בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המחאה החברתית והעולם הדיגיטלי בראי הקטלוג של איקאה

קטלוג איקאה לשנת 2013 שוגר לתיבות הדואר שלכם ול-212 מיליון בתים בעולם. מה מלמדת "הפקת הדפוס השנייה בגודלה אחרי התנ"ך" על העולם אותו היא מעצבת?

20תגובות

הגיע הזמן הזה בשנה שבו הקטלוג החדש של איקאה מופיע בתיבות הדואר, אחד מתוך 212 מיליון עותקים בעולם. המבט נודד מספריית דגם בילי בסלון (מעל 41 מיליון מכירות מאז 1979) אל השתקפותה בקטלוג, ומתענן מעט: איך קרה ששם היא נראית הדורה כל כך, ואילו אצלנו בבית היא נראית פשוט כמו רהיט שנקנה באיקאה?

לפני שנמשיך לביקורת טקסטואלית על המהדורה החדשה של "הפקת הדפוס השנייה בגודלה בעולם אחרי התנ"ך", כפי שמתגאה החברה, חשוב לסייג שלא כולנו קיבלנו עותק. יש אזורים, כמו דרום תל אביב, שהחלוקה פוסחת עליהם. אפשר לראות בזה קיפוח, אפשר לשמוח שמובלעות של אוטונומיה עוד קיימות במדינה. כך או כך, דוברת איקאה, דיאנה זריהן טוכמן, מסרה ל"הארץ" ש"בישראל ישנם 2.1 מיליון משקי בית והקטלוג מחולק ל-1.25 מיליון בתים", ושההחלטה כיצד לחלקו מדי שנה מסתמכת "על סקרי שוק ומחקרים שיווקיים המזהים ביקושים לקטלוג באזורים ספציפיים. בעתיד נשמח לשקול הפצת קטלוגים לאזורים נוספים בארץ". במילים אחרות: תבקשו - תקבלו.

קטלוג איקאה 2013 רזה מקודמו ב-48 עמודים, מה שנובע, לפי הודעה לעיתונות של איקאה, מ"הרצון לתרום לאיכות הסביבה". אלא שברחבי העולם לצמצום בנייר יש פיצוי דיגיטלי: איקאה, שביקשה לחבור לשוק הדיגיטלי מבלי לוותר על מסורת הקטלוג השנתית, משיקה לראשונה אפליקציית מציאות מועשרת (Augmented Reality). בהעברת הטלפון הסלולרי על גבי הנייר המודפס נחשפות שכבות נסתרות, כמו הסידור הפנימי של ארון או חפצים בשידות. לשאלת "הארץ" מדוע ישראלים לא יכולים ליהנות מהפיתוח החדש הזה טרם התקבלה תשובה. אבל קיבלנו בלוג עיצוב חדש מטעם החברה.

מתוך סרטון הפרסומת של איקאה לקטלוג החדש

הקטלוג אף רזה יותר ברהיטים, ומעודד את הצרכנים לעשות דיאטה דומה בעצמם. הרהיטים נסוגים לטובת צמד חמד חסכני: רעיונות - שהם כחצי מהקטלוג, והרבה טקסטיל. למעשה, גם לא כל הרהיטים שמוצגים בקטלוג נמצאים בו באמת. בחללי הצילום העצומים של איקאה עדיין נבנות תפאורות חדרים, אבל לראשונה בתולדות הקטלוג 12% מהתכנים בו נוצרו בהדמייה ממוחשבת. זה רק נראה אמיתי. לפי הוול סטריט ג'ורנל, בשנה הבאה שואפת החברה להגדיל את התוכן הווירטואלי ל-25%.

"השנה, אנו רוצים להעניק לכם קטלוג עם רעיונות רבים יותר", פותח הקטלוג, ומפציר בקוראים להתחדש בכריות, כיסויים, וילונות, שטיחים ושאר "דברים קטנים שיוצרים שינוי גדול". "אתם לא צריכים לקנות דבר כדי להפיח חיים חדשים בחדר. התחילו ממה שכבר יש לכם", כתוב בעמוד 13. בהמשך ישנה עצה בסגנון כתב הניו יורקר שפוטר, ג'ונה לרר: "הקדישו מספר דקות והסתכלו בצורה חדשה על מה שלפניכם". ושוב לשפת המחאה החברתית העולמית: "זה ממש לא צריך לעלות לכם כסף. הכל תלוי ברעיונות שלכם. אין נכון או לא נכון". ושוב לרר: "אם אתם יכולים לדמיין משהו, פשוט נסו אותו ותיהנו". ובמלים אחרות, "החיים הם הרבה יותר מרק רהיטים".

בהזדמנות זו גם שאלנו את איקאה מדוע הגרסה העברית של הקטלוג הגלובלי נשמעת לפעמים כאילו מחשב תירגם אותה. איקאה ענתה ש"במהלך 12 השנים האחרונות הקטלוג מתורגם בארץ באופן מקצועי. במידה וישנן טעויות נשמח ללמוד ולתקן".

ללמוד לאהוב בדים

חיסכון וניצול מוצרים ישנים הם ערכים שהולמים את המחאה החברתית כמעט בכל המדינות שהקטלוג מופץ בהן, וכך גם בישראל. אולם ערך הטקסטיל מתרגם קצת פחות טוב לעברית. "הבחירה של איקאה להתמקד השנה בקטלוג בתחום עיצוב הטקסטיל נבעה מסקר שנערך על ידי איקאה העולמית ב-16 מדינות אירופה, אשר מצא כי 75% מהנשאלים חושבים שטקסטיל היא הדרך הטובה ביותר לרענן ולחדש את מראה הבית במינימום הוצאות", מוסר מנכ"ל איקאה ישראל, שלומי גבאי, בהודעה לעיתונות. אבל אצלנו, "רק 63% ישראלים חושבים כך".

המטרה היא חינוכית אם כן. "הישראלים מוציאים אלפי שקלים בשנה על קניית ריהוט כגון ספה או שולחן", אומר גבאי. "באמצעות הוצאה קטנה על טקסטיל, ניתן לרענן את הבית במחיר קטן. את זה אנחנו רוצים להראות ולהעביר ללקוחותינו בישראל. נתונים אלו תקפים במיוחד בתקופה בה ישנה אי ודאות כלכלית עולמית ומקומית". הקטלוג מציע למשל לצפות שידת עץ משעממת בבד צבעוני, לתלות בד על התקרה מעל המיטה, או לעטוף בו קירות.

האם נפסיק לפחד ונתחיל לאהוב טקסטיל, ואף לצפות בו רהיטים? שני רינג, מעצבת פנים שמרבה לעבוד עם בדים, לא בטוחה. "לאיקאה יש יכולת לתת טון וליצור תרבות, אבל השאלה מה יותר חזק - איקאה או הקבעון בשימוש בבדים. אנשים מפחדים בארץ מאבק, מתחזוקה, מצבע. חוששים להתחייב על משהו שהוא קצת שונה מהרגיל. אנשים חושבים שהם רוצים להיות מיוחדים אבל ברגע המכריע הם לא יכולים להתרחק מאזור הנוחות". פלטת הגוונים בחנויות צבע ישראליות, מציינת רינג, משקפת את רתיעת השוק מצבעים עזים, ומציעה טווח רחב של גווני לבן - מעורבב עם אפור, חום או שמנת. מבעד לגיוונים הקטנים האלה, היא אומרת, "לא היה מעולם מעבר לצבע בישראל".

סרטון הפרסומת לאפליקיציית ה"מציאות המועשרת"

גם היעדר תרבות עשה-זאת-בעצמך מציב מכשול בינינו לבין מימוש שפע הרעיונות בקטלוג, סבורה רינג. בקטלוג הנוכחי יש פחות הדמיות - וירטואליות או מציאותיות - של חדרים, ובעינייה הוא מטיל יותר מדי עבודה על הקונים. "איקאה אומרים - ניתן לכם חומרי גלם ורעיונות לעבוד איתם. אבל לאנשים קשה ליצור דברים בלי עזרה מקצועית. כמה אנשים באמת תופרים? איקאה יכול לשמש אנשים יצירתיים שמבינים שיש שם חומרי גלם טובים וזולים, אבל אין הרבה אנשים עם תעוזה, יוזמה ואורך רוח ליישם את הרעיונות. בארה"ב זה הרבה יותר נפוץ. אולי כי החומרים זולים וזמינים יותר, ויש תרבות מפותחת של עשה זאת בעצמך. הכל הרבה יותר 'קראפטי'".

הרכבה ב-2,000 ש"ח

מי שדוגל בגישת ה"אל-תעשה-זאת-בעצמך" משלם מחיר נוסף באיקאה - מחיר ההרכבה. החברה מצהירה על התכוונות אל בני 65 ומעלה כאל פלח שוק מתרחב בעקבות "העלייה בתוחלת החיים". אם נכדיהם זקוקים לא אחת לעזרה מקצועית בקידוח, תלייה והרכבה של מערכות כבדות ומסובכות, ייתכן שמבוגרים יותר, גם אם לא כולם, זקוקים לזה מעט יותר. אלא ששרותי הרכבה של ארון בגדים או ספרייה מאיקאה יכולים להגיע לאלפי שקלים, ולהכשיל את האידיאולוגיה החסכנית של החברה - בשנים קודמות וביתר שאת השנה. על הרכבת יחידת מדפים מדגם "סטולמן", למשל, גובה החברה 127 שקל לעמוד, כפי שמצוין באתרה. מה שלא כתוב באתר הוא שכל הארכה של עמוד (הנחוצה לרוב, כי היחידה נתלית מרצפה לתקרה), דינה כעמוד נוסף. וכך, הרכבתה של יחידת מדפים עם שני עמודים מוארכים תעלה יותר מ-500 שקלים. הרכבת קיר מדפים שלם, כפי שמופיע לא אחת בקטלוג, תאמיר ל-2,000 ו-3,000 שקל, אולי אף יותר - לא כולל מחיר הרהיט עצמו.

"הארץ" שאל את איקאה איך המחירים האלה מתיישבים עם חזון החברה, במיוחד נוכח פנייתה לפלח שוק מבוגר יותר? דוברת איקאה ענתה: "מערכת סטולמן הינה יחידה מורכבת אשר מכילה אבזרי פנים רבים. בתמחור העמוד שבא להקל על הצרכן נקבע כי המחיר יכלול את כל אבזור הפנים. בנוסף, ובשונה ממערכות אחרות, סטולמן דורשת קיבוע של העמודים לתקרה, דבר המצריך עבודה מקצועית ספציפית, עקב שוני בין חומרי הגלם בתקרות שונות. בנוסף, ללקוח ניתנת הבחירה להרכבה עצמית עם הסברים מפורטים. מחירי שירותי ההובלה של איקאה הם מהנמוכים בשוק, וכמו מחירי המוצרים כך גם עלויות ההובלה וההרכבה לא ספגו השנה את עליית המע"מ".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו