בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ליל אופנה בכיכר המדינה

גם בכיכר המדינה בתל אביב רצו "ליל אופנה" במסורת הניו יורקית והבינלאומית ולכן אירגנו חגיגה לילית בניסיון לקדם מכירות ולרכך את הדימוי האליטיסטי. שטיח אדום יהיה שם, הנחות דווקא לא

9תגובות

באחד הערבים באפריל השנה התכנסו כמה מבעלי ומנהלי החנויות בכיכר המדינה בתל אביב לפגישה יוצאת דופן. זו התקיימה בבוטיק "מאדאם דה פומפדור" של ניקול ראידמן, ממשתתפות סדרת הטלוויזיה "מעושרות", ונכחו בה נציגים מטעם המותגים גוצ'י וברברי ומנהלי בוטיקים כגון "אניגמה", "אמור" ו"פילוסופי". יוזמת ההתוועדות היתה הלגה גוטסדינר-קוק, בעלת הבוטיק הוותיק "הלגה עיצובים", שרצתה לשתף את שכניה ברעיון שהגתה ­ אירוע קניות חגיגי שיאגד יחד את כל החנויות והבוטיקים הפועלים בכיכר המדינה.

התוצאה של הפגישה ההיא תיחשף מחר (חמישי) בערב: "TLV Fashion Night", אירוע אופנה גדול של כיכר המדינה, שייפתח ב‑18:00 ויימשך עד 23:00, ושהיוזמת שלו מקווה כי יהיה רק ראשון בסדרה. בין הבוטיקים שישאירו את דלתותיהם פתוחות כמעט עד חצות אפשר למצוא היצע נרחב של מותגי יוקרה זרים כמו אסקדה, ראלף לורן, גוצ'י, ברברי ולואי ויטון, לצד מעצבים מקומיים כמו מיקה בשן וקרן וולף. באותה הזדמנות תושק בגלריית זימאק התערוכה "רקמה ­ אופנה ישראלית מקומית" שבמרכזה עבודותיה של המעצבת רוז'י בן יוסף, לצד עבודות של יוצרים מקומיים כתמר פרימק ויגאל עזורי.

"ליל האופנה של תל אביב" אינו מתיימר להיות רעיון מקורי. הוא הושאל מאירועי Fashion's Night Out הניו יורקיים, המתקיימים מאז 2009 ביוזמה משותפת של המגזין "ווג" ומועצת המעצבים של אמריקה. בניו יורק כבר הספיק האירוע לספוג ביקורת והמקטרגים טוענים כי תרבות הקניות בארצות הברית מפותחת ממילא, תופסת חלק מרכזי מדי בתרבות האמריקאית, ולכן אינה זקוקה לתמריצים נוספים. אבל אירועי האופנה האלו כבר אומצו בשמחה, ולא רק במדינות נוספות בארצות הברית, אלא גם במדינות ברחבי העולם, מאוסטרליה, סין וברזיל ועד אנגליה, גרמניה וצרפת.

חלק בלתי נפרד ממסורת זו של אירועים הוא שלל ההנחות. בניו יורק ­ ובבירות אירופה ואחרות ­ משמשים מבצעים מיוחדים או מכירות מיוחדות כאמצעי למשיכת קהל הלקוחות. אבל כאן מסתיים הדמיון בין ניו יורק או פאריס לתל אביב. אף שבארץ אפילו לבעלי אמצעים הוצאה של סכום לא מבוטל על בגד או אביזר היא טבעית פחות מבאירופה או בארצות הברית, נראה שמארגני האירוע בכיכר המדינה אינם מסתמכים על אמצעי המשיכה הקרוי "הנחה". "זה אינו אירוע מכירות, ואם חנות זו או אחרת תבחר לתת הנחה זה כבר עניינה הפרטי", אומרת דוברת של ליל האופנה. "עדיין לא הגענו לדון בנושא הזה, אבל אולי נעלה אותו בישיבה שלנו לפני פתיחת האירוע", אומרת גוטסדינר-קוק עצמה.

לפי שעה, בכל אופן, נדמה כי המארגנים סומכים בעיקר על האווירה החגיגית לצורך משיכת לקוחות, ואולי גם על מעין אפקט סינדרלה. "חגיגה", מכנה גוטסדינר-קוק את האירוע שילביש את כיכר המדינה רוח חג: בנייניה יוארו בטקסיות, בלונים יעטרו את מרחביה, ושטיחים אדומים שייפרשו בחזיתות של בוטיקים יגרמו למבקרים לחוש זוהרים במיוחד לערב אחד. בבוטיקים עצמם תתנגן מוסיקה קצבית ויוגשו כיבוד ושתייה קלה לאורחים, ואלה יוכלו ליהנות גם משירותיהן של מאפרות ומניקוריסטיות בעמדות הטיפוח.

דודו בכר

כשגוטסדינר-קוק חשבה בראשונה על אירוע כזה היא שיתפה ברעיון שתיים מעמיתותיה. האחת היתה סילביה שוורצמן מ"אניגמה", השנייה ראידמן, ושתיהן גילו התלהבות ועודדו אותה להוציאו לפועל. חרף התמיכה הנלהבת של השתיים, היא מתוודה, עורר בה ניסיון העבר ספקות בנוגע ליכולתה לממש את הרעיון. "בכל 28 השנים שלי כאן אף פעם לא הצלחנו לחבור יחד לפעילות משותפת. יש כאן המון אנשים עם אגו גדול וישנה יריבות בין בעלי בוטיקים חדשים לוותיקים. בעבר ניסיתי ליזום פרסומת משותפת והתגובות ריפו את ידי למשך שנים".

למרות זאת, הפעם זה עבד. "משתי חנויות נהיו שבע, ואז 20, ועם הזמן תפח המספר ל‑40 ועכשיו כבר איבדתי את הספירה. אני רק יודעת שאני מקבלת כל הזמן פניות נוספות מבעלי בוטיקים", היא אומרת.

מה הוביל לשינוי בגישה שלך כעת?

"עברו 20 שנה וחשבתי שאולי האנשים התקדמו בתפישה שלהם וכדאי לנסות שוב. לשמחתי זה באמת היה כך. הם הבינו מה שניסיתי לומר כל הזמן, שביחד יש לנו כוח גדול יותר ואנחנו יכולים לעשות דברים מדהימים יותר משכל אחד מסוגל לעשות לחוד. העסק שלי מתפקד נהדר ואני לא זקוקה לעזרתו של איש ובכל זאת חשבתי שזו יוזמה חכמה שיכולה להוביל לשיתופי פעולה נוספים בעתיד".

ומה שיכנע לדעתך את בעלי הבוטיקים להתאגד?

"ראשית זה לא היה קל. נדרש זמן רב כדי לשכנע אותם. אבל אולי הם הבינו שכדאי לנו לשתף פעולה. יכול להיות שהם הבינו שאם כך זה פועל בכל העולם, אין שום סיבה שגם אצלנו זה לא יהיה כך".

האם זה גם קשור למצב הכלכלי? 

"לא, אני ממש לא חושבת כך. לדעתי זה קשור למנטליות של אנשים, לחוסר המודעות לגבי שיתופי פעולה, ובאופן כללי לאופנה".

גוטסדינר-קוק הודפת את ההיבט הכלכלי על הסף, אבל בשיחה עם מנהלת בוטיק אחר מצטיירת תמונה שונה. לדבריה, השחיקה המתמשכת במעמדה של כיכר המדינה, שבמשך שנים נחשבה לזירת הקניות היוקרתית הבלעדית בישראל, וההאטה הכלכלית העולמית של השנים האחרונות הבהירו למנהלי בוטיקים שעליהם לנקוט דרכי פעולה חדשות. "העסקים כבר מזמן לא כרגיל", מאשרת מנהלת בוטיק נוסף ומוסיפה כי למרות התנועה הערה של לקוחות, הרכישות הגדולות נעשות על ידי תיירות דווקא. הלקוחות המקומיות הפכו לחכמות יותר ורובן מעדיפות להמתין בסבלנות ולבצע את הרכישות בסוף העונה. "אף אחד לא רוצה לשדר אווירת נכאים כי אז הלקוחות מנצלות את החולשה ודורשות הנחות גדולות יותר", מסכמת זאת מוכרת באחת החנויות.

ומהן הציפיות שלכם מהאירוע?

גוטסדינר-קוק: "קודם כל להזמין את הקהל ולהראות לו שאופנה היא משהו שמח. חוץ מזה, להביא לכיכר אנשים שאולי לא רגילים להגיע אליה על בסיס קבוע, ולהראות להם שחוויה של אופנה יכולה להיות משהו מהנה בדיוק כמו בלונדון, בפאריס או במילנו. מי שירצה לקנות באותו ערב יוכל ליהנות מחוויית קניות חגיגית במיוחד, אבל זה לא אומר שכל המבקרים מחויבים לקנות.

"ועוד דבר, חשוב לי להדגיש שהאירוע פתוח לכולם", היא אומרת ובכך נוגעת בסוגיה ישנה הקשורה בכיכר המדינה. במשך שנים נחשבה הכיכר למעוז אליטיסטי. כזה שהמוכרים בחנויותיו מזהים מיד את סמלי הסטטוס של המבקרים שמולם, בין שזה שעון או תכשיט, ומגיבים בהתאם: מי שאינו עונד או לובש את הסמל הנכון עשוי לזכות רק ביחס קר, לעתים אף בהתעלמות בוטה. אף שבעשור האחרון המצב השתנה, ואל הכיכר מגיעות גם לקוחות שאינן נמנות עם האלפיון העליון, הדימוי המתנשא עדיין דבק בה.

"הדימוי הזה כבר לא רלוונטי", טוענת גוטסדינר-קוק. "הכיכר היא כבר מזמן לא רק מקום של אליטות או בני האלפיון העליון. יש לי המון לקוחות עם משכורות ממוצעות שפשוט מעדיפות להגיע אלי פעם או פעמיים בעונה, לקנות שני פריטים טובים במקום המון פריטים זולים. זה עניין של מודעות וסדר עדיפויות. כיום גם יש בארץ אפשרויות תשלום רבות, לרבות פרישה לתשלומים שהופכת גם קנייה יקרה לנגישה לאנשים מן השורה. חוץ מזה, יש כאן מגוון רחב של מעצבים ומותגים ­ יש מעצבים מקומיים וישנן גם חברות לא יקרות. זה בדיוק המסר שאנחנו רוצים להעביר באירוע: להנגיש את הכיכר לקהל הרחב".

ומה לגבי המחסום הפסיכולוגי של אנשים, שחשים לא נוח להיכנס לחנויות כי הם עשויים להיתקל ביחס צונן מופגן?

"זה ממש לא נכון. והאירוע נועד בדיוק לשבור את הסטיגמה הזאת. כולם מוזמנים והם יכולים לבוא ולראות, להכיר, ליהנות. לשנות את הגישה. ובכלל, כשביקרתי באירוע המקביל שנערך בפאריס, אנשים התלבשו יפה והסתובבו ברחובות במצב רוח מרומם. זו היתה חוויה יפה כמו לבקר במוזיאון. הרגשתי כמו בחגיגה, וזה מה שאנחנו רוצים. יש לנו מספיק אירועים קשים בהוויה המקומית, ואנחנו רוצים לזרוע קצת אופטימיות".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו