בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המעצבת שחוללה מהפכה גרפית במשרד של רון ארד

כמה ימים אחרי שנועה שורץ הגיעה למשרד של רון ארד בלונדון, כבר היה לה שם שולחן. מאז הם הספיקו לקטוף פרס על עיצוב לוגו בתחרות בניו יורק

14תגובות

כשהמעצב רון ארד עבד על קולקציית המשקפיים הראשונה שלו בעבור המותג "pq", הגיע השלב שבו היה צריך לעצב לוגו לקולקציה. זה היה לפני שנה וחצי ולשם כך נפגשו בלונדון הוא ואסף רביב, יזם הפרויקט, עם הנציגים של "פנטגראם", אחת מחברות העיצוב והמיתוג המפורסמות בעולם. "אסף עשה מחקר והביא למשרד את ‘פנטאגרם'", נזכר ארד. "במהלך הפגישה היתה לנו שפה פרטית שאף אחד אחר לא הבין, דיברנו בעברית", הוא מחייך, "ואמרתי לו שלא בא בחשבון.

"'פנטגרם' הביאו גרפיקאי אחר, הם לא ויתרו, אבל לא ראיתי איך אני מתקשר למה שהם מציעים. אנחנו קליינטים מאוד קשים. בלתי נסבלים אפילו. במקביל קיבלתי מכל מיני כיוונים מידע על זוג ישראלים צעיר שהגיע ללונדון ושאני צריך להכיר. כך הכרתי את נועה. היא באה למשרד עם תיק מלא בספרים והראתה לי את העבודות שלה. כמה ימים לאחר מכן כבר היה לה שולחן בסטודיו".

דניאל בר און

נועה היא נועה שורץ, שבשנה וחצי האחרונות עובדת כמעצבת הגרפית היחידה במשרד של ארד, אחד מהמעצבים המפורסמים בעולם, שבין עבודותיו אפשר למצוא פרויקטים אדריכליים כמו מוזיאון העיצוב בחולון ופריטי ריהוט בעבור חברות כמו "קרטל", "ויטרה", "מורוסו" ועוד.

שורץ, בת 30, הגיעה ללונדון לפני כמעט שנתיים ביחד עם בן זוגה, קובי ברחד (בן 35), שהתקבל ללימודי התואר השני בעיצוב אינטראקציה בקולג' המלכותי של האמנויות בלונדון. השניים נהפכו לבני זוג בזמן הלימודים במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, ופתחו את הסטודיו המשותף שלהם בשנת 2005. מאז עבדו בעיקר עם גופים מעולם התרבות והאמנות ובהם מוזיאון ישראל, מוזיאון נחום גוטמן, מוזיאון הרצליה, המרכז לאמנות עכשווית, מוזיאון תל אביב, מוזיאון חיפה, מכון גתה ועוד.

הפרויקט הראשון של שורץ היה לעצב את הלוגו של מותג המשקפיים, ששמו הכתיב את הצורה הכללית שלו מכיוון שכשכותבים את שמו באנגלית אפשר לראות שהאותיות מדמות זוג משקפים. ואף שהתוצאה פשוטה ומדויקת, העבודה עליה נמשכה זמן רב והתפרסה לתהליך מיתוג רחב שבא לידי ביטוי במיטבו בספר מותג מעוצב לעילא שיצא לאור השבוע. "כשהתחלנו לעבוד עשינו מודל של משקפי תלת-ממד והתחלנו להזיז את האותיות ולחפש את השילוב המושלם בין כתב היד שלי ובין המקצועיות של נועה", אומר ארד. "יש לנו בסטודיו קלסר שמתעד את כל תהליך החיפוש עם 300 סקיצות ללוגו", מוסיפה שורץ. "זה תהליך עבודה שהוא עדיין חדש בשבילי, שונה מכל מה שהכרתי עד שהתחלתי לעבוד שם".

ופתאום את עובדת על פרויקט מסחרי.

"נכון, אבל דרך העבודה בסטודיו מאוד שונה מכל מה שחשבתי שאני מכירה. הסטודיו של רון הוא מין מערת קסמים; אי אפשר להסביר כמה המקום הזה יפהפה, ושיתוף הפעולה בין כל העובדים, שבא לידי ביטוי גם ביכולת של כל אחד לעשות הכל, זה משהו נפלא ויוצא דופן. תהליך העבודה כולל המון מחקר, שיחות ובדיקות, ואני אמנם המעצבת הגרפית היחידה אבל זו עבודה צמודה עם רון ושאר האנשים במשרד. זה מפרה, וכמות הידע החדש שצברתי בשנה האחרונה מרגשת אותי שוב ושוב.

"אני יושבת עם האדריכלים ועם המעצבים התעשייתיים שעובדים במשרד, אני מראה להם סקיצות, הם פונים אלי עם רעיונות, זה צוות נורא מעניין, זו סוג של משפחה. צריך לזכור שגם בתוך העבודה האמנותית המשותפת שלי ושל קובי, תמיד היה לוגו או פונט שנבחר במיוחד לפרויקט. לקובי ולי תמיד חשוב ליצור תדמית ספציפית לכל תערוכה, חשוב שהספר או הקטלוג לא רק ייצג את התערוכה אלא יוכל להיות עוד אובייקט בתערוכה. כמעט לכל קטלוג יצרנו תדמית ותמיד התלווה לה לוגו. מעטים המקרים שהשתמשנו בשם התערוכה בפונט בלי לעבוד עליו".

סטודיו רון ארד

למה זה חשוב?

"אנחנו מאמינים בספציפיות, בליצור אובייקט ייחודי לכל נושא או תוכן. כמו שהספר הזה נראה הוא לא יכול להתאים לאף תערוכה אחרת. להשתמש בפונט כמו שהוא - נותן תוצאה פחות ספציפית מליצור פונט במיוחד".

מה את יכולה לספר על ארד?

"אני חושבת שאין מקום שהוא יותר אוהב להיות בו מאשר הסטודיו, ויש לו יכולת נדירה לקחת חלק בכל דבר שקורה שם, תמיד להקשיב, לתת גם לנו מקום ולעבוד ביחד אתנו. זו חוויה לראות אותו עובד; הוא אדם מבריק ומוכשר בצורה שאנחנו לא מכירים. לא סתם הוא הגיע לאן שהוא הגיע.

"צריך לראות איך הראש שלו עובד, את ההקשרים שהוא יוצר תוך כדי עבודה, כדי להבין את זה - ועם זאת יש בו צניעות וגם רוחב לב מעורר השראה. זה ללא ספק אחד הדברים הטובים שקרו לי בחיים. לגמרי. זה היה סיכון לעזוב הכל ולנסוע, להחליט מי משנינו יעשה את התואר השני, במי להשקיע את הכסף. בדיעבד אני שמחה שזו לא אני שעושה תואר, ולא שקובי לא מרוצה".

גיאומטריה פשוטה

בחודש שעבר נודע שלוגו אחר שעיצבה שורץ ביחד עם ארד, הלוגו של "בית הבצל", זכה באחד מפרסי ה-Type Directors Club) TDC) של ניו יורק. גם במקרה הזה מדובר בלוגו שנבע מהצורה של האוביקט שאותו הוא אמור לייצג - מבנים מודולרים שהקירות הפנימיים שבהם יכולים לזוז ולשנות את חלל הפנים של הבית. "זו גיאומטריה פשוטה שמאופיינת בוורסטיליות שנובעת מקיומם של שלושה רדיוסים בתוכנית הבניין", מסביר ארד.

"זו דוגמה ללוגו שאם נועה לא היתה עובדת במשרד, היינו כותבים אותו בכתב יד ומשחקים קצת", הוא מוסיף בחיוך. "כמו בכל דבר שאנחנו עושים בסטודיו, אנחנו לא עושים משהו והולכים אחרי זה למעצב אחר. תמיד התעסקנו בגרפיקה של הפרויקטים שלנו, אבל יש לתחום הזה צד מקצועי שקצת הזנחנו, ופיצינו עליו בדברים אחרים כמו שימוש בכתב יד או סגנון חופשי", מודה ארד. "אם נועה לא היתה, אז הלוגו לא היה נהפך לחשוב כל כך. אחרי שנתתי לבית את השם ‘בית הבצל', הייתי מוצא איכשהו דרך לכתוב ‘בצל', אבל אז אמרתי לנועה ‘בואי נעשה לוגו'. כשהיא בסטודיו יש עבודה. יכול להיות שאם היינו מביאים שף למשרד היינו מגלים שגם לו יש הרבה עבודה", הוא אומר, ספק בחיוך.

סטודיו רון ארד

דוגמה יוצאת דופן לעיצוב שיצאה לאחרונה מהמשרד של ארד היא התדמית החדשה של חברת הספורט הצרפתית "לה קוק ספורטיף". "התרנגול הישן שלהם נראה כאילו מלקו לו את הראש והוא נמצא בכלוב, הכי לא ספורטיבי", אומרת שוורץ. "לקחנו את התרנגול שלהם והסתכלנו מה הוא יכול לעשות", מוסיף ארד. "היו לנו מאות רעיונות שאיכשהו לא השתמשנו בהם. בלוגו יש רק זוכה אחד, אי אפשר שעל כל חולצה יהיה לוגו אחר". "דווקא קונספט נחמד", אומרת שוורץ.

יש הבדל בין לעצב מוצר לבין לעצב לוגו?

סטודיו רון ארד

"זו אותה גישה", אומר ארד, "למרות שגרפיקה וצנרת של בניין זה לא אותו דבר, שניהם מתחילים אותו דבר. גם לוגואים וגם מגדלים בתל אביב מתחילים באותה הדרך: בסקיצות, בשיחות, במלים".

יש מצב שמעכשיו יפנו אליך רק על מנת שתעצב לוגו?

"זה מתקבל על הדעת. ל'פנטאגרם' יש מחלקות לגרפיקה, עיצוב מוצר, ארכיטקטורה ועוד, אבל ככה הם בנויים. זה הדגל שלהם. לנו אין דגלים. אולי אנחנו באמת צריכים לעצב איזה דגל. הנה, עכשיו ‘לה קוק ספורטיף' ביקשו שנעצב את הגביע של הטור דה פראנס".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו