בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בית האופנה סלוואטורה פרגאמו מגיע למוזיאון הלובר

אחרי שארמון ורסאי אירח תצוגת אופנה של שאנל, גם הלובר פתח את שעריו לראשונה. איך השפיע האתגר על מעצב הבית של המותג האיטלקי?

תגובות

דמיינו סצינה מסרט שבה משוטטות שתי דמויות - האחת בגילומה של השחקנית הסינית פאן בינגבינג והאחרת של השחקנית ההודית פרידה פינטו - באזור אינדיאני באמריקה. הן צועדות לאורך אכסדרה בצבע חול לבנבן, לבושות בפיסות עור מעוטרות בגדילים ונועלות מגפיים צמודים מעור פיתון. זו, בכל אופן, היתה האווירה בתצוגה של קולקציית הריזורט של סלוואטורה פרגאמו, שנערכה במוזיאון הלובר ביום שלישי בשבוע שעבר. שתי השחקניות ישבו בשורה הראשונה, לצד הילארי סוונק. שלושתן אמנם לבשו גרסאות שונות של תחרה שחורה סקסית, אך ייתכן שבקרוב הן ייראו בגווני ורוד זריחה ואבן חול לבנה - הגוונים שבחר מעצב הבית של פרגאמו, מסימיליאנו ג'ורנטי, לקולקציה שלו.

תצוגת אופנה בלובר היא לא עניין מובן מאליו. המוזיאון, שמראשית ימיו מציג אמנות מופלאה, לא אירח מעולם תצוגת אופנה בין כתליו, ובית האופנה האיטלקי פרגאמו (Ferragamo) זכה בכבוד שאף בית אופנה אחר לפניו לא זכה בו. אמנם, תצוגות נערכות בפירמידת הזכוכית שבלובר, אך התצוגה של סלוואטורה פרגאמו היא הראשונה שהתקיימה בתוך הבניין עצמו, באכסדרת העמודים של אגף דנון, על גבי מסלול שאורכו 120 מטרים.

 

הזכות הזאת נפלה בחלקה של החברה המשפחתית מפירנצה הודות לחסות שהעניקה לתערוכה "אן הקדושה, יצירת המופת האולטימטיבית של ליאונרדו דה וינצ'י", המוצגת בלובר עד 25 בחודש זה. בתערוכה מוצגים רישומים, קריקטורות ושרטוטי הכנה שיצר אמן הרנסנס ב-20 שנות חייו האחרונות, אך גולת הכותרת היא הציור המשוחזר "הבתולה והילד עם הקדושה אן", העוסק ביופי המתוק ובאהבה הנצחית של האימהות.

"אלה יצירות ייחודיות, ונפלא שביכולתנו לתמוך הן בעיר יפהפייה והן בתערוכה", אומר פרוצ'יו פרגאמו, יושב ראש ונשיא החברה המשפחתית, ומכוון למחויבות רבת השנים של משפחתו לאמנות ולתרבות בפירנצה, לרבות למוזיאון שלה בארמון פרוני, שממנו הגיעה התערוכה.

אבל לתצוגה בלובר היה היבט ייחודי נוסף: היא העבירה בראשונה את מסימיליאנו ג'ורנטי מאחורי הקלעים אל אור הזרקורים. ג'ורנטי, העובד בחברה זה 12 שנה, בשתי האחרונות שבהן כמנהל האמנותי והמעצב שלה, הוא האיש שפיתח את הצד האופנתי של המותג, שבעבר היה מוכר בזכות הנעליים האיקוניות שלו ואף כבש את הוליווד בתחילת המאה שעברה.

ג'ורנטי, יליד העיר קררה הידועה בשיש שלה, למד בבית הספר לאופנה פולימודה בפירנצה. הוא עבד שנה ברומא, ולאחר מכן למד בלונדון קולג' אוף פאשן ובמכון הטכנולוגי לאופנה בניו יורק. "יש לנו מזל שמצאנו אותו. הוא גדל בחברה, הוא מכיר את הד-נ-א של פרגאמו. לא היינו צריכים לעשות לו שטיפת מוח", אומר פרוצ'יו פרגאמו.

בקולקציית הקיץ הססגונית שלו השנה שילב המעצב את הזוהר הים תיכוני ברוח הריביירה. אך סגנונו, הן בעיצוב לגברים והן בעיצוב לנשים, ניחן בעיקר באיזון מופלא בין בגדי יומיום לבגדי ערב ובין גזרות מחויטות לרכות ורפויות. "לחברה יש ארכיונים עצומים", הוא אומר, "והשיעור החשוב ביותר שלמדתי כשחקרתי אותם הוא שבעיני המייסד סלוואטורה פרגאמו היופי לא היה יכול להתקיים ללא פונקציונליות. הוא למד את האנטומיה של כף הרגל, ואני, כמעצב החברה, משתדל להתייחס באופן דומה לבגדים. אני עומד על כך ששמלה תדגיש את הרכות שבתנועת הגוף של האשה, ולא תגביל את תנועתה".

ביום שלישי שעבר, בתצוגה של קולקציית הריזורט בלובר, סייע המעצב לתנועתן של הדוגמניות בעוד מובן: מאחר שנאלצו לפסוע לאורך מסלול ארוך במיוחד, הוא צייד אותן בנעליים נוחות והלביש אותן בבגדים ספורטיביים.

בתצוגה, שאופיינה בשפע של גדילי משי, קרושה מהודר ומכנסיים הנקשרים במעלה הרגל, יוחד חלק חשוב למלאכת המחשבת הידנית. ג'ורנטי אומר כי ההדגשה הזאת היא פרי הרקע התרבותי שלו ואמונתו כי "אי אפשר להבין את העולם המודרני בלי להבין את העבר". ברוח התערוכה בלובר הוא מזכיר כי "ליאונרדו הפך את עבודת הכפיים למלאכה נאצלת וכי באמצעות עבודת יד אמנותית יכולים חומרים צנועים יחסית כמו כותנה וראפיה לעבור מטמורפוזה. מה שרציתי היה להדגיש את הערך של עבודת היד בתוך תחום האופנה", הוא אומר.

ועם זאת, דגם שבו חוברו יחד טלאי עור פיתון היה שיר הלל מוגזם למלאכת היד. לעומתו, מחרוזת מרשימה בצורת פרפר בסגנון אר-נובו הצליחה ללכוד היטב את תמצית עבודת היד.

הבגדים המוצלחים יותר בקולקציה ניחנים באלגנטיות קלילה. צבעיהם הרכים, שהתמזגו יפה בקירות האבן ההיסטוריים של הלובר, היו יפים כשלעצמם - אך בלטו בעיקר על רקע הצבעים העזים וההדפסים הססגוניים בתצוגות האחרונות של פרגאמו.

"אני אוהבת מאוד את הצבעים האלה", הכריזה פינטו וסיפרה כי התלהבה משמלת ערב בעלת גב חשוף ושסע בחזית, שדרכו נראו מגפי עור הפיתון הזוחלים במעלה רגליה של הדוגמנית.

היא לא הכוכבת היחידה המביעה התלהבות מעיצוביו של ג'ורנטי. בפסטיבל הסרטים בקאן בחודש מאי הופיעו הן השחקנית קים יו-ג'ין והן כוכב "דמדומים" רוברט פטינסון בדגמי פרגאמו. ואילו הילארי סוונק האמריקאית נכחה גם בפתיחת התערוכה של ליאונרדו דה וינצ'י בלובר באביב, לצד וירז'יני לדואיין הצרפתייה - נוכחות שהזכירה את ההצלחה של נעלי פרגאמו בהוליווד בשנות ה-20 של המאה שעברה.

עכשיו, בתצוגה, לא היה אפשר להימנע מהמחשבה כי השימוש במבנים היסטוריים נכנס לאופנה מאז השתלטה שאנל על הגנים המלכותיים של ורסאי בחודש שעבר בתצוגה של קולקציית הקרוז שלה.

"אבל", ממהר להבהיר ג'ורנטי, "לתצוגת מסלול בתוך הלובר יש משמעות שחורגת מהקונצפט הפשוט של אופנה. זו הצהרה, זה המשך של מסורת ארוכה של יופי ורגישות, של תשוקה ושל אהבה לאמנות. זה מסר חיובי מאוד, שיש בו אישוש לרוח ולתרבות האיטלקית".

הרוח הזאת שרתה גם על הארוחה החגיגית שנערכה לאחר התצוגה מתחת לפירמידה השקופה של הלובר. השתתפו בה בני שושלת פרגאמו כולה וחבורה של דמויות מעולם האופנה האיטלקי, וכל אלה יחד יצרו לערב אחד ויחיד "איטליה קטנה" בפאריס. *

מאנגלית: אורלי מזור-יובל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו