אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תגובות
"המועמדת המושלמת"
בתי קולנוע לב

פרטים

מחיר: 30 שקלים

הפסטיבל הראשון לסרטי נשים ייערך ב-16-19 בדצמבר 2019 ברחבי העיר ירושלים (סינמטק ירושלים, יס פלאנט ירושלים, קולנוע לב סמדר, המכללה האקדמית הדסה, מרכז הנוער ואדי ג'וז, מינהל קהילתי גנים, פאב המפלצת וגלריית המקלט). סרטה המדובר של הבמאית הסעודית הייפא אל מנסור - "המועמדת המושלמת", נבחר לפתוח את הפסטיבל. בנוסף להקרנות הסרטים, בנוסף, לאורך הפסטיבל הקרנות אשר ילוו בשיח עם היוצרות על חוויות היצירה של נשים בתעשייה, פאנל בנושא שינוי מעמד הבמאית לאורך השנים לרגל 50 שנים לסרט הישראלי עלילתי הראשון אשר בוים על ידי אישה, טקס הענקת אות הוקרה ליוצרת מוערכת, הקרנת סרטים במזרח העיר ובשכונות השונות, אסופה ראשונה מסוגה של סרטי אנימציה בבימוי יוצרות ישראליות מובילות ופאנל מקצועי לשילוב יוצרות חרדיות בתעשיית הקולנוע הישראלית. מחירי הכרטיסים יעמדו על 30 שקלים להקרנה.

מה עושים היום – לוח האירועים המלא
השבוע בקולנוע – לכל ההמלצות
אילו סרטים מציגים בקולנוע החודש?
לכל ביקורות הקולנוע

פסטיבל סרטי הנשים בירושלים - הסרטים שיוקרנו

"המועמדת המושלמת"
בימוי: הייפא אל מנסור
מריאם היא רופאה צעירה שמנהלת מרפאה בעיר קטנה בערב הסעודית. למרות ההכשרה, הניסיון וההשקעה הרבה שלה בקהילה, מריאם מוצאת את עצמה בכל יום מחדש נאבקת על כבודה ועל מקומה, רק בשל היותה אישה. כשהיא מחליטה לעזוב את ערב הסעודית היא מגלה שטעות רישום מונעת ממנה יציאה מהארץ, אך כשהיא מגישה בקשה חדשה היא מגלה שהיא הגישה בטעות טפסים לראשות העירייה. תחילה היא מנסה לבטל את הכל, אך כאשר היא זוכה לתמיכה מפתיעה מצד הנשים בעיר היא מבינה שקיבלה הזדמנות חד פעמית לעשות שינוי אמיתי. ייתכן שדווקא היא תהיה המועמדת המושלמת לתפקיד? 

"Flatland"
בימוי: ג'ינה באס
בליל כלותותיה הרה האסון לאחר רצח בשוגג, נאלצת נטלי לברוח מבעלה ומהעיירה הקטנה שבמחוז קארו השומם שבדרום אפריקה. יחד עם חברתה פופי, אשר בהריון מתקדם, יוצאות השתיים למסע בריחה - רכובות על סוס ברחבי הנוף החורפי והאינסופי. בעקבותיהן דולקת קפטן ביוטי קובה, שוטרת גלמודה, הנחושה להוכיח את חפותו של ארוסה הכלוא, המואשם כעת בפשעה של נטלי. גורלן של שלוש הנשים, שונות, אך נואשות באותה המידה, מסופר  תוך כדי מסע גילוי העצמי שלהן, בנוכחותה המתמדת של אלימות, נפשית ופיזית כאחד.

"Flatland" - לצפייה בטריילר:

"#Female Pleasure"
בימוי: ברברה מילר
זהו דיוקן של 5 נשים אמיצות, השוברות את מעגל השתיקה והדיכוי הנשי בחברות בהן גדלו. בעזרת נחישות וכח רצון מצליחות דבורה פלדמן, לילה חוסיין, רוקודנשיקו, דוריס וגנר ווית'יקה ידב להלחם בחוקי הדת והמחסומים התרבותיים עבור האוטונומיה של נשים על מיניותן וגופן. אבל הניצחון שלהן גובה מחיר: כל אחת מהגיבורות עברה ביוש פומבי, השפלה ותביעות, הגלייה מהקהילה ואפילו איומים ברצח ממנהיגים דתיים פנאטיים. הסרט שופך אור על המבנים האוניברסליים המשפיעים על מקומן של נשים בעולם עד ימינו אנו, מבנים החוצים תרבויות, דתות ויבשות: מיפן ועד הודו, מקהילת מהגרים סומאליים ועד קהילה חסידית בברוקלין והכנסיה הקתולית באירופה. כל הגיבורות מגיעות לאותה המסקנה: הגוף הנשי נתון למרותם של גברים ותשוקתם וכל ייעודו להתרבות. שום חשיבות איננה ניתנת לעונג הנשי ולאוטונומיה של נשים על גופן. הנשים הללו, שהחליטו לשבור את מעגל השתיקה, הן השראה ודוגמא לכך שאומץ וכח חיים, יכולים לשנות עולמות.

"האחות של מוסליני"
בימוי: ג'ונה סולימאן
היאם ג'רג'ורה (85), עקרת בית למופת ואם מסורה, מתקשה לקבל את מותה הקרב לאיטו. היאם היא גברת נצרתית מלאה בהומור ובציניות, שלה כל הסיבות לשנוא את העולם. בעזרת מחברת ישנה, טלויזיה במעגל סגור וארוחה יומית אותה היא מבשלת עבור בנה, מובאדה (55), מולכת היאם על עולמה. בהדרגה מלווה בכאב מוצאת את עצמה היאם עם יותר זמן "מת" להעביר ויותר זכרונות לשאת. הסרט מספק הצצה לעולמה הפנימי ולזכרונה הדועך של היאם. היא מחליטה במודע להתנתק, ושוקעת בהרהורים אחרונים על אהבה, פוליטיקה ושטנה. ההקרנות בנוכחות הבמאית. בתום ההקרנה יתקיים שיח קהל עם היוצרת. 

"אנדרגראונד בלט - Underground Ballet"
בימוי: לינה צ'פלין
כשאוהדי כדורגל נוהרים לאצטדיון טדי, נכנסת גם נדיה, ופונה לבית הספר לבלט קלאסי הממוקם מתחת למושבי בית"ר ירושלים. התקרה רועדת, הקולות נשמעים וחודרים, אך הסטודיו מבודד מהמציאות הירושלמית. פלנטה אחרת. לפני כעשור, נדיה ואמה נינה טימופייבה, פרימה בלרינה בבולשוי, עברו לירושלים ממוסקבה והקימו את הסטודיו. זו היתה התאבדות מקצועית. בלט וכדורגל - שניהם נוגעים בתשוקות הטוטליות והראשוניות של האדם - שילוב סוריאליסטי. 

"אישה / امرأة / Woman"
בימוי: ישראלה שאער מעודד
השנה מלאו 50 שנים לסרט העלילתי הראשון שבוים על ידי אישה בארץ. ביצירה ארכיונית קולנועית זו, המעלה על נס נשיות פרועה ונועזת של עשרות גיבורות ממעל למאתיים סרטים שבוימו מאז ועד היום על ידי נשים בישראל, יוצרת הבמאית ישראלה שאער מעודד פסיפס מהפנט: הדמויות השונות מתלכדות לכדי גיבורה ארכיטיפית אחת, שתובעת ומנסחת את עצמיותה ומיניותה כשהיא מיטלטלת בין עונג ופגיעה, בין ניכור ותשוקה. מי היא אותה אישה? כיצד דמיינו אותה עשרות הבמאיות של הקולנוע הישראלי משנת 1969 ועד עצם היום הזה? רטרוספקטיבה אקספרימנטלית זו, המלווה בקריינות שהורכבה בהשראת מונולוגים ודיאלוגים מהסרטים עצמם, מעניקה חוויית צפייה יוצאת דופן. חלק מהסרטים הנדירים שוחזרו במיוחד לצורך העבודה על הסרט, ונראים לראשונה על מסך הקולנוע. ההקרנה בנוכחות הבמאית.
לאחר הסרט יתקיים שיח בסימן 50 שנה לקולנוע ישראלי נשי - דמות האישה בקולנוע.
בשיח תשתתף במאית הסרט, ישראלה שאער מעודד: ישראלה היא במאית זוכת פרסים, מרצה במחלקה לאומנויות המסך בבצלאל, חוקרת קולנוע ודקוטורנטית למדעי התרבות. את הפאנל תנחה חוקרת הקולנוע והמגדר ליאור אלפנט, יו"ר עמותת נשים בתמונה ממייסדות המיזם התקשורתי הפמיניסטי "פוליטיקלי קוראת". 

אל מול האלימות הגואה נגד נשים - 
ערב בנושא אלימות וטיפול, יצירה וחשיפה וכוחו המרפא של הסיפור
את הערב נקדיש לשיח על אלימות כלפי נשים ועל נשים אמיצות ששוברות את המעגל ומצילות את עצמן ואת ילדיהן. נשמע את הסיפורים, נראה את הסרטים ונשאל האם יש בכוחה של היצירה, השופכת אור על המקומות האפלים הללו, לשנות?
 
סרטוני פתיחה:
"ואם אחת מאיתנו", ישראל 2019, 7:44 ד', עברית
ארבעה סרטוני סטופמושן אשר נוצרו ע"י נשים שיצאו ממעגל האלימות במהלך סדנת אנימציה מעמיקה, בת 20 מפגשים. הסרטים מספרים את סיפורן של הנשים, ומבקשים למנוע מקרי אלימות במשפחה בעתיד.
הסדנה נבנתה והועברה ע"י לירן קפל, בימאית ובעלת סטודיו לאנימציה.
הפרוייקט בהפקת נעמ"ת, בשיתוף עיריית ירושלים: המחלקה לאמנות פלסטית, אגף רווחה, האגף לקידום נשים והרשות למלחמה באלימות, סמים ואלכוהול.

סרט מרכזי:
"מקום מפלט" 

בימוי: איילת דקל
"מקום מפלט" מתחקה אחר שגרת החיים בשלושה מקלטים לנשים נפגעות אלימות: חילוני, דתי/חרדי וערבי. הסרט עוקב במשך שנה אחר שגרת החיים של מנהלות המקלטים, בניסיון להבין כיצד מתנהלים החיים במקלט, ואת הקשר המורכב הנרקם במהלך העבודה בין הצוות המקצועי לנשים המגיעות אליו. למנהלות המקלטים אין רגע דל. הן עדות על בסיס יומי למאבקי כוח, לאלימות, לאטימות ולטרגדיות משפחתיות. הנשים שמגיעות למקלט עם ילדיהן הקטנים, יכולות לשהות במקלט עד שנה, ובתקופה זו הן נתמכות על ידי הצוות המנהל בכל תחום. הן לומדות לטפל בילדיהן, עוברות העצמה אישית ומקבלות כלים לחיים נורמטיביים. מרבית הנשים נשאלות לראשונה על רצונותיהן, על חלומותיהן ועל איך היו שואפות לעצב את חייהן. לאחר פרק הזמן במקלט, הן צריכות לחזור לחיים שבחוץ. חלקן נאלצות לחזור לבעל אלים, פשוט מכיוון שאין ביכולתן לכלכל את עצמן. חלקן נרצחות. חלקן מצליחות, כנגד כל הסיכויים, לבנות לעצמן חיים חדשים. הבמאית איילת דקל יצרה סרט מרגש המתעד את הכח של מפגשים נשיים, מפגשים שעל אף הנסיבות הקשות, מצליחים ליצור חממה נשית מעצימה ומעוררת השראה. ההקרנה בנוכחות הבמאית איילת דקל. אחרי ההקרנות יתקיים שיח בנושא המתח שבין חשיפה וטיפול - אתגרים דוקומנטריים ופוטנציאל תרפויטי ביצירה. 

איילת דקל על סרטה "מקום מפלט":

"מסכת פאה"
בימוי: רחל אליצור
דרך מסע אישי ומשפחתי בענייני נשים - נישואים, גירושים, שידוכים, כיסוי ראש וחיי משפחה - מתעדת הבמאית רחל אליצור את עולמן של נשים חרדיות. כבוגרת בית יעקב, היא נישאה בשידוך לאברך וכל רצונה היה להיות "אישה כשרה עושה רצון בעלה", אך רחל נקלעה לנישואים שלא צלחו. היא התגרשה וביקשה להוריד את הפאה, מהלך חריג בחברה החרדית. התנגדותם של הוריה, ההלכה והחברה מציבים בפניה קונפליקט. היא יוצאת למסע אישי, משפחתי, הלכתי וחברתי דרך הפאה, על מנת לשאול על כיסוי וגילוי, נשיות מודחקת, יופי וצניעות, נישואים וגירושים, מוסכמות חברה, גיל הנישואים המוקדם וריבוי הילודה, פרנסה וקריירה. זהו הסרט הארוך הראשון של הבמאית והתסריטאית רחל אליצור, מנהלת השלוחה החרדית של ביה"ס מעלה לקולנוע בירושלים. ההקרנה בנוכחות הבמאית. בתום ההקרנה יתקיים שיח קהל עם היוצרת.

"עניינים אישיים"
בימוי: מהא חאג'
שנות הנישואין הארוכות והילדים שעזבו את הבית, גורמים לזוג הורים בנצרת לתקשר ביניהם באמצעות ילדיהם הרחוקים בלבד. בנם טארק מבקש להישאר רווק נצחי, אבל למאיסה החברה הסוערת והלא מוצהרת שלו, יש תוכניות אחרות. בתם האסרטיבית של בני הזוג מנסה לנהל לכולם את החיים ובעלה חולם על מקומות אחרים. הסבתא הסנילית עם החיבה המוגזמת והמסוכנת לדברי מתיקה מנסה כמו כולם לברוח רק שאין לאן. פיסות משעשעות של חיים נארגות בין מחסומים וחלומות, הוללות ופוליטיקה, חלק רוצים לעזוב, חלק להישאר, אבל לכולם יש עניינים אישיים לפתור. הדרמה הקומית הקסומה הזו, מתארת במבט חודר והומוריסטי אנקדוטות אוניברסאליות בחיי משפחה פלסטינאית. ההקרנות בנוכחות הבמאית. בתום ההקרנה יתקיים שיח קהל עם היוצרת.

"עץ התאנה"
במאית: עלמוורק דוידיאן  
מלחמת האזרחים באתיופיה בעיצומה. מינה חיה עם סבתה ואחיה פצוע המלחמה בפאתי העיר אדיס אבבה. ליד עץ התאנה המבודד היא מוצאת רגעי שקט, שם היא מבלה את זמנה עם חבר ילדותה אלי, המסתתר מפני משאיות צבאיות החוטפות נערים וגברים צעירים מרחובות העיר. בעוד המלחמה הולכת וסוגרת על האזרחים, משפחתה היהודית של מינה טווה תכנית להגר הרחק מהמלחמה אל ארץ ישראל, אך מינה, שלא מוכנה לעזוב את אלי מאחור, טווה תכניות משלה כדי להבטיח את הצטרפותו למסע.

מקבץ אנימטוריות


מנחה: דניאלה קופלר
בתום המקבץ יתקיים פאנל עם היוצרות

"בתוך הצינורות"
5 דק', במאית: אדווה סנטו
 "בתוך הצינורות" הוא סרט דוקו אנימציה ניסיוני, המתעד את השוטטות האסוציאטיבית של הבמאית אדווה סנטו בעודה משוטטת פיזית במרחב התחנה המרכזית בתל אביב, תוך שבדידות, פחד, זהות, זרות, חיבה וחיוך משתלבים זה בזה. 

"א בתמוז"
6 דק', במאית: יעל רייספלד 
בלילה אחד, חווים שלושה מוכי גורל, משתטחים על קברי צדיקים בצפת, חוויה משונה כשנשמות מהמאה ה- 16 משתלטות על גופם.

"מכתב אהבה לבחור שהמצאתי"
6 דק', במאית: רחל גוטגרץ
בדרך חזרה הביתה מבילוי מאכזב, נשזרת המציאות ברגעי הזיה וחלום - לכדי מכתב אהבה לבחור שאינו קיים. הסרט מציג נקודת מבט נשית ביקורתית על מושגי האהבה הרומנטית בחברה המערבית כיום, ובפרט מפרק את מיתוס "האביר על הסוס הלבן".

"לומה"
9 דק', במאיות: סוהיני טל וכרמל בן עמי
לומה בת ה- 14 עוברת את גיל ההתבגרות ב״בית ריק״ בו כולם שקועים במסכים. האם יוכל המסך להחליף את המגע האנושי אותו היא צריכה?

"ייחורים"
5 דק',  במאית: הדס אלמגור
לשגיא הקטטוס יש התמכרות לפורנו סוקולנטים. לבת זוגו ושופרא הפטרייה, יש פיוזים קצרים. היא מנסה להחזיר את הניצוץ לחיי המין שלהם, בכל מחיר וכל האמצעים כשרים.

"שלווה"
3 דק', במאית:
דנה גרייס וינדזור
בחלל מדיטטיבי סינטטי, גיבורה ספק אישה-ספק קליפה ריקה, מחפשת את כוחה ואת יכולתה לשלוט על חייה.

"אזהרת טריגר"
3 דק', במאית:
אנג'ל לבון.
"אזהרת טריגר" מספר על ההתמודדות עם פגיעה מינית והפיכתה להרס עצמי פנימי. היכולת להבין לעומק את גודל הפגיעה ולהכיל אותה עד שניתן לחיות איתה ולחבק אותה כחלק בלתי נפרד ממך. 
 
"במילים אחרות"
6 דק', במאית:
טל קנטור 
 אדם חוזר בזיכרונו אל רגע של החמצה גדולה בחייו עם בתו. הפגישה הקצרה איתה לאחר שנים מערערת את עולמו ומרוקנת את מילותיו מתוכן. 

"תאים רדומים"
15 דק', במאית:
דניאלה קופלר
נטע מהגרת לברלין בעקבות האהבה. אביה, בן לניצולי שואה מפסיק לדבר איתה בעקבות המעבר. הוא משוכנע ששואה שניה תקרה בגרמניה בקרוב ושבתו משחקת באש. האם יוכלו האב ובתו להתמודד עם שדים פרטיים וזיכרונות קולקטיביים ולשוב ולמצוא את הדרך זה לזו?

"תאים רדומים"
מתוך הסרט "תאים רדומים"

כתבות שאולי פספסתם

*#