מה חושבת הישראלית שעיצבה את הלוגו המקורי של גוגל על העיצוב החדש שלו

הלוגו של גוגל, ששונה בעבר חמש פעמים, קיבל השבוע מתיחת פנים נוספת שנועדה להתאימו למכשירים הקיימים היום בשוק. מה חושבת על השינוי רות קדר, המעצבת הישראלית־ברזילאית שעיצבה את הלוגו המקורי

נעמה ריבה
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
נעמה ריבה

בבוקר יום שלישי, עם פתיחת שנת הלימודים, הופיעו דף הבית החדש של מנוע החיפוש הפופולרי בתבל — גוגל. תאגיד הענק הציג לגולשים באמצעות אנימציה משעשעת את הלוגו החדש של החברה. זהו השינוי השישי בלוגו, אך הגדול ביותר מאז 1999. השינוי ניכר בהחלפת הפונט המסורתי serif לפונט המודגש sans serif המזכיר את הפונט Helvetica. השינוי נובע, בעיקר מסיבות טכנולוגיות ומהצורך להתאים את הלוגו למכשירים השונים — לאייפדים ולסמרטפונים. הרצף המסורתי של הצבעים — כחול־אדום־צהוב־כחול־ירוק־אדום — נשמר וגם היחס בין האות G ליתר האותיות. במקביל הושק תת־לוגו בצורת האות G, שנבצע בארבעת צבעי החברה המוכרים.

למעלה: הלוגו הקודם; למטה: החדש

העיצוב צפוי להשפיע על כל המוצרים של החברה, שהוקמה ב–1998 על ידי סרגיי ברין ולארי פייג'. באותה שנה פגשו השניים, שהפכו מאז למיליארדרים, את המעצבת הברזילאית־ישראלית־אמריקאית רות קדר. קדר נולדה ב–1955 בדרום אמריקה, עלתה לישראל בצעירותה, ולמדה ארכיטקטורה בטכניון. היא החליטה שלא לעסוק באדריכלות ועברה ב–1985 לקליפורניה והחלה ללמוד עיצוב. כשנפגשו השלושה באוניברסיטת סטנפורד, אלו היו השנים הראשונות של חיפוש מידע באינטרנט ופייג' וברין ביקשו מקדר לעצב עבורם לוגו פשוט. "מלכתחילה היה לנו ברור ששם החברה צריך לעמוד במרכז הלוגו, ולכן כל האופציות ללוגו נסבו סביב השם", הסבירה קדר בראיון ל"הארץ" לפני שבע שנים. "צריך לזכור שבאותה תקופה הרבה אנשים פחדו להיכנס לאינטרנט והיה להם חשוב לשדר משהו ידידותי גם בעמוד הבית וגם בלוגו. משהו פשוט, שלא צריך לפחד ממנו, שיש בו אפילו משהו קורץ, שיש בו שמחת חיים".

רות קדרצילום: לימור אדרי

בראיון איתה כעת היא נשאלת האם הלוגו החדש, ששומר על רוב עקרונות העיצוב המקוריים, יצליח?

"מוקדם מדי לדעת האם זה לוגו מוצלח. לגוגל כמותג גלובלי, שנמצא בכל מקום, יש אחריות לשאלה האם הזהות החזותית הנוכחית תואמת את חזון החברה ועונה על צרכי המותג המתפתח ומייצגת אותו קדימה". הצלחתו של הלוגו, תלויה במתן תשובות לכל השאלות הללו ועמידה של הלוגו במבחנים לאורך הזמן".

זה לא מפתיע שגוגל כמעט ולא שינתה את הלוגו לאורך שנים רבות. רוב תאגידי הענק דומים לה. גם מרצדס, קוקה־קולה ומקדונלד'ס כמעט ולא עשו שינויים לאורך עשרות שנים, וכשהם נעשו הם היו מינוריים.

"זה תמיד סיכון כשמותג מבוסס וידוע מחליט לעבור לטריטוריה חדשה, שום כוח בעולם לא חזק יותר מכוח האינרציה ואנשים לא תמיד מאמצים שינויים באופן מיידי. תחשבי למשל על בוב דילן הולך בתנועה מחשמלת על הבמה בשנות ה–60. הוא זכה לקריאות בוז, אבל דבק בחזון שלו כאמן והמשיך לגדול ולפתח קריירה מבריקה".

האם היית מעצבת את הלוגו אחרת?

"הייתי אומרת שזה הטבע השני של מעצבים ואולי הראשון להתחיל מחדש תהליך מחשבה (של עיצוב של מישהו אחר, נ"ר) מנקודת המבט הייחודית לו או לה. אבל צריך לזכור שתהליך עיצוב הוא תמיד דיאלוג בין מעצב ללקוח ולכן, למרות שאולי הייתי עושה זאת אחרת, או מתייחסת לזה באופן שונה, התוצאה של דיאלוג כזה הוא משהו שנשאר בדמיון בלבד".

הלוגו החדש דומה מאוד ללוגו המקורי.

"הלוגו החדש אכן שמר על מאפיינים רבים שהיו בלוגו המקורי כולל המשחקיות והצבעוניות וגם על חלק מהמאפיינים הצורניים, כמו השימוש באות "e", בצורה אלכסונית. זה נכון שבשבריר שנייה הראשון כשצופים בלוגו מרגישים שיש דימיון רב למקור, אבל במבט מעמיק יותר מגלים שיש לא מעט הבדלים".

סקיצות של רות קדר ללוגו של גוגל:

צילום: רות קדר
צילום: רות קדר
צילום: רות קדר
צילום: רות קדר

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ