בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לשבת על העתיד

מוצגים בו בין השאר כף להגשת ריזוטו וכיסא עץ ייחודי, אבל הטכנולוגיה היא שעומדת במרכז יריד הרהיטים השנתי במילאנו שיינעל היום

2תגובות

מתוך אלפי המוצרים החדשים המוצגים ב"סלון דל מוביל", יריד הרהיטים השנתי במילאנו שנפתח ביום שלישי שעבר ויינעל היום, הפריט המקסים ביותר הוא דווקא כף, עובדה שנראית הולמת; וליתר דיוק, כף אלגנטית ועשויה ללא דופי להגשת ריזוטו.

הכף היא הולמת משום שהתפנקות בריזוטו טעים בסגנון מילאנו היא כמובן תענוג שאין לפסוח עליו בכל ביקור בעיר. סיבה נוספת היא סנטימנטלית. אחת האמירות החשובות בתור הזהב של העיצוב האיטלקי באמצע המאה ה-20 שייכת לאדריכל תושב מילאנו ארנסטו רוג'רס, שאמר שהיה רוצה לעצב "הכל, מכף ועד העיר כולה". הכף המסוימת הזאת, בעיצובה של אינגה סמפה הצרפתייה ובייצור החברה האיטלקית אלסי, מזכירה את הפריטים המעודנים של אותה תקופה. יש לה מראה נעים, והיא גם מצוידת בשוליים עדינים שמסייעים לגרוף את הריזוטו בתנועה יעילה ככל האפשר.

באדיבות Cosmit Spa

זה מוצר מושך, עמיד ושימושי. חבל שאי אפשר לומר זאת על כל שאר הפריטים המוצגים ביריד במילאנו. למרבה השמחה, כמה מהמוצרים החדשים האחרים משתווים ברמתם לכף, אבל החיפוש אחריהם נעשה קשה משנה לשנה, בזמן שיריד הרהיטים ואירועי הלוויין שלו מתגמדים בשל אירועי קידום המכירות שמארגנים הבנקים, בתי האופנה, יצרני המכוניות וחברות אחרות הגודשות את העיר. אין פלא שהמעצב הבריטי ג'ספר מוריסון הציע לשנות את שם היריד ל"סלון דל מרקטינג" (יריד השיווק). "אני חושב שההצעה באה בעקבות השקה של מכונת כביסה", הוא הסביר בעצב.

"יריד השיווק" הוא שם מדויק עד כאב. בגלגול החדש, היריד במילאנו היה יכול להיקרא באותה מידה "סלון דלה מקינה" (יריד המכונות), שכן רבות מאוד מהתערוכות הנלוות מתמקדות בטכנולוגיות ייצור חדשות, ובייחוד בהדפסה בתלת ממד. הדפסה בתלת ממד מסוגלת לייצר פריטים ספורים במהירות יוצאת דופן ובדיוק רב, וכך אפשר בעזרתה לתת למוצר מאפיינים מיוחדים על פי רצונו של כל משתמש. הדפסה בתלת ממד היא חסכונית בכסף וידידותית לסביבה, שכן היא מותירה פחות שיירים ופחות מלאי שאינו נמכר לעומת תהליכי הייצור הרגילים.

"דומוס", מגזין העיצוב האיטלקי, ו"Z33", מרכז האמנות העכשווית בלונדון, מציגים כעת במילאנו תערוכות של מעצבים צעירים, שעשו ניסויים בצורות ייצור חדשות. יצירות ניסיוניות נוספות מוצגות בתערוכה "Hacked" בחנות הכלבו "לה רינשנטה". קבוצת העיצוב היפאנית ננדו מציגה סדרה חדשה של פריטי הדפסה בתלת ממד בגלריית העיצוב נילופאר. והמעצב הבריטי טום דיקסון מייצר בזמן אמת כיסאות ומנורות בקו ייצור דיגיטלי ומחלק אותם חינם כחלק מאירועים שהוא מארגן במוזיאון למדע ולטכנולוגיה.

באדיבות Mattiazzi

מערכות דיגיטליות, כגון הדפסה בתלת ממד, נחשבות לעתיד הייצור. המגזין "אקונומיסט" צפה לא מכבר שבעתיד יתברר שההדפסה בתלת ממד היא המצאה מהפכנית לא פחות ממנוע הקיטור והטרנזיסטור. עד כה נעשה שימוש בטכנולוגיות האלה בניסויים בלבד, אבל ייתכן שהן יפתו את יצרניות הרהיטים הגדולות באירופה, השולטות ביריד במילאנו והלהוטות להמציא לעצמן מודל עסקי חדש לאחר כמה שנים קשות של מיתון.

השווקים המבוססים של התעשייה באירופה ובצפון אמריקה עדיין חלשים משהו, אבל נרשמת צמיחה במדינות בעלות כלכלה מתפתחת כגון סין, הודו וברזיל. מחיר מדפסות התלת ממד הולך וצונח, וייתכן שיצרניות אירופיות יעדיפו להשתמש בהן כדי לספק מוצרים "לפי ביקוש" בשווקים הגדלים והרחוקים האלה, במקום להוביל לשם רהיטים גדולים.

אבל לעת עתה התעשייה מוטרדת מקשיים כלכליים, והדבר בולט במיוחד משום שיריד הרהיטים של השנה שעברה היה מצומצם יחסית. כ-321,320 איש נכחו בתערוכות העיקריות במתחם הירידים "Rho" ב-2011, לעומת 334,673 בשנה הקודמת, וירידה תלולה לעומת השיא של 383,793 מבקרים שנקבע בשנת 2008. מספר המציגים במתחם Rho השנה הוא 2,479 לעומת 2,720 בשנה שעברה. מאז נסגרו רוב חנויות רשת הרהיטים הביטאט בבריטניה, ונסגרה גם חנות הדגל של מוס בסוהו, שהיתה בעבר לב סצינת העיצוב בניו יורק.

אבל יצרני רהיטים חדשים ממשיכים לצוץ. החברה הצרפתית לה שאנס מציגה השבוע את הקולקציה הראשונה שלה, של חפצים שרובם עוצבו בידי מעצבים אירופים, ותציג גם הקבוצה האיטלקית דיסיפלין, ששמה לה למטרה להשתמש בחומרים ובמערכות ייצור ברוח הקיימות. גם מותגי אופנה, ובהם מארני ורוברטו קוואלי, מתכננים להציג קווי ריהוט; אבל עד כה, רוב הרהיטים שפיתחו בתי אופנה התבססו על תיאוריות ניהול שבלוניות להרחבת מותגים יותר מאשר על עיצוב משכנע.

למרבה השמחה, הכף של סמפה, הפריט הראשון בקו חדש של סכו"ם שעיצבה לאלסי, אינה המוצר המסקרן היחיד במילאנו. עוד מוצר הוא "מדיצ'י", כיסא עץ בעל פרופורציות יפהפיות שפיתח המעצב הגרמני קונסטנטין גרצ'יץ' בשביל מטיאצי, וכיסא הנדנדה "סול" שעיצבה עמיתתו הצרפתייה קונסטנס גיסה לחברת Molteni&C העומדת בחזית הקיימות, המעצב האמריקאי סטיוון ברקס מציג את "דאלה", קולקציה של ריהוט גן שעיצב לחברת דדון מסיב שפותח במיוחד מאריזות ממוחזרות ומפוליאתילן שאפשר למחזר.

מבטיחים לא פחות הם מדפי "קורניש" שעיצבו האחים הצרפתים רונן וארוואן בורולק לחברת ויטרה, שולחנות "ראביט" שעיצבה הקבוצה הסינגפורית סטודיו ז'וז'ו ל"ליווינג דיוואני", והספסל "סופט מארבל" שעיצב רון גלעד הישראלי לסלבטורי. המעצבת הגרפית ההולנדית אירמה בום עיצבה קולקציה מרשימה של טפטים לחברת תומס אייק.

מאנגלית: אורלי מזור-יובל

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו