תערוכה בבריסל |

שמלה או מכשיר עינויים עשוי פלדה?

איך נהפך שלד עשוי חישוקים, נצרים, עצמות לווייתן ופסי פלדה ללבוש נשי אופנתי? תערוכה חדשה בבריסל מציגה את גלגוליה של שמלת הקרינולינה

שלמה פפירבלט
בריסל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים

זהו ככל הנראה אחד הפרקים המוזרים בהיסטוריה של האופנה. במחצית השנייה של המאה ה-19 הכתיבה הבורגנות המערבית לנשים שימוש בשמלות שכיסו סוג של כלוב עגול או אליפטי, קשור למותניים ויורד מטה ומתרחב, הופך אותן לדמויות מנופחות ומוגזמות המתקשות בישיבה או במעבר בדלתות ברוחב רגיל. אלה היו ימי הקרינולינות.

ברחוב דה לה ויולט, במרכז העתיק של בריסל, שוכן מוזיאון הבגד והרקמה, סמוך למקום שבו התגורר ב-1873 המשורר פול ורלן עם מאהבו הצעיר המשורר ארתור רמבו. כעת שקט ברחוב, מבקרים מעטים יחסית באים למוזיאון שבו מוצגת עד אפריל 2016 תערוכה המוקדשת לשמלות קרינולינות. החומר ההיסטורי שנאסף לקראת התערוכה מגולל את סיפור התפתחותה של האופנה הזאת. תחילתו בשנות ה-30 של המאה ה-19, כאשר נשים נהגו ללבוש תחתוניות מתחת לחצאית או לשמלה, כדי לטשטש את מראה הרגליים, מטעמי צניעות כמובן, וכן לשמש כאמצעי הסתרה למקרה ורוח נושבת תעיף את שולי הבגד. עם הזמן התגבשה הגישה כי המראה המנופח הוא האידיאל הנשי המבוקש. נשות הבורגנות והחברה הגבוהה נהגו ללבוש עד שבע תחתוניות כאלה, דבר שהפך את ההליכה לקשה במיוחד בגלל הסרבול ומשקל הבד.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ