הגוף הווירטואלי מאיים על הדוגמניות

השימוש בגופים וירטואליים בפרסומות מקוונות אינו מבשר טובות לעתידן הכלכלי של דוגמניות

אוסטין קונסידיין, ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים21
אוסטין קונסידיין, ניו יורק טיימס

שימוש מוגזם בפוטושופ בתעשיית האופנה אינו דבר חדש. אבל העיתון השוודי "אפטונבלדט" חשף בתחילת החודש שיא חדש: בפרסומת לבגדי ים של H&M באינטרנט חוברו ראשים של דוגמניות אמיתיות לגופים שנוצרו בעבודת מחשב.

החשיפה עוררה ביקורת רבה. "בעתיד גם פרצופיהן של דוגמניות לא ייחשבו מושלמים מספיק לאופנה המהירה ברשת, ונקנה את כל הבגדים שלנו מסייבורגים", כתבה בלוגרית באתר Jezebel בתגובה.

למרות הביקורת, לא נראה כי הנוהג עומד לחלוף מן העולם. ההתקדמות הטכנולוגית מקשה על זיהוי של עיבוד דיגיטלי בתצלומים. מעבר לכך, השגשוג בסחר המקוון באופנה מבשר המשך למגמת הליטוש הדיגיטלי הקיצוני.

הרכבת פנים של דוגמנית על גוף וירטואלי עשויה להיות זולה יותר מאשר צילומה בתלבושות שונות, אומרת אשלי מירס, מרצה לסוציולוגיה באוניברסיטת בוסטון. מירס, דוגמנית לשעבר, הוציאה את הספר "Pricing Beauty", הבוחן את המציאות הכלכלית הקשה של עולם הדוגמנות.

צילום: מתוך הקטלוג המקוון של H&M

התופעה הזאת מאיימת על עתידן של הדוגמניות. אלה מקבלות על פי רוב תשלום בעבור כל שימוש בפניהן. אבל הן מקבלות תשלום גם בעבור זמנן - שימוש בבובה וירטואלית פירושו ירידה בהכנסות (ב-2008 השכר הממוצע של דוגמנית בארצות הברית היה 13.18 דולר לשעה). "אם ב-H&M צילמו רק את הראש של הדוגמנית מזוויות שונות, הם היו צריכים לשלם למעצב שיער ומאפר, אבל לא על הזמן שבו הדוגמנית מחליפה בגדים", אומרת מירס.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והפרשנויות ישירות לפייסבוק שלכם

אבל במובן מסוים, הדוגמניות צריכות לשמוח על שכלל נותרו בתמונה. במטרה להוזיל עלויות, קמעונאים מקוונים רבים חותכים לחלוטין את ראשי הדוגמניות מהתצלומים, כדי להימנע מתשלום בעבור שימוש חוזר. זו הסיבה לכך שבאתרים רבים - כולל של רשתות זולות כמו וול מארט ויוקרתיות יותר כמו נט-א-פורטה - מוצגים עמודים על גבי עמודים של שמלות וסוודרים על גופים נטולי ראש.

באביב שעבר המעצב אלכסנדר וונג מצא פתרון יצירתי לסוגייה באתר שלו, כשטישטש עם האמן טרנס קוה את פניהן של הדוגמניות. השניים הקיפו את ראשי הדוגמניות כהילה באמצעות נורות - זה היה מרשים מבחינה ויזואלית, אך בעייתי מבחינת עתידן הכלכלי של הדוגמניות.

לפנים יפות עדיין יש ערך כלכליצילום: מתוך הקטלוג המקוון של H&M

אם יש חדשות טובות לדוגמניות, הרי הן שלפנים יפים עדיין יש ערך כלכלי. H&M הצליחו עם גוף וירטואלי, אבל לא העזו ליצור פנים וירטואליות. הצרכנים לא היו מקבלים זאת בברכה. תיאוריית "עמק המוזרות" גורסת כי אנשים יגלו סובלנות כלפי העתקים אנושיים מלאכותיים רק עד גבול מסוים. לאחר מכן המשיכה תהפוך לרתיעה כפי שחשו רבים כלפי האף של מייקל ג'קסון, למשל.

"לפרצופים מלאכותיים יש אפקט לא טבעי מובהק, שפחות מאפיין גופים דוממים", אומרת ננסי אטקוף מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד. "אם בפרסומת הם היו מוסיפים פנים סופר-ריאליסטיים אבל לא אמיתיים, היה מתקבל מראה לא טבעי, ולפיכך מפחיד, משונה ומוזר".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ