בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

צורפות עכשווית

אייפוד בדש הבגד זה תכשיט?

סוזן כהן, אוצרת תערוכה שתיפתח מחרתיים במוזיאון העיצוב בלונדון, טוענת שגם בעידן הדיגיטלי אין תחליף לצורפות ולאומנות

תגובות

עיצוב? אומנות? אולי בכלל אופנה? ושמא אמנות? לאיזה מהתחומים שייך עולם הצורפות העכשווית? ואולי גם לו צריך בכלל לקרוא לו תכשיטנות? איך תשפיע ההגדרה על התפישה של הציבור את התחום, והאם זה בכלל משנה, כל עוד העבודה טובה ומעניינת?

"אני מקווה שזה משנה", אומרת בחיוך ד"ר סוזן כהן, אוצרת התערוכה "תענוגות לא צפויים" שתיפתח מחרתיים (רביעי) במוזיאון העיצוב בלונדון, גם אם גם לה אין תשובה מוחלטת לשאלות. "המשתתפים בתערוכה הם יוצרים שעובדים עם רעיונות של עיצוב, של אמנות, של קראפט ושל אופנה. כצורפת עכשווית בעצמי, אני מקווה לראות בתחום כזה שיכול להכיל בתוכו את כל העולמות האלו, וכשאנחנו יוצרים אנחנו ממזגים לתוכו את כולם. זה בדיוק מה שהתערוכה הזאת עושה: מציגה איך העולמות האלו באים יחד לידי ביטוי בתחום".

כ 200 פריטים שעיצבו מעצבי תכשיטים מרחבי העולם יוצגו בתערוכה, אחת הגדולות והמקיפות שהתקיימו בתחום והראשונה שמוצגת במוזיאון לעיצוב. בין המשתתפים ונדי רמשאו, שמפורסמת בדגמים הגיאומטריים המורכבים שלה; האנס סטופר שיוצר תכשיטים מורכבים מתיל; אלכסנדר קלדר שידוע בעיצובים האוונגרדיים שלו; חאייס באקר ההולנדי והתכשיטים הקונצפטואליים שהוא יוצר; ליסה ווקר, ילידת ניו זילנד, המשתמשת בחומרים לא צפויים, בהרבה חוש הומור, בשנינות ובדמיון רב; וגם כמה מעבודותיה המקוריות והיוצאות דופן של המעצבת הוותיקה אסתר קנובל, זוכת פרס אנדי לשנת 2008.

לפי כהן, התערוכה מציגה כמה מהיצירות המפתיעות ביותר בעולם התכשיטים העכשווי, ומטרתה לקרוא תיגר על התפישה הקונוונציונלית של תכשיט כסמל סטטוס, רגש וטעם. כך, לדוגמה, האם טבעת שנדמית כמו יבלת על האצבע יכולה להיחשב לדבר יפה? האם העובדה שמכשירי האייפוד הזעירים עברו מכיס המכנסיים לדש הבגד הופכת אותם לתכשיט, גם אם עוצבו בידי מעצב תעשייתי?

התשובה לשאלות קשורה בהרחבת המשמעות של מושג התכשיט. והתכשיטים שמוצגים בתערוכה מעלים לא מעט סימני שאלה: מה הופך אובייקט לתכשיט? האם זה החומר שממנו הוא עשוי, הצורה שלו, הגודל שלו?

היוצרים בתערוכה השתמשו במגוון רחב של טכניקות, החל בצורפות הקלאסית וכלה באובייקטים אוונגרדיים וניסיוניים. יחד הם מציגים שפה המאפשרת ביטוי אישי כמו תחומים אחרים באמנות, שבודקים את הגבול בין חפץ פונקציונלי לבין מה שאין לו תכלית ומעוררים שאלות על אסתטיקה, על עיצוב ועל תרבות.

בנוסף לכך, מעצבים רבים השתמשו ברדי-מייד, חיברו בין חומרים גבוהים לנמוכים ושילבו אלמנטים שלכאורה לא קשורים ישירות לתכשיטנות. דומה כי הם שאלו כמה אפשר ללכת רחוק עם רדי-מייד ושהתוצאה בכל זאת תיחשב לתכשיט מקורי.

גילוי וכוח

התערוכה בנויה משלושה חלקים. האחד, "יוצרים קשרים" (Linking Links), בוחן את הדרכים שבהן משמעות ונרטיב באים לידי ביטוי בתכשיטים. הוא מחולק ל 21 מקבצים של עבודות שמסודרות לפי נושאים: תהליך ייצור, חומרים, הסיבות שאנחנו יוצרים תכשיטים, ההקשרים החברתיים של התחום, הסיפורים שמספרים תכשיטים ועוד.

החלק השני, "לביש" (Worn Out), הוא החלק הראוותני יותר של התערוכה, ובו מוצגים התכשיטים המרשימים שלובשים למסיבה או לאירוע מיוחד כמו טקס האוסקר. החלק השלישי, "קו דק" (A Fine Line), קטן מקודמיו, מציג את ראשיתה של תנועת הצורפות העכשווית ומציב הקשר לשאר העבודות.

בשיחת טלפון ממשרדה במוזיאון מסבירה כהן מדוע נקראת התערוכה "תענוגות לא צפויים": "אני חושבת שבני אדם לא באמת מכירים את סצינת התכשיטים העכשווית, את החומרים, את סטרטגיות הפעולה של היוצרים, ואחרי שהם יבקרו בתערוכה הם עשויים לגלות כמה זה מהנה. זו פעם ראשונה שתכשיטים עכשוויים מוצגים במוזיאון עיצוב, בהקשר של עיצוב, וגם מעצבים רבים לא מכירים את העולם הזה. בתנועת הצורפות העכשווית, שפרחה בין 1975 ל 1995, אפשר לראות תנועה פוליטית, שדיברה על הפיכת אובייקט ליוקרתי לא בגלל הערך של החומר אלא בגלל המשמעות של האובייקט".

את מעצבת ויוצרת תכשיטים, עונדת אותם ופה את גם אוצרת. איך היתה החוויה של טשטוש בין העולמות?

"זה התחיל מסקרנות, רציתי לחקור את התחום כדי שאוכל להבין אותו יותר כיוצרת, כמעצבת. לבסוף הדוקטורט שלי, שעסק במשמעותו של התחום כיום, הוביל לתערוכה. גם פה, במסע הזה, היו לא מעט תענוגות לא צפויים וגילוי של דברים חדשים בתחום".

מה ההבדל בין תכשיטים למוצרי צריכה נחשקים אחרים?

"כולם קשורים זה לזה, אבל ההבדל העיקרי הוא שתכשיטים הם אובייקטים אישיים, הקשורים קשר הדוק למי שעונד אותם. הם מגדירים את מי שעונד אותם, את הבעלים שלהם: הם עוסקים בשייכות, בשאלה מי אנחנו ואיך אנחנו רואים את העולם.

"תמיד הוקסמתי מן המידה שבה תכשיטים מדברים אל בני אדם ועליהם. תכשיטים הם כוח דינמי בחיי היום-יום, עם אוצר מלים עשיר, שבני אדם משתמשים בו כדי להתחבר בדרכים אינטימיות וציבוריות כאחת. תכשיטים יכולים למשוך תשומת לב למיניות שלנו, להפוך אותנו ליפים יותר ולהחצין את העושר, את המעמד או את הכוח שלנו; זה תלוי במי שיוצר את התכשיט, שעובד כדי לגלם רעיונות בצורה ובחומרים, ובמי שעונד את התכשיט, שמעניק לו חיים.

"כשעונדים אותם, יש לתכשיטים רובד אינטימי שאומר 'אני רוצה, משמע אני קיים'. הם חושפים את הסיפורים האישיים שלנו ומסגירים את הרצונות העמוקים ביותר שלנו. אנחנו מסוגלים לנטוש חפצים אחרים לאחר השימוש בהם בלי מחשבה שנייה, אבל תכשיטים שומרים על ערך רגשי רב גם לאחר שלא ענדנו אותם זמן רב: הם מעוררים את העבר, מדגישים את ההווה ומעוררים פנטסיות עתידיות".

ומה ההבדלים בין תכשיטים לפריטי לבוש משלימים אחרים, כמו צעיפים או כובעים?

"אני חושבת שתכשיט הוא פריט מסוג אחר. פעמים רבות מעניקים לנו אותו במועדים מיוחדים, זה קשור הרבה פעמים לקשר בין שני בני אדם. לתכשיטים יש היסטוריה ארוכה של מתנה שמציינת אירוע חשוב או קשר חשוב".

מה הרלוונטיות של אומנות וצורפות בעידן הדיגיטלי?

"הצורפות העכשווית מאופיינת בתשוקה לעשייה. זה לא משנה כמה העולם ייהפך לדיגיטלי, תמיד יהיו בני אדם שיאהבו לעשות דברים ותמיד יהיו כאלה שיאהבו לענוד דברים. הקשר של תכשיטים לגוף הוא עניין מהותי. צורפות עכשווית עוסקת בבני אדם, וזה הופך עוד יותר חשוב בעודנו עוברים לעידן הדיגיטלי: אנחנו עדיין בני אנוש שעונדים משהו שחשוב לנו".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו