כל צבעי הכתר: הסטייל של מלכת אנגליה - אופנה - הארץ

כל צבעי הכתר: הסטייל של מלכת אנגליה

כשמביטים באליזבת השנייה קל לחשוב שהיא לא מתעניינת באופנה. זו טעות. המלכה, שחגגה השבוע את יובל היהלום, בוחרת את בגדיה בקפידה וערה לדימוי שהם משמרים

גאי טרביי, ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
גאי טרביי, ניו יורק טיימס

"אני חייבת להיראות כדי שיאמינו בקיומי": המשפט הזה נשמע כמו אמירה אופיינית של המלכה האדומה של לואיס קרול. אבל לא. המלכה אליזבת השנייה היא שאמרה אותו, והציטוט מופיע בביוגרפיה שכתבה סלי בדל סמית. ההצהרה הזאת אינה טאוטולוגית כלל. היא מבטאת הבנה מחודדת של עצם קיום המונרכיה בעידן שבו הדימוי הוא השליט העליון.

לפני 60 שנה, בצו ההכתרה שלה, כונתה המלכה החדשה של אנגליה "מלכתכם הבלתי מעורערת". בעשרות השנים שחלפו מאז, ששיאן ביובל היהלום שנחגג השבוע בבריטניה, המלכה הבלתי מעורערת מילאה בשקדנות את תפקידה, שנתפש בעיניה כהרה גורל. היא עיצבה את הדימוי האולטימטיבי של המונרך בעידן שבו רוב המונרכיות נעלמו או נותרו מוסד טקסי ריק מתוכן. במלים אחרות, אחד ההישגים החשובים של אליזבת הוא לא רק עצם היותה המלכה, אלא העובדה שהדימוי שעיצבה הוא זה המגדיר מיהי מלכה. אבל איך בעצם אמורה מלכה להיראות?

7 מתוך 7 |
1 מתוך 7 |
2 מתוך 7 |

הדיוקנאות של אליזבת הראשונה, למשל, מציגים את "המלכה הבתולה" כישות אלוהית למחצה, עטוית קטיפה, גלימותיה רקומות חוטי זהב ומעוטרות פנינים, ראשה השנהבי נח מעדנות על צווארון מלמלה עשיר.

אנדרו בולטון, אוצר במכון התלבושות של מוזיאון מטרופוליטן, אומר שהמורה הטובה ביותר של המלכה העכשווית בתחום המיתוג היתה ככל הנראה אמה. מיום נישואיה לג'ורג' השישי, המלכה אליזבת העגלגלה והיפה ­- המלכה-הרעיה ולאחר מכן המלכה האם -­ טיפחה בדייקנות תדמית שהלמה את אידיאל היופי הסכריני של אמן הדיוקנאות בן המאה ה‑19 פרנץ וינטרהלטר, אחד הציירים האהובים על בעלה.

בהנחיית הצלם ססיל ביטון והחייט המלכותי נורמן הרטנל, היא ליטשה סגנון ייחודי שכמעט שלא השתנה לאורך חייה הארוכים (היא מתה ב‑2002 בהיותה בת 101). הסגנון האולטרה-נשי שלה, הרומנטי והאנכרוניסטי ­ שילוב של המכשפה הטובה מ"הקוסם מארץ עוץ" וסקרלט אוהרה ­ ייחד אותה מהשיק המודרני והקר של קרוביה בבית המלוכה, למשל מרינה דוכסית קנט או גיסתה דוכסית וינדזור. "בגדיה של המלכה האם היו תגובה לאופנתיות הנועזת של דוכס ודוכסית וינדזור, שאימצו סגנון של מלוכה מודרנית", אומר בולטון.

כשמביטים באליזבת השנייה, ממשיך בולטון, קל לטעות ולחשוב שבניגוד לאמה היא לא מתעניינת כלל באופנה. "למעשה, היא לא מתעניינת במיוחד באופנה עלית, אבל היא בוחרת את בגדיה בקפידה ומתעניינת בדברים שמסמנים אותה כמלכה".

כמו כל כוכבת בעידן הדימוי הצילומי, כבר בצעירותה נזקקה המלכה לסימן הכר קל לזיהוי, משהו שיגרום למתבוננים לחשוב מיד על הלובש המזוהה עמו: האוברול של אלוויס, הכפפה של מייקל ג'קסון. הנוסחה שגיבשה, בתחילה בעזרת החייטים הרטנל והארדי איימיס ולאחרונה בסיוע אנג'לה קלי, היתה שורה של גזרות פשוטות וצבעים אחידים: מעיל בגזרה מלבנית בגוונים פסטליים, כובע בצורת דיסקית בגוון בהיר תואם, תיק יד מלבני שחור ונעלי סירה חסרות ייחוד עם עקבים נמוכים. הבגדים האלה הם המלכה, אפילו כשאשה אחרת לובשת אותם.

הבזק פסטלי

"מזהים את המראה שלה מיד", אומר סם שאהיד, מומחה למיתוג העומד מאחורי שמות כמו קלווין קליין. כאשר שאהיד היה אחראי לצילומי קטלוג בהשראה אנגלית לרשת אברקרומבי אנד פיץ', הוא ויתר על קלישאות כמו הביג בן. במקומן בחר ללהק לצילומים כפילה של המלכה. "אפילו הילדים ידעו מי זאת. אפשר להראות רק את החליפה, וזו עדיין תהיה היא. כמעט אין צורך בפנים עצמן".

בניגוד לג'קלין קנדי, שבחרה במתכוון להתרחק מהסגנון האמהי והמכובד של הנשים הראשונות שקדמו לה, אין ראיות לכך שהמלכה אליזבת בחרה במודע לגבש לעצמה מראה ייחודי. אולם לדברי ולרי סטיל, מנהלת המוזיאון במכון לאופנה וטכנולוגיה, הלבוש של המלכה מעיד בבירור על האופן שבו היא תופשת את תפקידה, ולא קשה לפענח את הדיוקן הברור שמשרטטים הבגדים: שאט הנפש של המעמד הגבוה מחידושים ומגימיקים, רתיעה מרעיונות זרים, יציבות וסולידיות מרגיעות.

כמו לבושם של אנשי קרקס וכוכבי רוק, גם בגדיה של המלכה מתוכננים לשרת פונקציות מסוימות: בניגוד להמוני העם העמלים במפעל או במשרד, המלכה עובדת בעיקר בעמידה, לרוב רואים אותה מכף רגל ועד ראש, ועל אף קומתה הנמוכה היא חייבת לבלוט בהמון."אם היא יוצאת מהפרלמנט בניו זילנד, גם מי שעומד רחוק בתוך ההמון חייב לראות את הדמות הזאת במעיל ובכובע בצבע צהוב לימון", אומר הוגו ויקרס, מחבר הביוגרפיות של המלכה אליזבת והמלכה האם.

סמית, שספרה נקרא "Elizabeth the Queen: The Life of a Modern Monarch", אומרת שהמלכה, שבורכה או קוללה בחובה להאיר בנוכחותה גם את הטקסים המשמימים ביותר, פיתחה כישרון לבצע כניסה מרשימה ­ הבזק של צבע פסטלי ­ ואינסטינקטים למניעת תקלות לבוש מביכות. מי שמחפשים תצלום של האשה המצולמת הזאת כשחצאיתה מתנופפת ברוח וחושפת את תחתוניה ייכשלו במשימה, מפני שהחצאיות שלה תפורות מבדים כבדים. פתחי השרוולים במעילים ובז'קטים שהיא לובשת גזורים בנדיבות, כדי להקל עליה לנופף להמונים.

"זה לא שהמראה שלה לא אותנטי, אלא שיש בו מרכיב תיאטרלי והיא מודעת לכך מאוד", אומרת סמית ומוסיפה שלפני כל אחד מביקוריה הרבים במדינות העולם במשך השנים, נשלח למדינה צוות מחקר כדי לערוך סיור היכרות ולאסוף מידע על הסמלים הלאומיים, על הציפורים והפרחים, על הרקע שיהיה מאחוריה בזמן שתעמוד על הבמה, ואפילו על אמונות תפלות בתרבות המדינה "הנוגעות לצבעים שיש עליהם טאבו". יחסה לאירועים טקסיים הוא "כמעט צבאי", מוסיפה סמית, "מפני שמגיל צעיר ביותר היא מודעת מאוד לכללים הקובעים מה מותר ללבוש ומתי".

ואולם, אף שהיא מלכה ממושמעת בהופעותיה הפומביות, ברגעיה הפרטיים למלכה הבלתי מעורערת יש נטייה לא צפויה לגנדרנות. "באירועים פרטיים היא מתלבשת הרבה יותר טוב מאשר באלו הפומביים", אומר ויקרס, "היא לובשת תכשיטים על גבי תכשיטים ופשוט מסנוורת, ממש זוהרת בצורה מטורפת".

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ