בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איך הופכים אמנות עתיקה לבגדי נשים

איך אפשר לתרגם יצירות אמנות מאמצע המאה הקודמת לבגדים יפים, שימושיים ולא מגוחכים למראה? בקום איל פו הצליחו למצוא כמה פתרונות מעניינים

7תגובות

לארח חבורה של עורכי אופנה בביתך זה לא עניין פשוט, אולם לאחר 25 שנים של פעילות בתעשיית האופנה המקומית, חלקן תחת מטחי ביקורת על סדר יום פוליטי-חברתי שנוי במחלוקת, מנהלות קום איל פו צברו חוסן מסוים. לציון חצי היובל לפעילות המותג, הן החליטו להזמין את נציגי התקשורת לסטודיו שלהן בדרום תל אביב על מנת להציג בפניהם את קולקציית אביב-קיץ 2012.

כיבוד קל הוגש בחדר הגזרניות, מבחר מעבודותיה של ג'ואן מיטשל הוצג בחדר הסמוך, ואת הקולקציה, שהתבססה על עבודותיה המאוחרות של האמנית האמריקאית מאמצע המאה שעברה, הציגו כמה דוגמניות במסדרון מוארך בכניסה.

מסע לא נוסטלגי

תהלוכת אופנה על רקע עבודות של אמניות מקומיות מהאוסף הפרטי של מנהלות המותג ("רק נשים, ורק ישראליות" ציינה אירה גולדמן, המעצבת הראשית של המותג בשבע השנים האחרונות) ותצלומים מתוך קולקציות עבר שנתלו על הקירות יכלו להפוך בקלות למסע נוסטלגי, רטרוספקטיבי אפילו. אך במקום זה, התצוגה היתה צעד נוסף בנתיב הרענן שסללו מנהלות המותג בעונות האחרונות, שבו האג'נדה החברתית-פוליטית פינתה את מקומה בחזית לטובת תצוגה של בגדים נאים ומעוצבים היטב.

היא לא נעלמה לגמרי, כמובן. כשגולדמן פנתה ליושבים בקהל בלשון נקבה (אפילו שנכחו בו לפחות שישה גברים), למשל, היתה זו תזכורת ליסודות הפמיניסטיים האיתנים שבבסיס המותג, ולסגנון דיבור מגדרי שאימצו מנהלותיו במטרה לתקן אפליה מובנית בשפה העברית. כשהבחינה בכך, העירה באגביות כי מדובר בעניין של הרגל, והוסיפה כי את הקולקציה יצרו היא ועמיתתה אפרת זיו בהשראת ג'ואן מיטשל, האמנית האשה הראשונה שהציגה את עבודותיה במוזיאונים, כלשונה.

"לעצב קולקציה בהשראת עבודות אמנות זו מלאכה מורכבת", הסבירה המעצבת. "חששנו להישאר ברמה הפשטנית של תרגום העבודות שלה להדפסים על בגדים". לכן, לדבריה, בחרו ליישם אותן בקולקציה בטכניקות שונות, בין היתר באופן שבו תפרים אינם מתחברים זה לזה בגזרות של ז'קטים מחויטים, או בקולאז'ים שיצרו מבדים בהדפסים שונים.

מהמראה הראשון שנצפה על המסלול - חולצה מחויטת בכותנה לבנה, שגזרתה הרחבה כללה הצרה באזור המותניים ושרוולים רחבים באורך המרפק, שהוכתמה במשיכות מכחול בגוונים של ירוק וכחול והוצגה בשילוב חצאית ארוכה בצבע בז' שנבנתה מוולנים רכים, א-סימטריים - היה בהיר שאין מה לדאוג בנוגע לפשטנות.

בחליפה שהורכבה ממקטורן ומכנסיים קצרים שולבו שני סוגים שונים של בדים מודפסים בעיגולים (בגוונים שונים של כחול) באופן מחוכם בגזרת הז'קט. וולן שהתפרץ בצדו האחד השתלשל למעשה מחולצת משי בגוון זרחני מעט של אזוב שנלבשה תחתיו. לדברי המעצבת, רצועות הבד שנאספו בקפלים בשוליהן, שהוספו לחולצות וחצאיות, היו הד להתפרצויות הצבע בציוריה של מיטשל, כמו גם מלבני הצבע השבירים שהודפסו על חולצות וחצאיות לאחר שתפירתן הושלמה.

חולצת כפתורים נטולת שרוולים, שנוצרה מטלאי בדים מודפסים בעיגולים וכתמים בגוני חום, כתום וזהב, העלתה בזיכרון ציורים של אמן אחר מתקופה אחרת, גוסטב קלימט, אך היופי והעדינות של פיסות השיפון השקופות פיצו על הסחת הדעת הזו.

קלאסיקה מצופה בפאייטים

אסף עיני

באופן כללי, אם עבודתה של מיטשל היתה האליבי האינטלקטואלי שנדרש למעצבות המותג כדי לשקף את פריחתם של הדפסים אינטנסיביים באופנה העכשווית - כפי שהמחישו למשל מערכת של חולצת טי וחצאית באורך הברך בגזרות רחבות ששילבו אריגי משי לבנים מודפסים בדוגמאות שונות של כתמי אקוורל בגוני כחול, ירוק אפור וצהבהב (שנוצרו בשיתוף מעצבת הטקסטיל תמר ברניצקי), או חצאית פליסה ארוכה שנוצרה מטלאי בד שונים (בדוגמת פסים בשחור ולבן, הדפס של פרחי אקוורל בגווני ירוק ורצועה חלקה בצבע פודרה) - זה בסדר גמור. לרוב התוצאה הסופית היתה נעימה לעין, ושיקפה תהליכי עבודה מורכבים שכללו מחשבה מעמיקה, תעוזה ושעשוע.

"רצינו לעצב פרשנויות יצירתיות לעבודתה של מיטשל, שלא יהיו בוטות מדי ושלא יגרמו ללקוחות להיראות מגוחכות", הוסיפה גולדמן. יש לציין שפרט ליופיים, כוחם של הפריטים הללו טמון ביכולתם לפנות בה-בעת לקהל רחב. שמלת קרפ-פוליאסטר באורך הברך וחליפת פשתן מחויטת, שתיהן בשחור, יתאימו לנשים שמעדיפות עיצובים קלאסיים. לשמלה צווארון וי רחב מאוד (בתצוגה היא נלבשה עם חולצת גולף מתחתיה), שרוולים מותפחים קלות ורבידה מכווצת במותן ימין, שיוצרת גל יציב ואלגנטי.

לדברי המעצבת, הצללית בסגנון שנות ה-20 של חליפה שהורכבה ממקטורן ומכנסיים ארוכים נועדה לגרום לנשים לחוש בנוח בתוך בגדים שמתרחקים מעט מהגוף, אף שבתצוגה עצמה הדוגמנית לא נראתה כמי שחשה בנוח בחליפה - אולי היה זה משום שהתבקשה ללבוש אותה ללא חולצה מתחת, ואולי היו אלה הכתפיים שרופדו בכריות, החזה שנראה שקוע מעט כתוצאה מכך, והחלק התחתון המוארך של הז'קט שעיצבו את גופה במה שנדמה כמו יציבה מתוחה.

לעומת זאת, שילוב פשוט לכאורה של חולצה ומכנסיים מקרפ הרשימו בדיוק ובנחישות של חזון יצירתי צלול. החולצה, נטולת שרוולים, בצללית מרומזת של משולש הפוך, כללה שילובים של פיסות בד מלבניות חדות באדום-יין ואפור, ובצדי המכנסים השחורים המחויטים נשזרו רצועות בד בגוון כהה של כחול. יחד הם יצרו מראה דינאמי וצבעוני שמותאם גם למי שאינה נוטה לשלב הדפסים או צבעים עזים מדי במלתחתה.

לקראת סוף התצוגה, מבעד לחולצת טי משיפון תכול שנתחבה לתוך מכנסי כותנה שחורים מחויטים בגזרה רפויה, אפשר היה להבחין כי החזייה שלובשת הדוגמנית צופתה כליל בפאייטים זהובים. "הצעת סטיילינג", הסבירה גולדמן. ובכל זאת, על רקע פוסטר שנתלה על אחד הקירות בסטודיו ושכותרתו "לא שורפות חזיות", היה נחמד לגלות שנשות המותג מעדיפות כעת את הלהט של נצנצים מוזהבים על פני האקט הסמלי של הבערת חזיות. ומה יותר מפתיע מזה? זה לא נראה זול לרגע אחד.

מחירים: מכנסיים: 790-1,290 שקל; חולצות: 790-1,390 שקל; חצאיות ושמלות: 1,100-2,200 שקל; ז'קטים: 1,100-3,200 שקל. רשימת חנויות מפורטת באתר www.comme-il-faut.com



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו