כך נוצרה והפכה לוויראלית הסיסמה "לֵך."

רוני דונביץ', הוגה הסיסמה שקוראת להליכתו של נתניהו והתפשטה בפרופילי הפייסבוק, מדבר על הרגע שבו היא תפסה. גדעון שגיא, מעצב הלמ"ד המתנופפת ב–1977 — מרוצה. אבנר נתניהו: בדמוקרטיה מוסיפים למילה "לך" את המילה "לבחירות"

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
הלוגו "לך." בעיצובו של דונביץ'
הלוגו "לך." בעיצובו של דונביץ' צילום: רוני דונביץ'
נעמה ריבה
נעמה ריבה
נעמה ריבה
נעמה ריבה

בשבוע האחרון הוסיפו אנשים רבים מסגרת לתמונת הפרופיל שלהם בפייסבוק עם הסיסמה הקצרה: "לֵך." זו אחת מסיסמאות המחאה התמציתיות ביותר, היא יצאה מהמחאה בבלפור והתפזרה ברחבי המדינה וברשתות החברתיות. הגה ועיצב את הסיסמה רוני דונביץ', בעברו קופירייטר והיום סופר וכותב סדרה. בתקופת המחאה נגד נתניהו הוא האחראי על המיתוג של "אין מצב", אחד מארגוני המחאה. האות למ"ד בסיסמה היא זו שמופיעה בסמליל של תנועת הליכוד. "הסיסמה והעיצוב מבוססים על הלוגו של הליכוד. ככה מאוד ברור על מה מדובר", מסביר דונביץ' ל"הארץ". "זה לא 'לכו' ולא נגד הליכוד. זה רק נגד נתניהו".

דונביץ' מספר כי הסיסמה "לך" הופיעה כבר בהפגנות המחאה בפתח תקוה נגד היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. למה לדעתו הפכה הסיסמה הקצרצרה לאייקון המחאה דווקא בשבוע־שבועיים האחרונים? "יש היום הרבה ארגונים שמרכיבים את המחאה והם לא תמיד מזדהים אחד עם השני, אבל עם הסיסמה 'לֵך' כל אחד יכול להזדהות". יש לציין, שביום הכיפורים הסיסמה נכתבה במקומות שונים במרחב הציבורי בישראל כמו בשדרות רוטשילד, דרך השלום ואפילו בנהלל.

רוני דונביץ'

"יש היום הרבה ארגונים שמרכיבים את המחאה והם לא תמיד מזדהים אחד עם השני, אבל עם הסיסמה 'לֵך' כל אחד יכול להזדהות"

כרזה בעיצובו של דונביץ' צילום: רוני דונביץ'

דונביץ' הוא יליד 1961. אביו היה העיתונאי נתן דונביץ', חבר מערכת "הארץ". דונביץ' פעיל מאוד ברשתות החברתיות ומעלה מדי יום פוסטים המלוּוים בכרזות. כך למשל פרסם כרזה עם שלט הרחוב "רחוב מחלת בנימין", שמבוססת על השלט של "נחלת בנימין". אחרי שפורסם ב"וושינגטון פוסט" כי בני הזוג נתניהו מביאים כביסה לבלייר האוס (בית ההארחה הרשמי של נשיא ארצות הברית), הוא פרסם כרזה ובה מטוס, שמנועיו כביסה מלוכלכת. בכרזה אחרת הוא מיקם צדודית של נתניהו על רקע שחור, כשבראש הכרזה נכתב בירוק זוהר: DICKTATOR.

לעיתים מתייחס דונביץ' לדמויות מוכרות אחרות: בכרזה שהתייחסה לח"כ מיקי זוהר הוטבעה תמונת ראשו בשטיחון הכניסה לבית; בכרזה על בני גנץ וגבי אשכנזי, מציצים פניהם מתוך שתי ספרות אפס שהודבקו על דלת; ובכרזה על עורך מדור התרבות והספרות של "הארץ", בני ציפר, שפירסם פוסט נגד הסיסמה "לֵך" והשימוש המתפשט שלה, מופיעה תמונת ציפר ותחתיה הכיתוב "ד"ר לק".

סגן שר הבריאות, יואב קיש, בכרזה בעיצובו של דונביץ' צילום: רוני דונביץ'

אתה יודע לזהות את הרגע שבו השימוש בסיסמה התפשט?

"כשהמיאוס נגד נתניהו התחיל לגדול. כשהודיעו שאי אפשר להפגין. אני חשבתי כבר אז שההפגנות יתפשטו בגל ושהציבור שלא עלה עד היום לירושלים יתחיל להפגין. בהתחלה רציתי את הסיסמה 'באמא שלך לֵך'. אבל זה יצא יותר מינימליסטי. למעשה, צפיתי שזה יתפשט הרבה קודם".

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר בכרזה בעיצובו של דונביץ' צילום: רוני דונביץ'

בימים האחרונים אנשי ימין החלו לעלות פוסטים עם הסיסמה "לכו אתם", שמגיבה ל"לֵך". מה דעתך?

"אם הייתי ימני גם אני הייתי נלחץ מההתפשטות של הדבר הזה, ועושה אותו דבר. פתאום כל כך הרבה אנשים אומרים לנתניהו לֵך. אין לי בעיה עם זה. זו זירת הפייסבוק והרשתות החברתיות וכל אחד מעלה מה שהוא רוצה. כמו שציפר פירסם משהו והעליתי תגובה. בכלל, המחאה הזו משנה כל הזמן מצבי צבירה וכל פעם בולט משהו אחר".

לוגו "אין מצב" בעיצובו של דונביץ' צילום: רוני דונביץ'

אבנר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, התייחס אמש לסיסמה וכתב לחברי הפייסבוק שלו: "המילה הזאת, 'לך', לא תורמת בכלל לתחושת האחדות. מבטאת זלזול בכללי המשחק הדמוקרטיים. למחות ולא להסכים זה בסדר גמור והכרחי בדמוקרטיה, אבל יש דרך להחליף שלטון בדמוקרטיה וקוראים לה קלפי. אז אולי לפחות תוסיפו אחרי המילה 'לך' את המילה 'לבחירות', גם אם זה אומר שהעם יחליט שהוא דווקא יישאר".

בתגובה לאבנר נתניהו אומר דונביץ': "הם כנראה בפאניקה מההפגנות וקצת מהלך הרוח. כל פעם שביבי או המשטרה מנסים להשתלט יותר — הם מאבדים שליטה וזה מבלבל אותם. כמו פינוי מאהל 'אין מצב' בבלפור שהכפיל את המחאה. כמו האלימות שהכפילה בשבת שלאחר מכן את מספר המוחים".

כרזה בעיצובו של דונביץ'צילום: רוני דונביץ'

וכך נולדה ה״לָמֶדֶּגֶל״

את הלוגו המקורי של הליכוד עם הלמ"ד עיצב גדעון שגיא. מעצב גרפי יליד 1939, שלמד בבצלאל בשנות ה–60. ב–1977 הוא קיבל מהליכוד עבודה חדשה כפרילאנסר. שגיא אומר שתמיד הצביע למפלגת העבודה, ומה שהכין לליכוד היה עבודה לשם הפרנסה בלבד. "דחף" עשתה את כל הקמפיין הפרסומי, ושגיא היה אחראי על העיצוב והתדמית, עבודה שכללה עשרות פריטים. בלוגו המקורי של שגיא האות למ"ד המתנפנפת צוירה כדגל. בקמפיין הליכוד בשנות ה–80, הפרסומאי ראובן אדלר מילא את הלמ"ד בצבע, כך שנוצר הלוגו שמוכר עד היום.

יגאל זורע כותב בבלוג "קווים בנקודות": "אחרי שהליכודיאדות והלאומיאדות הפכו לאירוע תקשורתי כמעט אירוויזיוני, הפך גם ה'לָמֶדֶּגֶל' (הֶלְחֵם שנדמה לי שהמצאתי הרגע) לסימן היכר כל כך מזוהה, עד שהוא יכול כבר להתחרות ב־צ׳ של צה״ל, ב־א׳ של אגד ואולי אפילו ב־ל׳ של מורי הנהיגה". הלמ"ד הליכודית או הלָמֶדֶּגֶל, כפי שמגדיר אותה זורע, הופיעה בקמפיינים של גילה גמליאל, ציפי חוטבלי, דוד אמסלם ויהודה גליק. לכולם למ"ד בשם.

גדעון שגיא אוהב את השימוש הנוכחי בלוגו שלו. "אני מזדהה עם המילה 'לֵך' וזה בסדר. אם זו התרומה שלי, אשמח שזה יעזור. בדרך כלל כמעצב אני לא שמח שמשתמשים בעיצוב שלי שהפך לאייקון, לכל מיני דברים אחרים. לאורך השנים ראיתי כל מיני שימושים שלא אהבתי. אבל כשראיתי את המהלך הזה, אמרתי, 'וואלה, סוף־סוף השתמשו בלמ"ד בצורה נכונה, בלי עיוותים'".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ