בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בית ולנטינו בגנים של מדיצ'י

ארמונות עתיקים וגנים, מופעים ממוחשבים וסרטי סלפסטיק: יריד פיטי לבגדי גברים בפירנצה התאפיין בצבעים עזים ובבגדים מלאי דמיון. אבל קסמו נבע מהמפגש בין האופנה לעיר שאירחה אותה

תגובות

הקליידוסקופ הצבעוני הדיגיטלי טיפס ועלה מהמבואה הענקית של הארמון הפלורנטיני, חלף במדרגות האבן ועבר בין עיטורי הזהב והנברשות הכבדות בחדרים. נדמה היה שדבר אינו יכול לבטא את השילוב בין ההיסטוריה של פירנצה למציאות המודרנית טוב יותר מהקליידוסקופ הזה ­ הלוא הוא ההדפסים הממוחשבים של פיטר פילוטו, שהוקרנו על הקירות העתיקים, השתרגו בשטיחים או נראו על הבגדים המעוצבים שלבשו הדוגמנים.

מה היו חושבים האבות הקדמונים של משפחת בורגזה (שלא לדבר על הדיירים הנוכחיים) אילו ראו את ארמונם מתכסה בשטיחים בהדפסים היפר-ריאליסטיים תלת ממדיים בעיצוב פילוטו וכריסטופר דה ווס? צמד המעצבים שיתפו פעולה עם הארט דירקטור ג'וני לו ליצירת תפאורה של המאה ה‑21 ­ לרבות העמדתם של הדוגמנים בראש עמודים מסתובבים. התפאורה הזאת היתה רקע לתצוגה של בגדים בעלי גזרות מפוסלות העוקבות אחר קווי המתאר של הגוף ­ כלומר לקולקציה נועזת אך לבישה.

צבעים עזים ונגיעות של הדפסים היו המוטיב החוזר בתצוגות בגדי הגברים של יריד פיטי לגברים בפירנצה. הבגדים, רעננים ומלאי דמיון, הפריכו את התפישה שלפיה עתות משבר כלכליות מחייבות בגדים רציניים. אמנם הבגדים המחויטים היו דומיננטיים בשבוע הפלורנטיני, אך הסגנון העכשווי שלהם מתבסס על חדשנות בבדים ובטכניקות.

נופך מיוחד העניקו לכל אלו האתרים הקסומים שבהם נערכו אירועי האופנה. בית האופנה ולנטינו הציג את הגבר המעודכן שלו בבית הלימון שבגני בובולי הסמוכים לארמון פיטי. דוגמניו לבשו מעילי הסוואה ספורטיביים בעלי כתפיים צרות וחולצות לבנות תפוחות מעל מכנסי סקיני, וצעדו בנעלי ספורט ועליהן נתזי צבע.

גטי אימג'ס

ואולם, נדמה כי הקולקציה של מעצבי הבית, פיירפאולו פיצ'ולי ומריה גרציה קיורי, היתה יכולה להרשים יותר אילו נראתה מקרוב. בפועל פרטי התפירה המרומזים, כמו גל סאטן המשוקע בבד מתחת לדש של חליפת ערב, או שילובי הבדים הדינמיים, ובהם שילוב של ניילון וג'ינס, נראו רק בקושי באור השמש העז שחדר דרך החלונות הגדולים. אחרי הכל, העבודה המעמיקה על הצורה ועל השימושיות ­ לרבות קשירות בבד ­ בלטה הרבה פחות מנעלי ההסוואה של הקולקציה.

לעומת זאת, איצטדיון הספורט בעיר היה רקע הולם לתצוגה של קרוון, שנערכה בזמן השקיעה. כמו בחתונה קיצית, הוצבו על מדשאתו שולחנות, ובאוויר שרתה מין רוממות רוח. וזו היתה רק הדגימה הראשונה של המקוריות והקסם של המותג הצרפתי.

מעצב הבית, גיום אנרי, שזו לו תצוגת המסלול הראשונה של בגדי גברים, השתמש כמקור השראה בסרטי סלפסטיק צרפתיים: הוא הציג תחרות ריצה בין מלצרים לובשי פראק, המחזיקים בידיהם מגשים עמוסי כוסות. תזמורת צבאית איטלקית של כלי נשיפה ליוותה את הסרטים ואת תצוגת הבגדים של אנרי, שהדיפה אווירה של מהוגנות רעננה וצעירה. ירוק, כחול שמים וחרדל היו הצבעים הבולטים בבגדים הספורטיביים המחויטים, בהם חולצות פריכות בעלות צווארון קטן, מעילי קיץ או סווטשירט מעוטר במחרוזת פרחים. שורטס, חולצות משבצות מדראס וגרביים לבנים השלימו את הקולקציה הרעננה והטבעית. 

המעצב ציין את במאי הקולנוע ז'אק טאטי ברשימת מקורות ההשראה שלו ואמר בצניעות שהוא אסיר תודה על שהוזמן להציג בפירנצה. אנרי, שדחה לא כבר את ההצעה המפתה לוותר על קרוון ולעבור לסוניה ריקייל, התגלה כמעצב צעיר ומוצלח.

גטי אימג'ס

יריד פיטי סיפק שפע של חידושים בתחום הבדים והטיפול בהם, הן בחליפות קיץ מהודרות והן בבגדים פשוטים יותר. הצבעים המאובקים ושילובי הבדים של ברונלו קוצ'ינלי היו הסיפורים החזקים של העונה, והם סופרו בסגנונו הבלתי ניתן לחיקוי של המעצב. "הצעירים חוזרים ללבוש חליפות, אבל גם רוצים שיק ספורטיבי", אמר קוצ'ינלי, שהנפיק שליש מהחברה שלו בבורסת מילנו באפריל.

הסיפורים הבולטים היו ז'קט חליפה מעוגל, בעל טור וחצי של כפתורים; מכנסי דגמ"ח שהתחרו בגרסה משוחזרת למכנסיים צרים משנות ה‑80, והחומרים קלי המשקל. קוצ'ינלי סיפר שמשקלו של בד מבית לורו פיאנה ששימש לחליפה הוא 150 גרם בלבד.  

למרות הדגמים הקלאסיים, שעוצבו בבדים חדשים ומסקרנים, כוחם של הבגדים הספורטיביים ממשיך לעלות. המותג הספורטיבי סטון איילנד, העורך מחקר מהפכני מאז 1982, חגג 30 שנות סגנון במחווה לעבודת יד ולהייטק. האירוע נערך בסטציונה ליאופולדה, והיו בו קיר שזרח משפע המעילים מחזירי האור שנתלו עליו, ועוד אחד מט ליפול שהוקרנה עליו מצגת אשר חשפה את סודות הצבעים של הז'קטים שבתצוגה. התצוגה כולה ­ שייצגה את מחקר העבר, ההווה והעתיד ­ פתוחה לקהל עד 7 ביולי.

"זו הסוואה בת זמננו", אמר קרלו ריווטי, נשיא ומנכ"ל ספורטסוור קו, בעלי סטון איילנד וכיוון למחקר שעורך המותג שבניהולו. השילוב של תוצאות המחקר הזה ועבודת היד היה תזכורת סמלית לבעלי המלאכה של תקופת הרנסנס, וכמו הביא את אלה לשנת 2013 בהילוך מהיר.

מאנגלית: אורלי מזור-יובל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו