בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מרג'יאלה ואייץ' אנד אם נפגשים בעזריאלי

מרטין מרג'יאלה ו-H&M הם הפכים מוחלטים: האחד מעצב-על חשאי ומהפכני, השנייה רשת ביגוד זולה ועתירת פרסום. למרות זאת שיתוף הפעולה בין בית האופנה לרשת השוודית הוליד קולקציה מרשימה

3תגובות

הידיעות על שיתוף הפעולה החדש בין ענקית האופנה השוודית H&Mלבית מרטין מרג'יאלה עוררו הפתעה בקרב חובבי האופנה ומעריצי המותג, הנושא את שמו של המעצב הבלגי שעמד בראשו מ‑1988 ועד 2009. לכאורה יש כאן אוקסימורון. רשת האופנה הזולה אמנם קיימה כבר שיתופי פעולה עם איקונות סטייל ועם בתי אופנה ­ בין שהם מוכרים לקהל הרחב (ורסאצ'ה ולנוון, ג'ימי צ'ו, מדונה ואנה דלו רוסו) ובין שהם אוונגרדיים יותר ומוכרים פחות (בית מרני האיטלקי וקום דה גרסון היפאני). אבל שיתוף הפעולה הנוכחי מסמן חיבור בין שני קצוות של עולם האופנה, בין תפישות שונות לחלוטין על מהותם של בגדים, על הפרסום והשיווק שלהם ועל האופן שבו הם אוחזים את הגוף ומסמנים יוקרה, איכות ויופי. 

לפני הכל, הזיווג הזה בין H&Mלבית מרג'יאלה נראה מוזר בשל הניגוד בין מוחצנות לחרישיות: אם ענקית האופנה נעזרת במנגנון אדיר של פרסום ויחסי ציבור, הרי המעצב הידוע לא השתתף מעולם במשחק היח"צני וסירב להצטרף למעצבי על אחרים דוגמת קארל לגרפלד וטום פורד במשחק הסלבריטאות. האיש שבעשרים שנותיו בראש בית האופנה נמנה עם המעצבים המשפיעים ביותר נמנע מלהופיע בציבור, לא ניאות לראיונות פנים אל פנים עם עורכים וכתבי אופנה ולא נראה בצילומי עיתונות או אפילו בסיום תצוגות האופנה שלו.

"המדיניות הזאת גרמה לעולם האופנה לכנות אותו האיש הנעלם", כתבה עליו מבקרת האופנה סוזי מנקס ב"ניו יורק טיימס" ב‑2008 אבל הוסיפה: "השפעתו מוטלת בספק פחות מאשר קיומו הוודאי".

סם טיילור ווד ג'ונסון

ועם זאת, כיום שיתוף הפעולה בין בית האופנה שהנהיג מרג'יאלה לרשת מסוגה של H&M  מפתיע פחות. המעריצים הוותיקים של המותג ­ אלה שזיהו את התווית הכמעט חשאית של ארבעת התפרים והתענגו על החנויות הסודיות, נעדרות השלטים ­ נהגו לומר בחיוך כי ברגע שבית האופנה שלו ימכור תחתונים, בשמים או משקפי שמש, תישמט הקרקע מתחת לרגליו. אבל בית האופנה נקנה על ידי חברת דיזל, מרג'יאלה עזב, ולמרות זאת המשיך המותג לבסס את עצמו ולהרחיב את מגוון הפריטים שהוא מציע ­ ולא רק שהוא מציע קו משקפי שמש ובשמים, כעת הוא גם חתום על מלון וקו ריהוט.

לשמחת כולם, הקולקציה המשותפת עצמה מרשימה ועשויה היטב, וניתן להתבונן בה לא רק דרך משקפיים אופנתיים (רצוי אולי באלה האיקוניים של מרג'יאלה בדוגמת משקפי הצנזורה), אלא גם בפרספקטיבה היסטורית. הקולקציה החדשה מאפשרת לבחון את השפעתו של מרג'יאלה על עולם האופנה ועל מעצבים בולטים מהעת האחרונה. היא מפגישה אותנו מחדש עם פריטי מפתח שיצר ואשר עדיין נראים רלוונטיים; מאפשרת לנו להתוודע אליהם בעונג, כאילו היתה תערוכת אופנה שבסופה ניתן לרכוש את פריטיה במחירים נגישים יותר מאלו שבחנויות המקוריות של המותג.

סם טיילור ווד ג'ונסון

בעשרים שנותיו כמעצב הבית הוציא מרג'יאלה מתחת ידיו עשרות דגמים מהפכניים, בהם מעילים שהיו עשויים מפיאות סינתטיות, בגדי גוף ששילבו מעילי טרנץ' וטוקסידו, בגדים שהדגישו את התפרים והחיתוכים, פריטים פרומים בכוונה, ג'ינסים הפוכים, הלחמות של מעילים ושמלות מסוגים שונים, סוודרים מגרביים או חולצות מכפפות. "לרוב מה שרואים במיינסטרים היום הוא משהו שמרג'יאלה הציג לעולם עשרים שנה קודם לכן והימם את כולם", אמרה קט דבו, האוצרת הראשית של מוזיאון האופנה באנטוורפן, לסוזי מנקס לכבוד התערוכה שלו שנפתחה ב‑2008.

למעשה, כמה מהפריטים עדיין ממשיכים להמם במוזרותם, באופן שבו הם חושפים את החיבורים והתפרים ובעיקר את ההלחמות שבעולם האופנה נהוג להסתיר ולייפות מאז ומתמיד. לא כל הפריטים עוברים את מבחן הזמן, ולא תמיד המעבר שלהם לייצור המוני, איכותי פחות, אכן עובד. אבל אין ספק שM-&Hהצליחה ליצור קולקציה איכותית ברובה, עם פריטי מפתח רבים ­ בעיקר בקולקציה הנשית ­ שיכולים להוסיף נופך פואטי, אינטלקטואלי יותר, לארונו של כל חובב אופנה אמיתי. 

סם טיילור ווד ג'ונסון

משחקי גדלים ופרופורציות, אחד מהנושאים שהעסיקו את מרג'יאלה ברבות מהקולקציות שלו ­ הוא עיצב בגדים בגזרות אוברסייז הרבה לפני כולם והגדיל בגדי ברבי ­ מיוצגים באופן בולט בקולקציה החדשה. במבט עכשווי, הבגדים עשויים שלא להיראות תחילה מהפכניים כשהיו בשנים שהוצגו בהן, אבל דווקא כשממד ההפתעה נעלם אפשר לשוב ולבחון אותם ולראות את היופי האצור בהם, לעמוד על טיבם ועל ההבדלים בינם ובין פריטי אוברסייז שהלכו ותפסו מקום מרכזי בשנים האחרונות.  

ג'ינס האוברסייז המוגזם שמציע המותג הוא דוגמה טובה: זה ג'ינס ענקי, שמתקפל באזור המותן כדי לא ליפול, עשוי מבד ג'ינס מולבן, אחד מהסמלים האיקוניים של המותג. אף על פי שמכנסי ג'ינס ופריטי אוברסייז אחרים נמכרים ברשתות אחרות, זה של מרג'יאלה לא רק נראה מוגדל. הוא אכן קיצוני בממדיו ויהיה גדול בכמה מידות על מי שתלבש אותו. האופן שבו הוא נופל ומתקפל, הגודל שלו וצבעו הופכים אותו לפריט בולט שנראה טוב ­ בעיקר על נשים רזות אמנם ­ ומעורר תשומת לב גם שנים אחרי שיוצר לראשונה. מלבדו כוללת הקולקציה מבחר של מכנסי אוברסייז מבד וגם חצאית בגזרה זו. אלה בולטים פחות ממנו, אבל האופן שבו הבד נופל בהם, הכפלים שנוצרים בשל ממדיהם והצללית שלהם הופכים אותם לקנייה כדאית. 

גם מעיל המלחים לנשים, מעיל שחור מצמר כבד בעל רכיסה כפולה, שייך לאגף פריטי האוברסייז, וגם הוא עובר את מבחן הזמן בהצלחה. אין ספק שאיכותו של הצמר, העובדה שהמעיל המקורי כמעט שלא השתנה בהוצאה המחודשת והפרופורציות המוגזמות שלו מסייעות לו להפוך לפריט ראוי, הבולט דווקא בחוסר ההתאמה שבו, מאתגר את הקהל, ועשוי להפוך לשריון אופנתי מול אלה שיתהו אם הלובש לקח אותו בהשאלה מסבא גדול ממדים. לפעמים, כמו שמוכיח המעיל הזה, המידה הנכונה היא לא האפשרות היחידה, וממדיו המיוחדים של המעיל מוסיפים לו היבטים שאין למצוא בבגדים הקונוונציונליים העוקבים אחרי קווי המתאר של הגוף.

יש בקולקציה פריטים נוספים השומרים על מעמדם האיקוני: חולצת הכפתורים ללא שרוולים, היוצרת עיגול שלם כשהיא נפרשת, יפהפייה בחזותה הפשוטה וגאונית בתפישה שמאחוריה. גם ז'קטים בעלי שרוולים בולטים באזור הכתפיים (שמרג'יאלה היה הראשון שהחזיר לאופנה מאז התקופה הוויקטוריאנית) נראים פשוטים לכאורה, אבל ההקפדה על הגזרה והבד בהם יוצרת יופי חשאי המתגלה במבט ממושך. הז'קט השטוח או הז'קט שחושף תפרים ותיפורים אחרים מצליחים להישאר רלוונטיים ויפים גם בלי ממד החדשנות שאפף אותם כשהוצגו לראשונה. 

פריטים אחרים נראים מיושנים, כאילו לא עברו את מבחן הזמן או לא הצליחו להיתרגם לאופנת רחוב נגישה יותר: מעיל העשוי שמיכת פוך נראה כמו תחפושת זולה יותר מאשר כמו מעיל אמיתי, ונדמה שמוטב היה להשאירו בארכיון. גם מכנסי הטייץ ­ למרות יופיים המיידי ­ נראים כמו כדור מראות דיסקוטקי, זולים מדי לעומת הפריט האיקוני המקורי. אנכרוניסטיים נראים גם בגדי הגוף, המחזירים לאשליות האופטיות שבהן שיחק מרג'יאלה, ואולי הסיבה לכך היא איכות הבדים והעובדה שבשנים האחרונות נעשו בגדי גוף דומים, דבר שגרע מהסקס אפיל שהיה לאלה של מרג'יאלה עם הופעתם הראשונה.

גם העליונית והחצאית ממטפחות משי, שרידים לעיסוקו של המעצב בחיבור של פריטים מסוגים שונים (גרביים וכפפות למשל), נראים חיוורים לעומת המקור ואיבדו מחיוניותם. נוסף על אלה מציגה הקולקציה הנשית גם בגדים שמתקפלים לתוך עצמם, חושפים בטנות ונקשרים מלמעלה למטה או מצד אל צד. שמלה אדומה ויפה, שמלה שחורה או כחולה (צבע מוצלח פחות), שנלבשת באופן מאוזן במקום מאונך, וחצאית שחלקה התחתון נקשר למותן וחושף בטנה ­ אלה נראות יפות ומתוחכמות, אף שראוי לבחון אותן על הגוף ולדאוג שלא ייראו כמו תרגיל אופנתי אינטלקטואלי יותר מאשר כמו בגד לביש.

קולקציית הגברים מצומצמת יותר ומהפכנית פחות. היא כוללת מעיל צמר יפהפה בצבע קאמל שהדשים שלו מקופלים פנימה ויוצרים וי מוזר ומעניין בגרסת המעיל הארוך המסורתי. שתי החליפות בקולקציה נראות סטנדרטיות מדי, ואילו מכנסי הג'ינס מדנים הפוך והז'קט התואם נראים כמו משהו משנות ה‑90 שהוא שריד של הסבנטיז ­ פריטים שמידת הרלוונטיות שלהם הוטלה בספק גם כשהוצגו לראשונה.

מעיל העור העשוי חגורות הוא רעיון יפה אבל הביצוע שלו מכוער באופן מיוחד: רצועות החגורות בשחור ובחום מתארגנות לכדי מעיל אופנוענים קלאסי אבל התוצאה הסופית נראית רע. גם ז'קט הטוקסידו עם צווארון הצעיף בגרסת כדור הדיסקו, או הסוודר שמורכב מצעיפים צבעוניים, נראים רע, גם אם זו היתה מלכתחילה כוונת המעצב. המעילים והז'קטים שבנויים משני פרטים שונים (לפעמים באורכים שונים ולפעמים מחומרים או צבעים שונים) עשויים להיראות מעניינים, אבל רק לחובבי הז'אנר. המבחן של תרגילים אינטלקטואליים מסוג זה הוא אם הם הופכים את הגוף למשהו חדש ומסקרן ­ ונדרשת בדיקה קפדנית מול המראה כדי לבחון אם אכן מימשו את הפוטנציאל הזה הטמון בהם.

הצופה העכשווי, הבוחן את הקולקציה בכללותה, נדרש לזנוח את הקטגוריות הרגילות של בגדים סקסיים, מחמיאים, מחטבים או הולמים. מרג'יאלה ביקש לבחון את בגדיו מהיבטים אחרים, לחשוף את התהליך הכרוך בעיצובם ולשאול שאלות מופשטות יותר של מהו בגד ומהי אופנה עכשווית. לפעמים זה היה מוצלח ונראה טוב (לא במובן הרגיל של המלה) ולפעמים זה היה ניסיון כושל. הדרך, כמו שלמדו אוהדי עיצוביו, היתה לא פחות חשובה מהיעד, והקולקציה הזאת ­ על צדדיה הטובים יותר ופחות ­ מוכיחה זאת.

נשים: מעילים וז'קטים: 500‑1,500 שקל; שמלות חצאיות: 500‑1,500 שקל; חולצות: 400‑600 שקל; מכנסיים: 120‑600 שקל; גברים: מעילים וז'קטים: 600‑1800 שקל; מכנסיים: 500; חולצות וסוודרים: 180‑1,500 שקל. להשיג בחנות הרשת במרכז עזריאלי   



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו