בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סיכום היום האחרון של שבוע האופנה של תל אביב

אצל מירה צבילינגר השתלשלו חוטים סוררים מאמרותיהן, ואלון ליבנה הוסיף לאחת מהן שסע עמוק שחשף את תחתוני הדוגמנית. יום הנעילה כלל שפע הצעות מקומיות לשמלות מהודרות

2תגובות

יומו השלישי והאחרון של האירוע "שבוע אופנה תל אביב", שננעל שלשום, התאפיין ברצף של תצוגות שיוחדו לשמלות ערב הדורות. נציגי התקשורת הזרה שפקדו אותן ודאי קיבלו את הרושם כי טקסים רשמיים, מסיבות קוקטייל מעונבות ואירועי שטיח אדום הם עניין שגרתי בתרבות המקומית. ספק אם הבינו את הסיבה האמיתית לכך: שרבים מהמעצבים שפועלים כאן בוחרים להתמקד ביצירת שמלות ערב כי הם סבורים כי כך יוכלו לבטא באופן מלא יותר את היצירתיות והמעוף שלהם, וגם לזכות בגמול כספי הוגן יותר לבסוף.

ביציאה מהתצוגה של נתנאל זיקרי שחתמה את הרצף, עיתונאית אמריקאית סיננה כי אם תידרש לצפות בשמלת ערב ארוכה ומתבדרת נוספת היא תתפגר. גם אם צורת הביטוי שלה היתה דרמטית מעט, היא לא היתה מוגזמת יותר מהניסוח של השמלות שנראו במהלך אותן תצוגות.

תצלומים: דניאל צ'צ'יק ודניאל בר און

קצה חוט

מירה צבילינגר פתחה את היום האחרון לתצוגות עם קולקציית אביב-קיץ 2012 שנחשפה לתקשורת המקומית לפני מספר חודשים. הקולקציה, שנוצרה בהשראת פסליו של אמן הזכוכית הצ'כי ואצלב ציגלר, כללה גזרות שהתבססו על קווים וזוויות חדות. כשהוצגה בביתה של המעצבת בהרצליה פיתוח ביוני האחרון, היא הוסיפה ממד חדש של מרץ וחיוניות לעבודתה. בצפייה שנייה היא הרשימה הרבה פחות. אולי זה בגלל ההצגה החוזרת, ואולי מפני שביתה של צבילינגר ותאורת היום שימשו רקע מחמיא יותר להצגת השמלות הללו. כך או כך, החוטים הסוררים שהשתלשלו מאמרותיהן של כמה שמלות ודאי שלא הוסיפו להן חן מיוחד. אמנם עברו כמה חודשים מאז הוצגו לראשונה, אך המעצבת, שמתיימרת להציע בגדי תפירה עילית יוקרתיים, לא יכולה להרשות זאת לעצמה.

הקולקציה שהציג נתנאל זיקרי, ממשתתפי תוכנית המציאות "פרויקט מסלול" שחנך בוטיק בתל אביב ביוני האחרון, נקראה "עור שני". זו היתה ככל הנראה הסיבה להופעתן של שמלות קלילות שחשפו את גופן של הדוגמניות מבעדן. מבין כולן, שמלה מבד אטום שהודפס בדוגמת פיתון בגוני כתום בלטה לטובה. גזרתה כללה שרוולים מעוגלים ורחבים באורך המרפק, וקוויה הודגשו בפסים שחורים. לזכותו של זיקרי אפשר לזקוף את העובדה שהוא מודע לכוחה; ביציאה האחרונה בתום התצוגה הוא שלח אותה ראשונה אל המסלול.

פרט לכך, קשה לומר שהוא חש נוח בעורו החדש כמעצב. שפת העיצוב שלו בוסרית, ונכון לעכשיו נדמה כי הוא עסוק בביטוי רעיונות ראשוניים על יופי נשי. זה ניכר בבדים המתבדרים ובצלליות האלה הקולחות וכן בעיטורים המופרזים או במחשופים הנועזים לכאורה.

התצוגה המשותפת של שלושת המעצבים עידו רקנטי, מאוריסיו פולצ'ק ותמר פרימק מהמותג אישתר השיבה את המוקד לבגדי חול. עידו רקנטי פתח בשמלות משי לבנות קצרצרות שנחרצו ברצועות שחורות עבות, והמשיך בשמלה באורך הברך שהתרחבה לחצאית עם ממד א-סימטרי מעודן. שמלה שחורה הדוקה וארוכה נראתה פשוטה במבט ראשון, אף שגזרתה הנאה היתה מורכבת. לאריג שממנו נחתכה היה ציפוי שהבהיק קלות.

לעתים גם הצעת לבוש פשוטה יכולה להפוך למראה מצודד, אבל אי אפשר היה לומר זאת על מערכת של מכנסיים כחולים הדוקים וחולצת טי אפרפרה שהמעצב שלח אל המסלול. גוון כתום הבליח בשמלה ובזוג מכנסיים הדוקים, ולקראת הסוף הופיעו חולצות ושמלות ורדרדות חיוניות שנוצרו בגזרות דומות לדגמים שפתחו את התצוגה. הבדים הקלילים הוסיפו ממד של חושניות לעבודתו של המעצב, והשילוב של חולצת כפתורים משיפון וחצאית ארוכה וצרה עם שסע עמוק בחלקה האחורי, שניהם שחורים, רמז ליצריות מרוסנת.

בקולקציה של מאוריסיו פולצ'ק, יליד ברזיל שייסד את מותג בגדי הגברים הנושא את שמו אשתקד, צבעוניות ססגונית היתה הבסיס לעולם של חירות מוחלטת. אביזרי ראש דרמטיים שנוצרו מחוטי ברזל מקושתים ונוצות גדולות צבעוניות ופסי צבע שצוירו על פני הדוגמנים נקשרו מיד לחגיגות הקרנבל בריו.

בגדי הרחוב כללו בין היתר אזכורים ללבוש של אוהדי כדורגל או גולשי גלים. הם שילבו טלאים של צבעים, ועוטרו בתפרי יד צבעוניים, קרעים מסוגננים, אפליקציות, ניטים, שיבוצי אבנים מנצנצות ועוד. למרות המזג השמח שנשקף מהם, קשה לומר שההתלהבות היתה מידבקת. האביזרים הנלווים - שרשראות חוטים צבעוניים וחרוזים, צמידים מעוטרי גדילים, תיקי יד מטולאים או מטפחות ראש שמהם השתלשלו סרטי בד שנוצרו כולם בעבודת יד - היו משכנעים הרבה יותר.

בין כסות להפקרות

הדוגמניות בתצוגת המותג אישתר צעדו על המסלול השחור ברגליים יחפות שאובקו בטלק. הן הותירו את הרושם של נדודים ממושכים במדבר. מלתחת האביב שעיצבה תמר פרימק התבססה על בגדים אווריריים מחומרים טבעיים - שמלות שיפון קולחות, מעוטרות רצועות תחרה, גופיות משי רקומות בעדינות שלוו בחצאיות קלוש קצרות, טוניקות מכותנה פריכה או שמלות פשתן רחבות, כולם בגוונים של לבן, תכלת, ורוד, חום בהיר, שמנת או צהוב חיוור.

כתב ידה המובחן של פרימק משלב שבטיות בת זמננו עם השפעות כנעניות ודקויות של אלגנטיות אירופית. השזירה של הרכיבים האתניים בפריטים נעשית בתבונה ובמתינות, והם מרשימים לא רק על המסלול אלא גם בבחינה מקרוב. בלטו לטובה במיוחד חצאית רחבה מפשתן בגוון טבעי שנרקמה בצפיפות בעיטורי זהב, שצלליתה התפוחה ונצנוץ הרקמה שעליה שיוו לה מראה יוקרתי של אופנה עילית, וחליפת מכנסיים ארוכים וז'קט קטן (בתצוגה הם הוצגו בנפרד), שנשאו רקמה בגוונים של תכלת, אדום וחול, בדוגמה שהמעצבת כינתה "לטאה".

חיבורים בין צבעים לצורות נמצאים בבסיס העבודה של הגר אלמביק במותג אלמביקה. באוסף שהציגה שלשום היא התיכה יחד מעט מכל דבר. שמלה ארוכה עם צווארון גולף שחציה אדום וחציה שחור פתחה את התצוגה, ומשם היא המשיכה בהמון נתיבים מתפצלים, שלא תמיד נפגשו. חצאית רחבה באורך הברך, שחורה ואדומה, שנלבשה עם חולצת פסים אופקיים בשחור ולבן ולה שרוולים רחבים באורך המרפק, יצרו צללית מפוסלת מעוררת התפעלות. כך גם שמלה ארוכה שנסרגה בחוטי כותנה לבנים, שהסתיימה בקצה בכתם שחור מעוגל.

בכללותם, ניתן לחלק את הבגדים שמעצבת אלמביק לשניים: כאלה שמציגים מבנה מוגדר וחד ופריטים שנוצרים מצביטות בבד, כיווצים, תפיחות או תוספות (לעתים כולם משולבים בפריט אחד) ושקשה להבין את צורתם או את כוח הפיתוי שלהם. כך, למשל, שמלות רחבות ששילבו בדים מסוגים שונים, מודפסים בדוגמאות שונות וחתוכים במגוון תצורות, שלהן נוספו כיסים גדולים במראה מרושל. לצדן הופיעו שלל פריטים ללא חוט מקשר - שמלת קומבינזון בסאטן כחול-צי, שמלת דנים בהירה עם שרוולים קצרים מקופלים, חצאית שיפון לבנה שלוותה בווסט זמש-חום במראה קשוח או טוניקות נאיוויות בצביעת טאי-דאי.

למרבה הצער, חוסר מיקוד אינו הופך לאמירה גם כשהוא עקבי או מתמשך. "אני חיה בעולם הציור, בתוך הצבעים והצורות", מסרה בהודעה לעיתונות. המוסיקה הפסיכדלית שהתנגנה באולם תימצתה היטב את רוח הדברים. בשילוב הסרטונים אמנותיים (איך יודעים? נראו בהם בחורה עירומה והתרחשויות לא מוסברות) שהוקרנו על המסך שבקצה המסלול, נוצרה אווירה שנועדה אולי לרמוז כי אמנים ששקועים ביצירתם אינם טרודים בסוגיות של קוהרנטיות. יכול להיות. על כל פנים, כלל זה אינו תקף ביחס למעצבי אופנה. דווקא המסר שביקשה להעביר באמצעות הדוגמנית במידות גדולות, ריי שגב, היה בהיר; בכל פעם ששגב צעדה על המסלול היא לוותה במחיאות כפיים סוערות.

על רקע תצלום פנים של כנסייה קתולית ריקה, הדוגמניות הראשונות שפסעו אל המסלול בתצוגה של אלון ליבנה היו לבושות בצניעות מסוימת - חולצות כפתורים צחות ומכנסיים שחורים ארוכים. צלליות החולצות המשיכו להיות חסודות - ליבנה אפילו שילב בהן מלמלות בסגנון ויקטוריאני כדי לחדד זאת - אך באותה נשימה הוא שילב בגזרתן אריגים שקופים ותחרות שחשפו טפחים, וליווה אותן במכנסונים גבוהים וקצרים שנראו כאילו נמשכו מעלה על ידי הדוגמניות כהתרסה נגד הציווי הדתי.

עם זאת, המתח שרצה ליצור בין כסות להפקרות נותר בגדר רעיון בלבד. תחושה זו יכלה להתעצם אלמלא היה ליבנה עסוק מדי בקישוטים דוגמת אבני חן, נוצות מתבדרות בגב של חולצת תחרה, חרוזים רקומים בקשתות בצורת שרשראות, עיטורי תחרות שהעלו בזיכרון בגדי כמורה ועוד.

אחדות מהחולצות הללו לוו בחצאיות קצרות מתבדרות בשילובי בדים שונים באותו גוון - אטום ויציב בחזית ושקוף וקליל בצדדים. פרט למינון החשיפה, זה נועד כדי לעצב את תנועתן. אולם גם זה לא הסתייע כראוי. בפועל החזית נראתה יציבה מדי, ופיסות הבדים בצדי האגן נעו בתנועות מדודות שנראו כטעות. העמקה באופי הבדים ובחינה דקדקנית יותר של משקליהם ואופני הנפילה השונים שלהם היתה מניבה תוצאה מרשימה הרבה יותר. חוסר דיוק ניכר גם באופן שבו שסע של שמלה ארוכה בכחול-חצות נחתך עמוק מדי וחשף את תחתוניה של הדוגמנית; הוא פספס את החושניות המתעתעת שבחשיפה התלויה על בלימה.

בחלקה התחתון של שמלת תחרה ארוכה ליבנה הוסיף פיסת בד שהכבידה עליה, וכן סלסולי אורגנזה עודפים בשרוולים. נדמה היה כי הוא הקפיד על איכויות החומרים יותר מן הרגיל, אולם רמת התפירה נותרה כשהיתה. זה בלט במיוחד בשמלת רשת מוזהבת שקלחה על גופה של הדוגמנית, למעט כיווצים משונים שנוצרו בתפר שבגבה.

הקשת הצבעונית, שהתבססה ברובה על שילובים של שחור ולבן לצד כחול-צי, שמנת וזהב, היתה ניסיון נוסף של ליבנה להעניק למלתחה חזות ממושמעת. מרבית הדגמים היו מחויטים והדוקים, אולם לא היה בכך שמץ של שמרנות. התרסה וגירוי הם הערכים המועדפים על המעצב הצעיר. בשמלה שחתמה את התצוגה, זה בא לידי ביטוי בחלק העליון שהורכב מתכשיט זהב מפואר. יותר משהרשים, הוא העיד על תפישה ילדותית של זוהר. *



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו