ביקור בית אצל רפאל ארט וקווין גרנדל דה קיטינג - עיצוב - הארץ

ביקור בית אצל רפאל ארט וקווין גרנדל דה קיטינג

ספת רטרו משנות ה-70 ששופצה, שטיח פרה ושולחן קפה משוק הפשפשים. הדירה התל-אביבית של ארט הישראלי ודה קיטינג הצרפתי ממזגת בין תרבויות

יובל סער
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
יובל סער

קווין גרנדל דה קיטינג ביקר לראשונה בישראל לפני שנתיים. הוא בא לכאן מפאריס עם בן זוגו אז, שרצה להכיר לו את ישראל. שנה לאחר מכן חזרו השניים לביקור נוסף, וגרנדל דה קיטינג התוודע לרפאל ארט, שעבד בתחום הסטיילינג בעולם האופנה. ארט הציע לו להשתתף בהפקת אופנה לאחד ממגזיני האופנה המקומיים, ומה שהתחיל כפגישת עבודה נהפך לסיפור אהבה. גרנדל דה קיטינג שכר דירה באזור בוגרשוב בתל אביב, לא הרחק מארט, שהתגורר בסמיכות לכיכר רבין. לפני חצי שנה הם עברו לגור יחד בבניין באוהאוס משנות ה‑30 ברחוב מלצ'ט בתל אביב.

"ראינו המון דירות", מספר ארט. "קווין שינה את הלך הרוח שלי בכל הקשור לדירות. אחרי שאתה גר כל כך הרבה שנים בתל אביב אתה כבר לא מרשה לעצמך להגיד, אני רוצה בית יפה ומעוצב, כי ממילא בתוך שנה נגמרת השכירות. קווין שינה לגמרי את צורת החשיבה שלי. הוא הגיע מפאריס עם הרצונות שלו וסגנון החיים שלו ואמר שניקח את הדירה הכי נכונה מבחינת האופי גם אם זה ייקח זמן, נרהט אותה כמו שצריך, נביא דברים מפאריס וכן הלאה. כששאלתי אותו מה יקרה אם ניאלץ לעבור, הוא אמר: נסתדר, נמכור.

"בסוף החלטנו לשכור את הדירה הזאת כי יש בה אנרגיה מדהימה, בייחוד בגלל הצורה המעגלית שבה היא בנויה. כשאתה חי בזוגיות, בייחוד בדירה קטנה יחסית, אתה זקוק למרחב ולזרימה טובה של אנרגיה, וזה מה שהרגשנו פה. הדירה היתה היתה ריקה אבל ידענו שזה זה. הדבר הראשון שקווין אהב היה החלונות והתקרה הגבוהה".

החלונות הגדולים, הצופים לרחוב ולגינה, הם אחת הסיבות לכך שאף על פי שזו דירה תל-אביבית לא גדולה במיוחד, אין בה תחושת צפיפות. סיבה אחרת היא המבנה שלה המאפשר תנועה בין כל חדרי הבית. דלת הכניסה מובילה לסלון. משמאל לה ­ ארון מעילים, מדפי זכוכית עם מעט ספרים וחפצי נוי, ואחריהם חדר השירותים, המקלחת והמטבח. בין הסלון למקלחת מפריד קיר זכוכית חלבית המאפשר מעבר אור והצצה חלקית בין שני החלקים. "זה היה ככה", מספר ארט. "קווין רצה להחביא את הזכוכית אבל אני רציתי להשאיר אותה, זה סקסי".

מימין לסלון, במרפסת שנסגרה בעבר, יש שתי פינות עבודה, אחת לכל אחד מבני הזוג. מקצה המרפסת אפשר לעבור לחדר השינה וממנו למטבח ולחצר האחורית של הבניין. חדר השינה, בניגוד לסלון, מינימליסטי יותר בעיצובו. "החלטנו להשאיר את חדר השינה מינימליסטי, רק סדינים לבנים. אם הסלון עמוס אז שם רצינו משהו רגוע".

ארט, בן 26, נולד בחיפה. הוא למד אמנות פלסטית בתיכון וכשהיה בן 17 החל לעבוד כעוזר מכירות ברשת האופנה זארה. עם הזמן התקדם בתוך הרשת ומילא תפקידים הקשורים לעיצוב הפנים של החנויות ועיצב חלונות ראווה של מותג אחר שבבעלות הרשת, "מאסימו דוטי". במקביל החל לעבוד כסטייליסט למגזיני אופנה וכיום הוא גם מעצב חלונות ראווה.

ארט מעולם לא למד רשמית עיצוב. הוא הוכשר לכך, הוא אומר, בהשתלמויות של רשת זארה בספרד. "העבודה בזארה היתה בית הספר הכי טוב. הייתי ילד בן 19 שעמד מול מעצבים בני 30 ו‑40, וזו היתה חוויה לא קלה. הם זרקו אותי למים והייתי צריך להוכיח את עצמי, אבל זה לימד אותי דברים שאין בארץ: עבודה נכונה מבחינה מסחרית ומקצועית, עמידה בזמנים. זה כמו הכשרה צבאית אבל בעולם האופנה", הוא אומר בחיוך.

כמו ארט, גם גרנדל דה קיטינג, בן 34, לא למד עיצוב באופן ממוסד. הוא נולד בעיר פרפיניאן שבדרום צרפת, לא הרחק מהגבול עם ספרד. בבגרותו חי בפאריס 15 שנה, למד משחק, עסק בשיווק וניהול של מותגי יוקרה, אחר כך עבד כארט דירקטור וכמעצב סטים עצמאי, בעיקר בשירות מגזין האופנה "מדאם פיגארו". עם לקוחותיו נמנו גם חברת הריהוט הצרפתית רוש בובואה, רשת העיצוב לבית הביטאט ומגזיני אופנה נוספים; כיום הוא עובד כמעצב סטים וכבר עבד עם מותג העיצוב טאלנטס ועם דניאלה להבי.

"הגעתי לעיצוב במקרה", הוא מספר. "עבדתי בקרטייה במשך זמן רב ורציתי להיות שחקן. בזמן לימודי המשחק מצאתי עבודה זמנית כאסיסטנט של מעצב סטים וככה זה התחיל. לא למדתי עיצוב או משהו כזה אבל אהבתי את זה מאוד, אולי גם כי כל המשפחה שלי קשורה לתחום ­ אמי מעצבת פנים, אבי בנה מטבחים ואחותי מעצבת סטים גם היא".

עקבות המסלול המקצועי של כל אחד מבני הזוג ניכרים בדירה. בין שתי פינות העבודה שבמרפסת מונחים על הרצפה מדפי העץ בצורת קוביות ובהם ספרים ומגזינים. קודם לכן הם שימשו כאביזר באחד מחלונות הראווה שעיצב ארט, וכמותם גם פריטים אחרים בדירה, בהם כיסא אדריכלים ישן ומצלמה ישנה על חצובה. פריטים נוספים מקורם בפאריס ­ בין אלה יש כרזות של הביטאט היוצרות קולאז' על קיר הסלון, לצד דפים שנלקחו ממגזיני אופנה ועבודות אישיות שהציג גרנדל דה קיטינג בתערוכה בפאריס. בחלק אחר של הסלון תלויות תמונות שצילם ארט.

בסלון, במיוחד, בולט המיזוג בין הרקע הצרפתי של גרנדל דה קיטינג לזה של ארט: ספת רטרו משנות ה‑70 ששופצה וחודשה, שטיח פרה מאיקאה ("אף אחד לא קנה את זה, אנחנו היחידים"), שולחן קפה משוק הפשפשים. "הסלון הוא כמו לוח השראה", אומר ארט, "מיזוג בין מה ששנינו אוהבים. קווין הוא יותר מעצב בדרך שבה הוא רואה דברים, אני יותר אמנותי. גם כשמסתכלים על העבודות שלנו אפשר לראות שהוא מגיע ממקום אירופאי יותר, מעודן יותר. זה מיקס בין ישראלי לאירופאי. כשאתה חוזר אחרי יום ארוך נחמד שיש מוסיקה ברקע, מגזינים שאתה אוהב מסביב, הגבר שאתה אוהב. לפעמים זה לא לגמרי מרגיש לי כמו תל אביב אלא כמו בית שיקי בפאריס".

גרנדל דה קיטינג: "זה באמת מזרח-פוגש-מערב טוב אבל אני לא מרגיש כמו בפאריס. אולי כמו בפרברים הכפריים של הריביירה הצרפתית".

המעוניינים להשתתף במדור מוזמנים לפנות לדוא"ל yuvals@haaretz.co.il

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ