ברוכים הבאים לפארק השעשועים על שם צה"ל

פנזין בנושא וסת, תכשיטים מחומרי בניין ופארק שעשועים צבאי שבו הורסים בית מחבל ועולים לנדנדת ענק. בתערוכת הגמר של המכון הטכנולוגי חולון מוצגות עבודות בוגרות ומעוררות השתאות, לצד כמה שאינן ראויות לתלייה

נעמה ריבה
נעמה ריבה
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
צה"לנד, עבודתו של נאור שלום. תחושה שהשירות הוא לונה פארק
צה"לנד, עבודתו של נאור שלום. תחושה שהשירות הוא לונה פארק
נעמה ריבה
נעמה ריבה

כבכל סוף־שנה, מציגים גם בוגרי שלוש המחלקות בפקולטה לעיצוב במכון הטכנולוגי חולון — עיצוב פנים, תקשורת חזותית ועיצוב תעשייתי — את עבודות הסיום שלהם לקהל הרחב. במחלקה לעיצוב תעשייתי העבודות נעו ממחקר חומרי־אסתטי מאוד, כמו עבודה שעסקה בגופי התאורה של פרח פיטרסה ושילבה בין קליעת נצרים להדפסת תלת ממד, לעבודות שמתייחסות לצרכים אנושיים, כמו עבודתו של גל שמחוני, שעיצב כורסה גמישה שמגיבה למי שמיושב עליה.

במחלקה לתקשורת חזותית בלט פער בין יכולות הסטודנטים, כשלצד עבודות בוגרות ומרשימות הוצגו גם כמה שאינן ראויות תלייה. בין אלה שהתבלטו לטובה ניתן להצביע על עבודתה של גבריאלה חייפץ, שעיצבה סדרת פנזינים שדנים בנושא המחזור הנשי במטרה לשבור את הטאבו החברתי סביו. כך למשל היא מאיירת נערות ונשים בכל מני מצבים מביכים הקשורים לוסת, כמו קבלת מחזור בכיתה ולכלוך הכיסא וקבלת מחזור באמצע שיעור יוגה. עוד בין הטובות נמצאת עבודתה של רעות דביר, שעיצבה ספר בצבעי שחור־לבן־אדום המתייחס ל–100 השקרים הגדולים בהיסטוריה, של העם היהודי ובעולם בכלל.

במחלקה לעיצוב פנים הסטודנטים התעסקו בבעיות בחברה הישראלית בקנה מידה משתנה, כשחלק מהפרויקטים נותרו קונספטואליים לחלוטין. בין אלה ניתן למנות לטובה את העבודה של גת שריד, שביקשה להנכיח את שכונת מנשיה מתחת לפארק צ'ארלס קלור שבתל אביב. בהתאם יצרה טופוגרפיה דמיונית ושקופה שמציגה אלו בתים היו שם פעם מתחת לדשא. עבודה ברוח חלומות אקטיביסטיים של העידן הנוכחי היא העבודה של אורן פרל, שתכננה פרויקט מגורים שיתופי וצבעוני בשכונת שפירא התל אביבית. הפרויקט מציע חיי שיתוף וגמישות בדירות הפרטיות.

נאור שלום, צה"לנד - הפארק המוסרי ביותר בעולם. המחלקה לתקשורת חזותית

לעבודתו המטרידה של נאור שלום בן ה–27 הוקדש קיר מרכזי בתערוכת בוגרי המחלקה לתקשורת חזותית במכון הטכנולוגי. על גביו נתלו כמה מסכים המציגים דימויים המהווים הכלאה בין מתקנים בפארק שעשועים לפעולות מבצעיות — מה שיוצר בצופה תחושה שהשירות בצה"ל הוא לונה פארק. כך למשל, בפוסטר שכותרתו "עולים לשמירה", עשה שלום הכלאה בין פעולת שמירה לגלגל ענק, שנמצא מעל לשכונת מגורים פלסטינית. בפוסטר אחר, הקרוי "דחפורי האימה", מתחברת פעולת הריסת בתי מחבלים לנדנדת מטוטלת ענקית. בעבודה נוספת הקרויה "ראיתי, יריתי", משלב שלום בין הרג חשודים ומחבלים למשחק קליעה למטרה. הצבעוניות של העבודות חזקה מאוד ומעוררת חרדה וזעזוע.

מתוך עבודתו של נאור שלום. בפתח חלל הפרויקט נכתב "בואו להינות ממגוון אטרקציות מפתיעות ועזרו לנו להגן על גבולותינו"
מתוך עבודתו של נאור שלום. בפתח חלל הפרויקט נכתב "בואו להינות ממגוון אטרקציות מפתיעות ועזרו לנו להגן על גבולותינו"צילום: נאום שלום

בפתח חלל הפרויקט, שעיצב בהנחיית פיליפ בולקייה, מתנוסס הטקסט הציני הבא: "הצטרפו להרפתקה בלתי נשכחת. מאז הקמתו, צה"לנד מהווה יעד נכסף ומרגש עבור משפחות ישראליות, ונדבך מרכזי בהעלאת המוטיבציה בקרב ילדים ובני נוער לגיוס ולשרות משמעותי בצבא ההגנה לישראל. בואו להינות ממגוון אטרקציות מפתיעות ומאתגרות; עזרו להגן על גבולותינו, לפקח על האויב ממעוף הציפור, התנסו בפעילות מבצעית בחושך מוחלט וצפו במופע עוצר נשימה המדגים את מלוא העוצמה של צה"ל ושל מדינת ישראל".

"פארקי שעשועים זה תחום שאני די אובססיבי לגביו מגיל ממש צעיר, וידעתי שאני רוצה לשלב אותו איכשהו בפרויקט הגמר", מספר שלום כיצד נולד הפרויקט. "בנוסף לזה תמיד עניין אותי גם לעסוק בסביבה שאני חי בה ובמורכבות של המציאות פה, וככה הגיעה ההחלטה לעשות לונה פארק של צה"ל, שהוא אולי המאפיין הכי משמעותי של החברה שלנו".

הוא עצמו שירת כמדריך בחיל האוויר, ואחת הביקורת בעבודתו היא על האופן שבו צה"ל מוצג למועמדים לשירות ביטחון. "הדרך שבה משווקים לילדים את הצבא, אם זה במסעות בעקבות לוחמים, גדנ"ע או אפילו בכל מני פעילויות שמציעות לילדים ימי הולדת בנושא טירונות או קומנדו — כל אלה גורמים לכל החוויה הזאת להיראות נורא כיפית ומפתה. הרגשתי שהבחירה בפארק שעשועים עוזרת להגביר את האבסורד הזה".

בר קזדן, תכשיטי בניין. המחלקה לעיצוב פנים

בר קזדן, בהנחיית האדריכל והמעצב גל גאון, עשתה עבודת גמר שונה מרוב הפרויקטים במחלקה לעיצוב פנים. היא לא עיצבה חלל אלא תכשיטים שעשויים מחומרי בניין. קזדן מספרת שאביה הוא מנהל אתרי בנייה ושהיא גדלה לעולם שכולו חומרים. "תמיד עניינו אותי פרטי החיבור בין החומרים, הדברים הקטנים שבזכותם הכל מוחזק — אותם חלקים שיכולים בכוח קטן להחזיק סטרוקטורות שלמות", היא מספרת.

תכשיטי בניין, עבודתה של בר קזדן. הפכה את הדבר הכי לא נוצץ לנוצץ
תכשיטי בניין, עבודתה של בר קזדן. הפכה את הדבר הכי לא נוצץ לנוצץ צילום: הגר השילוני

את החומרים לפרויקט אספה קזדן בטמבוריות שונות ברחבי תל אביב, במחסני ברזל ובחנויות תאורה. התכשיטים עצמם מנותקים מההקשר המקורי שלהם וקשה לזהות שהם עשויים מחומרי בניין. כך למשל היא עיצבה שרשרת מעט מסיבית שמורכבת משַייבות — חלק שמשמש לצמצום החיכוך בין ברגים לאוׁמים — שחוברו אלה לאלה בלולאות. תכשיטים אחרים בפרויקט עשויים ממחברי גדרות ומכבלי פלדה, וחלקם אף צופו בזהב. את המחברים, היא מסבירה, לרוב מנסים להסתיר — בעוד שהיא דווקא החליטה לתת להם את הבמה באופן אסתטי קיצוני. "הפכתי את הדבר הכי לא נוצץ, לדבר הכי נוצץ שיכול להיות. אבל בגודל שלהם ובכובד שלהם הם נשארו גסים", אומרת קזדן. לדבריה, "הקולקציה כמקבץ בוחנת מעבר של פריט טריוויאלי מהמיקום השולי שלו אל מרכז הבמה, תוך שהוא מקבל משמעות חדשה בעולם והופך לתכשיט נוצץ — ומשם לתכשיט לחלל מעוצב".

גלעד גל, (: B o l o. המחלקה לעיצוב תעשייתי

חלק גדול מעולם העיצוב התעשייתי, בוודאי בבתי הספר לעיצוב, מתייחס לעיצוב לבעלי מוגבלויות. יש המגדירים סוג כזה של עיצוב "עיצוב שמתאים לכולם". ברוח זאת ובהנחיית דודי ראב"ד עיצב גלעד גל בן ה–35 מוצר שמסייע לילדים עם צרכים מיוחדים לשחק באולינג. הפינים עצמם נשארו אותם פינים, בעוד שהמאמץ של גל כוון לעיצוב מוצר שיאפשר לילדים להניע את הכדור לכיוונם.

 "(: B o l o", עבודתו של גלעד גל. לשחק כמו כולם
"(: B o l o", עבודתו של גלעד גל. לשחק כמו כולםצילום: גל חמו
"Bolo". המשחק משפר שפר יכולות של קשר עין־יד, מוטריקה עדינה ועוד
"Bolo". המשחק משפר שפר יכולות של קשר עין־יד, מוטריקה עדינה ועודצילום: HIT

המוצר מורכב ממעין מסילה בגובה המותן שעליה מונחים כדורי הבאולינג. המתקן מאפשר שלוש רמות קושי של משחק, המיועדות לילדים עם סוגים שונים של מוגבלויות ובעלי רמות שונות של תפקוד מוטורי וקוגניטיבי. המצב הראשון הוא משחק חופשי בו מגלגלים כדור במסילות המתקן אל עבר פיני הבאולינג; המצב השני הוא משחק באמצעות כפתורי לחיצה לשחרור כדור; מצב שלישי מיועד לילדים בעלי יכולת מוטורית נמוכה, ובו מחסנית של שלושה כדורים נטענת באופן קבוע, כאשר הילד משחרר כדור במסילה על ידי כפתור רגיש הנמצא בידיו.

את המצב האחרון מגדיר גל "התנייה מלמדת", כלומר, המערכת מייצרת חוויה של אור וקול שמכינה את הילד לזמן הלחיצה הנכון לשחרור הכדור. לדבריו, באמצעות תקשורת ולימוד של הצוות המסייע, יכול הילד לקדם ולשפר יכולות של קשר עין־יד, מוטריקה עדינה, פעולה ותגובה, ראייה במרחב ועוד.

"Bolo :)", הדמייה

הפרויקט, שמעוצב באופן פונקציונלי ומינימליסטי, מאפשר לילדים שנגזלה מהם היכולת לבצע פעולות בסיסיות כמו ללכת, לשחק, לשחות, ואף לדבר, חוויה באמצעות משחק. המשחק מעניק להם בטחון עצמי, יכולת מימוש ותחושה של "אני כמו כולם". "לכן גם נבחר משחק מוכר, בדמות הבאולינג", מוסיף גל.

עוד הוא מציין שהחוויה עם הצוות החינוכי בבית החולים אלי"ן בירושלים, שם צילם את סרטון הדגמת המוצר, מוכיחה שהמוצר היה שווה את המאמץ. "המתקן מהווה חוויה ומשחק עבור הילדים מחד, ומנגד, עבור הצוות המסייע (קלינאיות תקשורת, מרפאים בעיסוק, מורים וכיו"ב), הוא מהווה כלי סיוע שיקומי, טיפולי ותקשורתי".

תערוכת עבודות הגמר של המכון הטכנולוגי חולון תינעל ב–1 באוגוסט.

תגיות:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ