בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כך הפכו המעצבים הגרפיים ליוצרי התוכן החדשים

העידן הדיגיטלי העלה את המעצבים הגרפיים מתחתית שרשרת העשייה והפך אותם ליוזמי פרויקטים. תערוכה שתיפתח בניו יורק מראה איזה מרחק עברו

8תגובות

אחת הבעיות המהותיות שמעצבים נאלצים להתמודד אתן בעידן הדיגיטלי היא שכיום כמעט כל אחד יכול להיות מעצב: הנגישות לתוכנות גרפיות, קלות ההפעלה שלהן, הופעת אמצעים חדשים להוצאה לאור ולהפצה, הגישה האינסופית למקורות השראה ברחבי הרשת - כל אלה מאפשרות לבצע מטלות שבעבר היו מסובכות בהרבה ונדרש ידע טכני מורכב כדי לבצען.

ואולם, כפי שמסבירה אלן לופטון, אוצרת התערוכה "Graphic Design - Now in Production" שתיפתח בשבת במבנה עירוני בגוברנורס איילנד שבניו יורק, לדמוקרטיזציה של העיצוב יש גם יתרונות. "זה עובד לשני הכיוונים", היא אומרת בשיחת וידיאו. "גם המעצבים משתמשים בכלים האלו כדי לעשות דברים שקודם לכן היה מסובך יותר לעשות: בשעה שהכלים לעיצוב הפכו לנגישים יותר, הפכו יותר מעצבים ליוצרי תוכן. הם מוציאים לאור ספרים וכתבי עת, הם הופכים ליזמים ומייצרים בעצמם מוצרים. עידן ה'עשה זאת בעצמך' לא מתאפיין רק בכך שכולם הופכים למעצבים, אלא גם בכך שמעצבים עושים בעצמם דברים שפעם לא היו עושים". במקביל התרחב העיצוב הגרפי בעשור האחרון מתחום מקצועי ומצומצם יחסית, שהתמקד במוצרי דפוס, לתחום שמתפרש על מיומנויות ותוצרים מגוונים הרבה יותר.

מגמות אלו, הבאות לידי ביטוי בכך שיוצרים ככלל, ומעצבים גרפיים בפרט, לא מסתפקים רק בהשפעה על הנראות של התוצר הסופי אלא גם קובעים את התוכן שלו, עומדות בבסיס התערוכה. זו גם הסיבה שהמושג הפקה מופיע בשמה, גם אם במשמעות רחבה יותר. "לתחום ההפקה יש היסטוריה ארוכה בעולם העיצוב הגרפי", אומרת לופטון, שהיא אוצרת לעיצוב עכשווי בקופר יואיט, המוזיאון הלאומי לעיצוב של ארצות הברית. "בעבר הכוונה היתה תמיד לשלב האחרון בכל פרויקט, השלב שבו צירפת את כל החתיכות ביחד והחלטת איך הפרויקט ייוצר בפועל. כיום להפקה יש משמעות של עשייה, אבל גם של הוצאה לפועל, בדומה לפעולה של מפיק סרטים שנמצא בראש הפירמידה. זה גם המבט שלנו, שהמעצב כבר לא נמצא רק בתחתית של שרשרת העשייה אלא גם מנהל פרויקט, יוזם אותו, מוביל אותו".

אם כך הפקה היא כבר לא רק משהו טכני.

"ממש לא. בהפקה של סרט מדובר במישהו בדרגה גבוהה, לשם רצינו לכוון".

אבל מפיק של סרט לא כותב את התסריט, לא מביים אותו, הוא אחראי. את בכל זאת מתכוונת למשהו קצת שונה.

"כן. המושג שאני מכוונת אליו הוא ‘אוטר', המעצב כ'אוטר', מושג שטוען את הפעולה בסטטוס יוקרתי יותר, אבל לא מדובר רק ביוקרה. מדובר גם בלהיות עם שתי רגליים על הקרקע, להיות זה שבסוף מצרף את כל החתיכות ביחד. לא רצינו לייבא בכוח את הזוהר משדה אחר. הרעיון היה לחגוג את העובדה שעיצוב הוא עשייה, עיצוב גורם למשהו לקרות".

כשהתחלת לעבוד על התערוכה ידעת שזו תהיה התמה המרכזית?

"לא, זה קרה רק כמה חודשים אחרי שהתחלנו לעבוד עליה. עיצוב גרפי הוא תחום גדול מאוד ורצינו למצוא דרך שתייחד באמת את תפקיד המעצב. בסופו של דבר זו דרך נהדרת לבטא זאת כי היא מתייחסת לשינויים בשדה, לשינויים בטכנולוגיה, למה שקורה עכשיו. זו גם דרך טובה להסתכל על התחומים השונים בתוך העיצוב הגרפי: לא רק כרזות או טיפוגרפיה".

מישל קורניי

יכול להיות שמעצבים החליטו לעשות בעצמם כי נמאס להם שהלקוחות אומרים להם מה לעשות, לשנות את הצבע, להחליף את הפונט, להגדיל את הלוגו?

"לגמרי. מעצבים רבים לומדים את המקצוע תוך כדי עבודה בשירות הלקוחות, בכפוף לארט דירקטורים. הם יוצרים מיתוג ואריזות ששייכים למישהו אחר. אני חושבת שזה מרגש מאוד כשיש להם אפשרות לעשות את הדבר שלהם, להשתמש באותם הכלים שהשתמשו בהם אבל הפעם לא כדי למכור דברים של אנשים אחרים אלא בשביל עצמם".

כ-200 מעצבים, רובם מצפון אמריקה ואירופה המערבית, מציגים בתערוכה יותר מ-500 פרויקטים ועבודות שנוצרו החל בשנת 2000, ובהם מגזינים, עיתונים, ספרים, כרזות, אריזות, פונטים, כותרות ופתיחים של סדרות טלוויזיה וסרטי קולנוע, אינפוגרפיקה ועוד. ניו יורק היא התחנה השנייה של התערוכה - עד לפני חודשים אחדים היא הוצגה במרכז האמנות ווקר במיניאפוליס - וממנה היא תנדוד ללוס אנג'לס.

ביחד עם לופטון אצר את התערוכה אנדרו בלאובלט, אוצר העיצוב והאדריכלות של מרכז האמנות ווקר. כיאה לתערוכה המציגה עיצוב עדכני, נעזרו השניים גם באוצרים אורחים שלא הגיעו מהעולם האקדמי אלא מהרשת: מייסדי ועורכי האתר "brand new" אצרו את החלק העוסק במיתוג ולוגואים, "magculture" את החלק שעוסק במגזינים ו"art of title" את זה העוסק בכותרות ובפתיחים של סרטים. מבחינת לופטון, הבחירה בבלוגרים ובמעצבים שביססו את שמם ברשת מעידה על התחום.

"גייסנו אנשים שממש חיים את התחום, היה לנו חשוב להכניס אנשים עם באזז, כאלה שמשפיעים על השיח; ככלל, התערוכה מציגה אנשים צעירים יחסית, קולות חדשים בתחום, לא את הדמויות המבוססות והמוכרות. אני מודעת לכך שזה מעורר מחלוקת, בייחוד פה בניו יורק, היכן שפועלים המעצבים החשובים שעובדים זמן רב, אבל זו לא התערוכה שלהם. זו תערוכה שמדברת על שינוי, שמראה שמשהו קורה וצומח".

ואכן, על פי קטלוג התערוכה, בארצות הברית לבדה פועלים כיום כ-250 אלף מעצבים גרפיים. מצד שני, את מספר התערוכות החשובות והמקיפות שתיעדו את התחום אפשר למנות על יד אחת: ב-1989 הוצגה התערוכה "עיצוב גרפי באמריקה: היסטוריה של שפה חזותית" במרכז האמנות ווקר, וב-1996 הוצגה בקופר יואיט התערוכה "מסרים מעורבים: עיצוב גרפי בתרבת עכשווית", שגם אותה אצרה לופטון.

למה יש כל כך מעט תערוכות עיצוב גרפי?

"אני לא בטוחה שיש מעט, יש היום הרבה יותר מוזיאונים לעיצוב מפעם".

נכון, אבל אין בהם כמעט תערוכות עיצוב גרפי. יש לך הסבר לזה?

"אולי כי הרבה מהתוצרים של העיצוב הגרפי קשה להציג. קח לדוגמה אתר אינטרנט: אם תציב אותו במוזיאון, מיד יסתכלו על התוכן שלו, לא על העיצוב. המבקרים לא יגידו שזה משהו ‘מעוצב', דבר שלא יקרה אם תציב כיסא. זה מאתגר. עיצוב גרפי נמצא בכל מקום, הוא כל כך רגיל, וזו גם הסיבה שאני אוהבת מאוד את התחום. זה מאתגר להציג תערוכה שהכל בה כבר פורסם, שודר או הודפס".

סיבה אפשרית אחרת למיעוט התערוכות בנושא קשורה לדינמיות של התחום ולקצב המהיר של השינויים. כך לדוגמה, דווקא בתערוכה המתיימרת להציג עיצוב גרפי עכשווי, מופיע לראשונה האייפד בקטלוג רק בעמוד 68, ובאינדקס הוא מופיע בסך הכל חמש פעמים.

אני מנחש שאילו היית עושה את התערוכה בעוד כמה שנים היא היתה נראית אחרת ומציגה הרבה יותר אפליקציות.

"נכון, לא היו בה מוצרי דפוס", לופטון צוחקת. "וברצינות: אנשים מדברים על היעלמות הדפוס משנות ה-60, והנה, זה ממשיך. אחד הדברים שאפשר לראות בתערוכה הוא איך אנשים משתמשים באינטרנט כדי להפוך למוציאים לאור. יכול להיות לך מגזין באינטרנט ואתה יכול למכור עותקים שלו לאנשים מכל העולם, שני העולמות של הפרינט והאונליין מזינים זה את זה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו