בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הכריות שמשלבות בין אורגני לגיאומטרי

מיקה בר חקרה בפרויקט הגמר שלה בשנקר את היחס בין הגיאומטרי לאורגני. עכשיו הרעיון זוכה ליישום בעולם האמיתי, עם סדרת כריות ופופים שעוצבו באותה שיטה

2תגובות

פרויקטי גמר של סטודנטים לעיצוב מתאפיינים בכך שפעמים רבות מה שמוצג בתערוכות הבוגרים הוא לאו דווקא אובייקט הניתן לשימוש מיידי. כך לדוגמה, כשמיקה בר סיימה את לימודיה במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר, לפני שלוש שנים, היא הציגה בתערוכת הבוגרים כמה בדים, שעדיין לא יועדו למוצר כזה או אחר. הבדים שהציגה התאפיינו בקיפול, שבירה ותלת ממדיות שנגזרו מהדימוי המודפס, ונוצרו בטכניקת הדפסה על בדים שנצבעו באופן ידני. בר חקרה את היחס בין הגיאומטרי לאורגני, תוך התבוננות בפרחים ובמבנים בטבע. ייחודו של הפרויקט היה הדפסה באמצעות חומר מקשיח על גבי בדים אלסטיים, שגרם לקיפול ושבירה של הבד והקנה לו אופי תלת ממדי.

שנה לאחר מכן זכה פרויקט הגמר של בר במקום הראשון בתחרות העיצוב "Talente" (טלנטה), תחרות בינלאומית למעצבים צעירים המתקיימת מדי שנה במינכן שבגרמניה. מאז היא שקדה על התאמת הטכניקה לייצור תעשייתי ובימים אלו אפשר לרכוש לראשונה סדרת כריות ופופים בשם "Geo" (קיצור של גיאומטרי) שעיצבה, ברשת טולמנ'ס ובאולם התצוגה של מותג העיצוב "טאלנטס".

בר, בת 29, חולקת סטודיו עם ארבע מעצבות טקסטיל נוספות בוגרות אותו מחזור בשכונת מונטיפיורי בתל אביב. "תמיד ידעתי שאני רוצה ללמוד עיצוב", היא מספרת. "מאוד נהניתי בלימודים בשנקר, קיבלנו המון חופש, אולי קצת יותר מדי, אבל זה איפשר לי לגלות מה בעיצוב מעניין אותי ובמה אני רוצה להתעסק. האתגר מבחינתי בעיצוב טקסטיל היה לקחת את העבודה למשהו מעבר לדימוי, לחקור את הקשר בין החומר לבין הדימוי ולשנות את ההתנהגות של הבד, לא רק להוסיף לו קישוט. בבדים התלת ממדיים שיצרתי, הטכניקה שאתה עבדתי היא אמנם הדפסה, טכניקה ותיקה עם מסורת ותיקה, אבל היא משנה את ההתנהגות של הבד, את הנפילה שלו, את הצורה שלו ואת המראה שלו".

דניאל צ'צ'יק

בר מדגישה את ההבדל בין עיצוב אופנה לעיצוב טקסטיל. "הקשר כמובן הדוק ושיתוף פעולה בין שני התחומים הוא מבורך וכמעט מובן מאליו, אבל הטקסטיל עוסק יותר במיקרו ואילו אופנה פועלת במאקרו. אני פחות רואה את השלם, אלא יותר את חומר הגלם, את הפרטים הקטנים יותר. אחר כך צריך שהגזרה תהיה נכונה ושזה יישב טוב על הגוף, אבל זה תפקידו של מעצב האופנה אם הוא לוקח את הבד שלי מוכן. מצד שני לפעמים זה גם עובד הפוך".

כשסיימה ללמוד החלה בר לעבוד כמעצבת ומאיירת ב"טורנובסקי", יצרנית לוחות השנה וכרטיסי הברכה. אחר כך קיבלה הצעה לנסוע ל"פוליטכניקו" במילאנו שבאיטליה לקורס המשך בעיצוב טקסטיל. היא שהתה בעיר במשך שמונה חודשים ובמקביל עשתה התמחות בספריית החומרים של מילאנו, שם נחשפה לחומרים ולתהליכי עבודה מתקדמים. כשחזרה לארץ, לפני כשנה, הבינה שהיא רוצה לפתח את פרויקט הגמר שלה, את הטכניקה שנראתה לה רבת פוטנציאל. היא פנתה לגל גאון, שהקים ב-2008 את "טאלנטס", ואשר זיהה את הפוטנציאל של הבדים הגיאומטריים והתלת ממדיים. אולם, כפי שהיא מספרת, זאת היתה רק ההתחלה.

"גיליתי שזה לא כזה פשוט ליצור מוצר, גם אם זאת רק כרית", היא אומרת בחיוך. "יש המון תהליכים בדרך, תהליכי ייצור, שיווק ועוד, ותוך כדי אתה מגלה שזה חשוב לא פחות, אם לא יותר, מתהליך העיצוב עצמו - איזה סוג בד, איזה צבעים. אתה מגלה שבארץ שחור ולבן הולכים יותר ואילו השוק האירופאי יותר צבעוני. זה הפתיע אותי עד כמה צריך להתעסק בזה".

דני לרנר

החיבור ל"טאלנטס" מבחינתו של גאון היה טבעי. "מודל העבודה של טאלנטס הוא פיתוח של פריטי עיצוב המבוססים על שפה ייחודית של מעצבים, אדריכלים ואומנים במהדורות מוגבלות, וממנה פיתוח של סדרות ייצור של פריטים שיכולים לצאת לשוק המקומי והבינלאומי לחנויות, גלריות ומותגי עיצוב", מספר גאון.

"טקסטיל הוא בסיס מדהים לפיתוח מוצרים או סביבות לעיצוב פנים, מעבר למשיכה האישית שלי לתחום. הכריות והפופים שאתם התחלנו עם מיקה הם רק קצה קרחון של מוצרים שיתבססו על עיצוב טקסטיל.

"יש בארץ המון פוטנציאל שמגיע מהתחום, ותערוכות סוף השנה הן דוגמה נפלאה לכך. למרות המורכבות של הפיכתו למסחרי, הייצור הזול יחסית מגלם הזדמנויות רבות. מתכונת העבודה לסדרות קטנות, שבהן המעצב הוא ה'מיני-יצרן' של הפריטים שלו, ושל פריטים שיכולים להתממש בשיתופי פעולה עם מעצבים אחרים, היא מתכונת שמאפשרת פיתוח סדרות שיכולות להוביל למימוש מיידי".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו