המעצבים הצרפתים שמעדיפים אצות - עיצוב - הארץ

המעצבים הצרפתים שמעדיפים אצות

האחים רונאן וארוואן בורולק הם המעצבים התעשייתיים הצרפתים החשובים ביותר בדורם ומהמשפיעים בעולם. רטרוספקטיבה חדשה במוזיאון לאמנויות דקורטיביות בפאריס סוקרת 15 שנה מעבודתם

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
ניו יורק טיימס
אליס רוסתורן
פאריס

ב"גרנד נף" – החלל המרכזי של המוזיאון לאמנויות דקורטיביות בפאריס - יש כמעט 1,500 פיסות חדות מפלסטיק שחור, שצורפו יחד ליצירת מחיצה ענקית. כל אחת מהן דומה לסיב קצר של אצות, ולכן המעצבים – האחים רונאן וארוואן בורולק - קראו לעבודה “Algue”, המלה הצרפתית לאצה.

כשמתבוננים בסיבים כל אחד בנפרד, המראה אינו מרשים במיוחד, אך כשמצרפים כמה מהם יחד הם יוצרים אפקט חזותי סוריאליסטי ועדין, וזו ללא ספק הסיבה לכך שהחברה השווייצית ויטרה, המייצרת אותם, מכרה כמעט 8 מיליון פריטים מהפלסטיק האצתי הזה בתשע השנים האחרונות. זה לא רע, במחיר 63 אירו – 125 דולר – לחפיסה של 25. נראה הולם שמקבץ ענקי של אצות כאלה הוא אחד הדברים הראשונים שרואים כשנכנסים אל "Momentané" (ארעי), רטרוספקטיבה הסוקרת 15 שנה מעבודתם של האחים בורולק, שנפתחה ביום שישי במוזיאון לאמנויות הדקורטיביות ותוצג עד 1 בספטמבר. האצות הן לא רק אחד המוצרים הנמכרים ביותר שלהם, אלא הן גם התגלמות התכונות המובהקות של עיצובי האחים. הן אלגנטיות, גאוניות מבחינה טכנית, ממושמעות, ועם זאת הן גמישות, והן נראות שייכות להווה, כמו משהו שיכול לנבוע רק מהחידושים הטריים ביותר בתחום הטכנולוגיה והחשיבה העיצובית.

כרבים ממעוזי האמנויות הדקורטיביות, המוזיאון הפאריסאי הפגין בעבר יחס דו־ערכי לאובייקטים טכנוקרטיים כמו "Algue", ורק לעתים נדירות הקדיש תשומת לב נרחבת כזאת לעיצוב תעשייתי. אך הוא היטיב לבחור בנושאי התערוכה הזאת, שכן רונאן וארוואן בורולק, בני 41 ו-37 בהתאמה, הם המעצבים התעשייתיים הצרפתים החשובים ביותר בדורם, מהמשפיעים ביותר בעולם. גם אם לא הזדמן לכם לצרף כמה פיסות "Algue", או להשתמש במוצר כלשהו מהמוצרים האחרים שלהם, ייתכן שיש בביתכם או במקום העבודה שלכם עקבות לעבודתם של האחים.

רונאן (משמאל) וארוואן בורולק עם כיסא שעיצבו עבור חברת ויטרהצילום: Studio Bouroullec

לאחים בורולק הוקדשו כמה תערוכות בשנים האחרונות, הבולטות שבהן במוזיאון לאמנות עכשווית בשיקגו ובמרכז פומפידו מץ במזרח צרפת; אך "Momentané" היא התערוכה השאפתנית שלהם עד כה. המוזיאון לאמנויות דקורטיביות נתן להם יד חופשי להציג את עבודתם כרצונם.

מפתה לראות בתגובתם פרשנות מעודנת לצינה ההיסטורית השוררת בין האמנויות הדקורטיביות לבין העיצוב התעשייתי. לאחר שקיבלו משמורת זמנית על החלל המרכזי של המוזיאון, בחרו האחים להסוות את העיטורים המובנים שלו במבנה אוהל לבן ושקוף, וברצפת אריחי הקרמיקה שעיצבו לחברת מוטינה באיטליה. אחר כך חילקו את החלל במחיצות ענק שנבנו מ"אצות" ומ"עננים" (Clouds), אריחי הלבד המשתלבים שעיצבו לחברת הטקסטיל הדנית Kvadrat.

בעדינות אך בכישרון רב הפכו האחים בורולק את האגף המערבי של מה שהיה פעם ארמון המלכות של צרפת לתפאורה ניטרלית ומודרנית. יש בכותרת התערוכה משמעות חבויה ופרובוקטיבית. פירוש המלה "Momentané" הוא "רגעי", ויש בכך רמיזה למהירות ולטירוף של החיים העכשוויים, לעומת המונומנטליות החביבה בדרך כלל על מוזיאונים היסטוריים כגון המוזיאון לאמנויות דקורטיביות.

לא שיש שם רמז לתוקפנות: הם לא כאלה. לפני האחים בורולק, העיצוב בצרפת נשלט בידי פיליפ סטארק הפוסט־מודרניסטי, חובב התעלולים, שעבודתו ראוותנית וקולנית כשם שעבודם מאופקת. אך העיצובים שלהם חתרניים יותר משלו. במקום לתכנן גרסאות חדשות לחפצים קיימים, הם שואלים אילו חפצים נחוצים לנו כיום, לנוכח השינויים הדרמטיים שחוללה הטכנולוגיה הדיגיטלית בסגנון החיים והעבודה שלנו, ואז מפתחים אותם.

3 מתוך 3 |
צילום: Studio Bouroullec
1 מתוך 3 |
צילום: Studio Bouroullec
2 מתוך 3 |
צילום: Studio Bouroullec

שני האחים גדלו בברטן ולמדו באוניברסיטה בפאריס – רונאן למד עיצוב וארוואן למד אמנות. בתום הלימודים פתח רונאן סטודיו לעיצוב וארוואן הצטרף אליו, בתחילה רק כדי לעזור. אחרי תקופה קצרה של עבודה כל אחד בנפרד, הם החלו לחתום על כל עיצוביהם במשותף, והם מוציאים לשוק פרויקט רק אם שניהם מסכימים לעשות זאת.

גם כשרונאן עבד לבד הוא עיצב חפצים שאפשר להתאים לצרכים משתנים, בדרך כלל באמצעות הוספת מרכיבים שונים – למשל לסדרה של אגרטלים או ארונות מטבח. הוא ואחיו מיישמים מאז עיקרון דומה על מגוון מרהיב של מוצרים אחרים.

מתוך ההכרה שמקומות עבודה צריכים להתאים את עצמם לצרכים המשתנים כל הזמן של העובדים והמבקרים ולמגוון רחב של משימות, הם עיצבו עבור ויטרה מערכות של שולחנות עבודה בהשראת הפעילויות הרבות שבוצעו על שולחן המטבח בבית החווה של סבם וסבתם – ילד היה מכין על השולחן שיעורים, ובה בעת מישהו אחר אכל שם ארוחת צהריים, ואדם שלישי עבד על ספרי החשבונות של החווה.

מוצריהם לבית הם רב־תכליתיים באותה מידה. אפשר לחלק חדרים לחללים שנים באמצעות מחיצות "Algues" או "Clouds", ובהמשך לפרק אותן. מי שגר ועובד באותו מקום יכול ליצור אזור סגור למיטה, מבלי להקריב שטח רצפה נחוץ, בתא השינה המוגבה Lit Clos (מיטה סגורה).

התערוכה "Momentané" מראה איך בתחילת הדרך עיצבו האחים אובייקטים כאלה בגישה ניסיונית, ובהמשך השתמשו במשאבי הטכנולוגיה וההנדסה של יצרנים כגון ויטרה ו-Kvadrat והוסיפו להם תחכום. התערוכה ערוכה על פי נושאים; פרויקטים חשובים, כגון ה"Algue" וה"Clouds", מקובצים בחלל המרכזי, העבודות למשרדים, לבתי ספר ולמרחבים ציבוריים אחרים מוצגים באולם אחר, ואילו העיצוב לבית מוצג באולם שלישי.

חלל התערוכהצילום: Studio Bouroullec

האחים מספקים הצצה לצורת החשיבה ולדרכי העבודה שלהם: הם מציגים את הרישומים הראשוניים שמהם פיתחו את הרעיונות, ותצלומים המתעדים את עבודתם על פני השנים. תמונות של ארוואן הנאנק למול בעיה בפרויקט, של מכונות הענק המייצרות את מוצריהם, של בתו של רונאן, מט, המדדה בביתם, מפיחות חיים בדגמיהם של האחים בורולק ומזכירות לנו כמה גדול האתגר ליצור משהו שנראה שליו ומעודן כל כך, וכמה נעים לחיות אתו.

מאנגלית: אורלי מזור-יובל

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ