולקיה ולאחר מכן היה שותף בסטודיו קיוסק. כיום הבעלים של סטודיו נוימן לעיצוב ומיתוג. מרצה לעיצוב במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר.

הפונט: "נוילנד"

על הפונט: "הפונט נולד בהשארת שלט ישן בכניסה לחנות של צורף ברחוב אלנבי בתל אביב, שנעשה במכונת חריתה (כרסומת), ובה המקדח חוצב את האות מתוך לוח הברזל של השלט. גגות האות ובסיסיה נפתחים ומשתלבים עם הזוויות האלכסוניות, עיצוב שמקנה לאות חלל פנימי מאוורר וקורטוב של קשיחות. מנגד, הקצוות המעוגלים שלה משווים לה רכות ועדינות".

למה טיפוגרפיה: "פונטים תמיד ליוו אותי במהלך חיי, ובעבר שיחררתי לאוויר העולם מעט פונטים (ועוד רבים נערמו במגירה); יש משהו קדוש באותיות העבריות ולכן קשה לי להוציא אותן לאור. לפונט העברי יש היסטוריה משמעותית והוא תופס מקום מרכזי בהוויה שלי כיהודי, כישראלי, כאחד שמקדש ומוקיר את המלה והשפה. הידיעה שלפונטים שלי יש אורך נשימה גדול ושהם ממשיכים לפעום במחשבים אחרים, גורמת לי לחשוב שאני עוסק במשהו משמעותי ואפילו נצחי, לעומת עבודות עיצוב גרפי שלמחרת עוטפים בהן את הדגים בשוק".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו