בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נשות האוליגרכים הן הלקוחות החדשות של מעצבי העלית

הן לא פוחדות משום צבע, מחליפות בגדים כמו שאחרות מחדשות שפתון, ולא מעסיקות עצמן בזוטות כמו מחיר. היכרות עם נשות האופנה הרוסיות

11תגובות

זה היה בבוקר חורף יפה של מארס, בכיכר ונדום בפאריס, מול מלון ריץ, המקום שבו מתכנסים צלמי הפפראצי כדי לארוב לסלבריטאים הבאים לעיר לרגל שבוע האופנה. אשה מרשימה בעלת עור שיש חיוור עצרה בדרכה אל המלון ונעמדה בתנוחה המזמינה צילום.

היא לבשה מכנסי משי כחול-נייבי בגזרת פיג'מה עם עיטורי שרוכים לבנים, על כתפיה היה מוטל מעיל קל בצבע ירוק-כחול, את עיניה כיסו משקפי שמש גדולים ומלוכסנים ומטפחת ראש קשורה בקשר רפוי עטפה את ראשה. כל אלה שיוו לה מראה מסתורי, כמעט פלסטי, של כוכבת קולנוע משנות ה-50. כעבור כמה שעות היא יצאה מהמלון בשמלה קשורה בצוואר, בכחול בהיר בהדפס חברבורות, ונעמדה שוב להצטלם. למחרת בבוקר הופיעה בחליפת טוויד שחורה של שאנל ובכובע ברט תואם, חבוש באלכסון.

שמה יוליאנה סרגנקו, ואף על פי שהסלבריטאות שלה אינה חובקת עולם, היא בהחלט מוכרת למעצבי האופנה בחלק הזה של כדור הארץ, ולא בכדי. סרגנקו, אשתו של מיליארדר רוסי מתחום הביטוח, דוגמנית עבר, כוכבת בקרב צלמי אופנת הרחוב ומעצבת וצלמת מתחילה, היא אחת הלקוחות הטובות ביותר של המעצבים האלה.

יותר מכך - מבין חבורת הצעירות הרוסיות בעלות המראה הזוהר שנחתו בזירת האופנה בקפיצה שלא היתה מביישת את רודולף נוראייב, סרגנקו, בת 32, היא זו שעשתה כנראה את הזינוק הגדול ביותר. ביום שלישי שעבר, רק כשנה לאחר שייסדה מותג אופנה משלה במוסקבה, היא ביקרה שוב בפאריס - אבל הפעם כדי לערוך בה תצוגה, כמעין אורחת לא קרואה במסיבת ההוט קוטור. היא הציגה מיד אחרי שאנל.

גטי אימג'ס

"אני קצת חוששת", אמרה סרגנקו בשיחת טלפון מהאטלייה שלה במוסקבה שבוע קודם לכן, "אבל אני חושבת שזה הזמן המתאים, כי הלקוחות שלנו רוצות שנהיה בפאריס". סרגנקו, שהמהדורה הרוסית של המגזין "גלאמור" הכתירה ל"אשה המשפיעה ביותר של השנה בתחום האופנה", היתה מוטרדת מקבלת הפנים שציפתה לה בפאריס. הסיבה לכך היתה שהצרפתים לא ממש הזמינו אותה להשתתף באירועים הרשמיים של ההוט קוטור, ותצוגת אופנה עצמאית היא צעד יומרני משהו. ועם זאת, בהתחשב בנוכחות ההולכת וגדלה של דוגמניות, עיתונאים, סטייליסטים, והכי חשוב - לקוחות - כולם מרוסיה, התצוגה העצמאית שלה לא יכלה אלא לזכות בתשומת לב ובנוכחות נאה.

אין לזלזל בהשפעתן של סרגנקו וקליקת הרוסיות הצעירות, ש"הסגנון האישי חסר המעצורים" שלהן הולך לפניהן, כפי שציין המגזין "ווג" בגיליון אפריל. הרשימה כוללת את מירוסלבה דומה, בתו של סנטור רוסי ועורכת אתר אינטרנט לענייני אופנה וסטייל, את ויקה גזינסקאיה, מעצבת אופנה בעלת מגוון אקלקטי של תסרוקות גיאומטריות, ואת אלנה פרמינובה, דוגמנית ובת זוגו של אלכסנדר לבדב, בעבר איש ק-ג-ב ועכשיו איל בנקאות, מיליארדר ובעלי העיתונים "אינדיפנדנט" ו"איוונינג סטנדרד אוף לונדון". על פי האתר Style.com, פרט לאנה דלו רוסו אין בחוגי האופנה "מי שמחליפות בגדים לעתים קרובות כל כך או בראוותנות אקסהיביציוניסטית גדולה יותר מאשר הקבוצה הזאת של מעצבות, בלוגריות וקובעות טעם".

בהופעות הנועזות שלהן ובקניותיהן הפזרניות, נשות הקבוצה הן הלקוחות החדשות הבולטות ביותר של האופנה העלית, והן מוציאות סכומים גדולים בהרבה מלקוחות מכלכלות מתפתחות כמו הודו, ברזיל וסין. קארל לגרפלד אמר שבעונה אחת בלבד קנו לקוחות רוסיות 35 מערכות לבוש של שאנל שמחיריהן נעים באזור החמש-שש ספרות (סרגנקו אומרת שקניותיה צנועות בהרבה, אף ששלוש משמלות ההוט קוטור שלה, בעיצוב גליאנו, נכללו לא כבר בתערוכה שהוקדשה לדיור במוזיאון פושקין במוסקבה).

גטי אימג'ס

"היינו מדינה סגורה במשך זמן רב, ולכן היתה תקופה שהרגשנו כמו ילד בחנות ממתקים", אומרת אניה ז'ורובה, האחראית לתחום האופנה במגזין "טטלר" רוסיה, אשר זוכה ליחס מתפעל בבלוגים בזכות הסטייל שלה - הנשען על שילובים כמו חולצה של גאפ ומכנסיים של בלנסיאגה. "רצינו הכל בבת אחת. רק עכשיו, בחמש השנים האחרונות, הטעם התחיל להיעשות מתוחכם יותר, כזה שיוכל למשוך אנשים גם מחוץ לרוסיה".

כפי שסוכני נדל"ן-יוקרה ממנהטן פונים למעמד ההולך ומתרחב של מיליארדרים רוסים ומציעים להם נכסים אקסטרווגנטיים, כך מעצבי אופנה בפאריס פונים ללקוחות הרוסיות. לפני שנתיים שלח ז'ן פול גוטייה למוסקבה את תצוגת ההוט קוטור שלו בשלמותה, ובשנה שעברה הציג בית ולנטינו הוט קוטור בהשראת רוסיה, אף שמעצביו מייחסים זאת "אך ורק לסקרנות האינטלקטואלית שלנו".

בעונה הנוכחית ביקשו דומניקו דולצ'ה וסטפנו גבאנה, המציגים את קולקציית ההוט קוטור הראשונה שלהם, מעורכי "טטלר" להמליץ על לקוחות רוסיות שכדאי להם להזמין לתצוגה שתיערך בסיציליה ב-9 ביולי. רבות מהנשים האלה קיבלו את תשומת הלב בהפתעה. כש"ווג" תיאר את ז'ורובה, שלמדה לימודים סלאביים ביוניברסיטי קולג' בלונדון, במלה "gamine" (ילדונת), היא מספרת, היה עליה לחפש את המלה במילון כדי לוודא שאין בה משום עלבון.

גטי אימג'ס

העובדה שחבורת האופנה הרוסית, כפי שהיא מכונה לעתים, הגיעה בד בבד עם עליית הבלוגים המוקדשים למלתחותיהן של חובבות האופנה הפכה רבות מהן לסלבריטאיות בן לילה ברוסיה ומחוץ לה. פרסומן היה מהיר בהרבה משל קודמותיהן המצליחות, ובהן דשה ז'וקובה, כיום עורכת המגזין "גראז'", או הדוגמנית לשעבר טטיאנה סורוקו, שקולקציית האופנה העלית שלה הוצגה ברוסיה ובארצות הברית.

לאחר שהופיעה באתרים כמו Jak&Jil ו-Sartorialis הוזמנה מירוסלבה דומה להופיע בקמפיין פרסום לקמעונאית "סימפוני" מדובאי. דומה החלה את הקריירה שלה כעורכת במהדורה הרוסית של המגזין "הארפר'ס בזאר", אך מאחר שהיא מנועה מלהופיע במגזינים אחרים, בחרה בקריירת פרילאנס. בחודש יולי שעבר היא הקימה אתר אינטרנט, 24/7 Buro, ומאז התרחב האתר - תחילה ונוסף לו זיכיון בקרואטיה ובימים אלה מופקת גם גרסה אנגלית שלו. העניין הרוסי באופנה העולמית הולך וגדל, אומרת דומה, גם משום שתעשיית העיצוב ברוסיה נותרה קטנה יחסית מאז הפרסטרויקה ואילו העושר גדל בצורה לא פרופורציונלית.

מותגים שמדגישים את הראוותנות, כמו ורסאצ'ה ודולצ'ה וגבאנה, זכו לפופולריות בשנות ה-90, אך מאז השתנה הטעם וכיום הוא כולל מנעד רחב יותר של סגנונות, ממותגים כמו פראדה, סלין, סטלה מקרטני ועד שמות צעירים יותר כמו כריסטופר קיין ופרואנזה שולר. "70 שנה לא קרה כלום במדינה שלנו, ואז פתאום כשאנשים התעשרו מנפט צץ עניין עצום באופנה", אומרת דומה. "גם אם קודם לכן לאנשים היה כסף, הם פחדו לחשוף אותו".

גטי אימג'ס

מה שמבדיל את הרוסיות הצעירות מלקוחות אחרות, היא אומרת, הוא נכונותן להסתכן. ואכן, נשות האוליגרכים מוזכרות תדיר בכתבות על טרנדים, כמי שאינן מהססות ללבוש הדפסים נועזים, בגדים בגזרת פיג'מה, טורבן או צעיף. או כפי שאומרת ז'ורובה: "שום דבר לא צעקני מדי. שום דבר לא צבעוני מדי". באמצעות הבחירות שלהן הן התחילו להטביע את חותמן על האופנה.

ההגדרות האלה נכונות גם לקולקציות של סרגנקו, שיש בהן מרכיבים מהצבא הרוסי, בבושקות, סיפורי אגדה וקריקטורות סובייטיות. סרגנקו, ילידת קזחסטן, גדלה במשפחת בלשנים, ולדבריה היא ממשיכה לשאוב השראה מהספרות (לא מזמן היא צולמה ובידה ארנק קלאץ' של אולימפיה לה-טאן בצורת ספר, במקרה זה "אנה קרנינה"). היא אומרת שהיא גאה על כך שרבות מבנות ארצה קונות להן שם בקהילת האופנה, וגם על כך שרבות מהן הן נשות מקצוע חרוצות.

בעלה, דניל חצ'טורוב, מספר 634 ברשימת המיליארדרים של "פורבס", תומך בעסק שלה, אבל, היא אומרת, "אני שמחה מאוד שהכסף שלו לא ירד לטמיון. אנחנו מותג קטן אבל חזק מאוד ועצמאי. יש לנו הרבה לקוחות". איש אינו מזלזל בכישרונה. עורכות המגזינים ההתייחסו באופן אוהד למדי לחצאיות המקסי המלחכות רצפה ולז'קטים בעלי הכתפיים המחודדות שהיא לובשת - כלומר, כשהיא לא לובשת בגדים של מעצבים אחרים.

מנקודת מבטה של ז'ורובה, הסגנון הולך ומתפתח. "לאמריקה יש ג'קי אונסיס, לעולם יש אודרי הפבורן, אבל לרוסיה אף פעם לא היה סמל אופנה עכשווי", היא אומרת. "אולי זה מה שקורה פה: סמלי האופנה של רוסיה המודרנית נוצרים עכשיו".

מאנגלית: אורלי מזור-יובל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו