בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פראדה עם הפנים ליפאן, מקס מארה הרפתקנים, ורסאצ'ה סקסיים

סיכום תצוגות אביב-קיץ 2013 במילאנו. חלק ראשון

6תגובות

ניו יורק טיימס

קשה היה להתעלם מכך: קווי המתאר היפאניים החיוורים היו נוכחים מאוד לאורך התצוגה של פראדה. אבל כאשר המעצבת מיוצ'ה פראדה נשאלה על כך, היא אמרה נחרצות שלא זו היתה נקודת המוצא שלה. מעצבים לא אוהבים להיות מפורשים. מאחורי הקלעים היא דיברה עם הכתבים על חלומות, נוסטלגיה, קשיחות. המלים פרחו באוויר.

באזור ההלבשה המרכזי, שגרם מדרגות צר מוביל אליו, הבנות עדיין היו מאופרות בשפתון בצבע ארגמן, שערן אסוף גבוה על ראשן בתסרוקת כוורת קטנה. הן שוחחו בקול וצחקו עם אנשי הצוות בטרם המשיכו בדרכן. מול מטה פראדה חיכו להן עשרות צעירים שרצו להצטלם אתן ולקבל חתימות, הבעותיהם המסוחררות, האינטנסיביות, מתמזגות לצפיפות אחת גדולה.

מה הם יחשבו על השפתיים האדומות האלה? "השפתיים האלה גדולות בערך פי שניים מגודלן הטבעי", אמרה מעצבת האיפור של התצוגה, פאט מקגראת'. היא השתמשה ב"ליפ פרפקשן" של קאבר גירל, בגוון ששמו "הוט", ואת האזור שמעל השפה העליונה מילאה בלבן כדי להדגיש את השפתיים וכדי ליצור קשר בינן ובין אפקט האיור שיצרו פרחים בלבן על משי שחור או על משי ירוק בקבוק בתצוגה. הצלליות והמסקרה היו בגוני שחור. "המוקד פה היה סקסי ומלא תשוקה", אמרה מקגראת'.

בדרך זו או אחרת, הטובות בקולקציות האביב מציירות עיגול מטרה סביב הסקס: מארק ג'ייקובס, נרסיסו רודריגז, טום פורד, כריסטופר קיין. ועכשיו פראדה. מיוצ'ה פראדה, תולעת ספרים ידועה, לקחה שתי אופנות היסטוריות - המינימליזם של שנות ה-60 והשמלה היפאנית המסורתית - ורקחה מהן צורות שנראו חדשות לגמרי. הקולקציה נראתה מתוכננת יותר מכמה מקודמותיה, ונדמה היה שיש בה יותר עיצוב אמיתי ופחות כבדות ארכיונית.

פראדה אולי לא התבססה על התרבות היפאנית כנקודת מוצא, כפי שהיא טוענת, אך הקימונו והאובי היו נוכחים בתצוגה כל הזמן - בחצאיות הקשורות בסרט רחב, במעילים המרובעים, ומאוחר יותר גם במעילי הערב מסאטן בגזרה החושפת כתף ובמכפלות המקופלות.

אזכורי שנות ה-60 היו נזיריים ומרושלים - ג'קי קנדי בחליפת משי שחורה ומחויטת בביקור בוותיקן יותר מאשר טוויגי וגזרתה הצנומה. אבל, כאמור, האופן שבו פירקה פראדה את הצורות האלה והרכיבה אותן מחדש הוא שהעניק לקולקציה את הרלוונטיות שלה.

גם ורוניקה אטרו נשאה עיניים למזרח ושאבה משם השראה למעילי קימונו ולמכנסיים בסגנון ג'ודו, והדבר ניכר גם ברמז לא-סימטריה שעבר כחוט השני בתצוגה העשירה שלה ביום שישי שעבר. אבל התבלין האוריינטלי ותחושת התחכום ניכרו יותר מכל בהדפסים, כולם צבועים ביד: פרחים, ציפורים ופרפרים, בגוונים עשירים של כחול, ירוק ואדום, לפעמים מפותלים כמו דוגמת פייזלי ישנה.

המותג מקס מארה מפגין בעונות האחרונות יצר הרפתקנות יוצא דופן יחסית לחברה גדולה. אחד המהלכים הנועזים יותר שנעשו בו הוא שימוש בבדים המכונים "טכניים" ונקשרים לנינוחות וקלילות; שינויים אחרים מצויים בצללית, למשל בנפח לא צפוי בחלקה האחורי של שמלה.

קולקציית האביב של מקס מארה היתה מכרה זהב קטן של יצירתיות, שנועד ליצור מראה ספורטיבי ועם זאת שונה מכולם. בראש ובראשונה בלטו הז'קטים בסגנון הספארי וסרבלי החאקי אשר שיקפו לא רק סגנון אלא גם את החופש להשתמש במוטיבים האלה בדרך צפויה פחות. ואילו בחצאית צרה היה שילוב בין הדפס נמר לפרחים ומשבצות; לחולצת הטי הסרוגה בפסים היה גב ממשי מצנחים. ז'קטים רכים בגזרת בלוזון עם קפושונים מחוברים ברוכסן, שאפשר להסירם, היו גם הם בסיס לפרשנות. כשנלבשו עם שרוולים מופשלים וחצאית עיפרון, הם נראו סקסיים; בתור "הובדי", מעין סווטשירט עם קפושון, הם שידרו אווירה שונה לחלוטין.

בכל הנוגע לסקס ולזוהר מחוספס, בית ורסאצ'ה כבר נודע בפריטים פוגעניים יותר משמלה זנותית. אז למה שמישהו יתנגד ללבנים המזעריים ולטוניקות המשי בצביעת טאי-דאי שהציגה דונטלה ורסאצ'ה על מסלול תצוגת האביב? כמה מה"תלבושות" האלה לא שקלו יותר מכמה גרמים. הדוגמניות יכולות לדחוס אותן בקלות לארנקי המסיבות שלהן.

למעצבים, אמרה ורסאצ'ה בתום התצוגה, חשובה היכולת להשתנות. השמלות הצמודות לגוף ופריטי העור המעוטרים בקישוטי תחרה אכן מתרחקים מהמסורת של הבית ומחפשים להם לקוחות חדשים, כאלה שלהוטים להימלט מקישוטי היוקרה הצפויים. זה רעיון מעניין. כמה מהבגדים, ובהם שמלות משי מקומט וטוניקות קרפ חתוכות, היו עשויים היטב, אך לא נראו כך. זה אולי לא חשוב לאשה שרוצה ללבוש בגד מזערי ככל האפשר, אבל בשלב מסוים ורסאצ'ה תצטרך להוכיח שהבגד ראוי לשמו.

מאנגלית: אורלי מזור-יובל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו