שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
סוזי מנקס, ניו יורק טיימס
סוזי מנקס, ניו יורק טיימס

פרחי החורף מעטים ופגיעים ­ צללים חיוורים של השפע הקיצי. כמעט מתבקש לצלם אותם כדי להכניס מעט צבע באפרוריות החורפית, ואכן אינסטגרם מלא פרחים. וכל מי שעיבד תמונות מהחופשה האחרונה והוסיף להן זוהר ועומק מכיר את טכניקת סינון הצבע של אינסטגרם, זו שבכוחה להפוך תמונת נוף שגרתית לחלוטין לשקיעה לוהטת ככבשן. 

טכניקה דומה משמשת גם בתחומים שאינם צילום. דוגמאות פרחים המופיעות על גבי שמלות או מכנסיים בחורף הנוכחי עברו במקרים רבים עיבוד דיגיטלי שהפך אותן לעזות ובולטות יותר מאשר בטבע. למעשה, ככל שהדמיון בינן ובין הממשות הבוטנית שלהן קטן יותר, כך הן נראות אופנתיות יותר.

בזירת האופנה נדרש מעצב מתוחכם כדי לעבד את דוגמאות הפרחים עזי הצבע ולהפוך אותן למשהו אופנתי ולביש, אך התהליך עצמו נעשה בקליק ותו לא. רק לעתים רחוקות נעשים הפרחים שבדוגמאות באמצעות ציור, וברוב המקרים הם עוברים עיבוד מחשב. התוצאה היא שפע חורפי של בגדים מסחררים בצבעוניותם, עד כדי כך שבמבט ראשון נדמה כי בגדי החופשה של מארק ג'ייקובס בחנות הקונצפט הפאריסאית "קולט" הופכים את החנות המתוחכמת לחממה.

גם כאשר הבגדים שקטים או חיוורים, כפי שהיתה פעם הנורמה בחורף, הרי המגזינים מקצינים את מראם באמצעות עיבוד דיגיטלי. אכן, אחת המהפכות השקטות באופנה היא העיבוד שעוברים צילומים במגזינים. שום דבר אינו כשהיה מאז הפך העיבוד הדיגיטלי לחלק בלתי נפרד מצילום האופנה. בעזרת המחשב משנים הצלמים הן את הדמות המרכזית והן את הרקע המקיף אותה, והצרכן רואה לפניו בעצם היפר-מציאות.

צלם כזה הוא ניק נייט הבריטי. הסטודיו של נייט, SHOWStudio, הנפיש לראשונה את האופנה כשצילם סרטים ולא רק תמונות. עכשיו הוא נעזר בעיבוד דיגיטלי מעשה יום-יום, ואיש אינו מכיר טוב ממנו את ים האפשרויות של עיבוד התמונה. נייט, הנהנה ממוניטין של אמן חדשני ובעל מעוף, היה מן הראשונים שפירסמו תמונות רחוב של פאנקיסטים בריטים. שנים אחר כך, כשהוא כבר יועץ קריאטיבי למוזיאון מטרופוליטן בניו יורק, הוא אמור לעבוד על "Punk: Chaos to Couture", תערוכה שתוצג במכון התלבושות שליד המוזיאון במאי 2013.

קולקציית סתיו-חורף 2012-2013 של בוטגה ונטהצילום: גטי אימג'ס

ובינתיים הוא מציג בחלל של SHOWStudio, ברחוב ברוטון בלונדון, תערוכה יוצאת דופן המוקדשת לפרחים. פרחים כבר היו הנושא ב"פלורה", סדרת צילומים שצילם נייט לפני 15 שנה ואשר נלווה אליה ספר עטור שבחים. אבל מאז גדלו הפרחים של נייט ונעשו ציוריים ודרמטיים הרבה יותר. בעבודת הפרחים הנוכחית שלו הצבעים עזים וכמו נוטפים מעלי הכותרת. נייט מסביר שעיבד את התמונות המקוריות במעבדות בלוס אנג'לס, שם טיפלו בפיגמנטים, שיוו להם מראה של "זרימה" ויצרו נטפי צבע מהפרחים הגדולים. "הפכתי לצייר של משטחים", הוא אומר ומגדיר את תמונות הוורדים החדשות כ"צילום-ציור".

העניין שמגלה נייט בצילום פרחים התחיל עם לידת בנו הראשון, בשנות ה‑90. באותה תקופה הוא חקר במשך שלוש שנים, בעזרת אשתו שרלוט, שישה מיליון וחצי פריטים מאוסף הצמחים המיובשים של מוזיאון ההיסטוריה הלאומית בלונדון. "הפרויקט נקרא 'כוח הצמחים' ועשיתי אותו מתוך אהבה. לשם כך גם הפסקתי לצלם אופנה", הוא אומר.

נייט עורך ניסיונות כל הזמן. הוא מוקסם מהאפקט החזותי של הזוהר הזרחני העולה מצגי מחשב, והוא מדפיס תמונות בשיטה מיוחדת, שלטענתו תסייע לצילומים לשרוד גם 300 שנה בלי לדהות. "הדבר היחיד שמטריד אותי בנוגע למדיה החדשה הוא שקשה להגדיר אותה", הוא אומר.

מדעי המחשב כאמצעי ביטוי אמנותי הוא הנושא שבו מתמקד מיגל שבלייה, אמן מקסיקני היושב בפאריס, מחלוצי האמנות הווירטואלית והדיגיטלית בשנות ה‑80. "הפרחים הפרקטליים" שלו, אפקט צבע עשיר המרחף על פני נוף דמיוני, הם רק אחד מהאפקטים הרבים שיצר למיצבים ולתערוכות.

בימים אלה נעזר בית האופנה הרמס בשבלייה בתצוגת עניבות המוצגת על גבי צג ענקי במחלקת בגדי הגברים בחנות סלפרידג'ס בלונדון. בתצוגה שלו שילב האמן שמונה דגמי עניבות במין משחק אינטראקטיבי של מציאות וירטואלית. תנועת האנשים מול הצג מפעילה מוסיקה ומפיחה חיים בלוגו של מחזור או בצורת דיסק און קי המשולבים במרומז בדוגמאות שעל העניבות. היוזמה הנועזת של הרמס מוכיחה שתפישות דיגיטליות ועבודות אמנות מודרניות יכולות לשמש לצורכי שיווק במאה ה‑21.

לעומת הבגדים, שמעולם לא היו צבעוניים יותר, הבשמים עתה דווקא נוטים לגוון השחור. בושם כזה הוא "פיים" של ליידי גאגא, וגם "קוקו נואר" של שאנל, בבקבוק שחור ורבוע, מבטא את הרוח החדשה. טום פורד היה אחד הראשונים שבחרו בניחוח הסחלב השחור. האיש שצבע את הטרקטור בחווה שלו בשחור מוציא בימים אלה בושם "נואר" לגברים, וגרסה עשירה וכהה לנשים, "קפה רוז".

"דליה נואר" של ז'יוונשי ­ הבושם הראשון של ריקרדו טישי ­ מתואר כ"פרח קטלני", ואילו קייט מוס רואה בוורד שחור את סמל היופי מאז החלה בשיתוף הפעולה עם קוטי ב‑2007. אך הבושם המרשים ביותר הוא "פלורה בוטניקה" של בלנסיאגה. ניחוח הכלאיים שלו ­ ורד, מנתה, ציפורן וריחות אוריינטליים ­ מוגש בבקבוק גיאומטרי מודרניסטי, אך האריזה מעוטרת בפרחים דיגיטליים צבעוניים ומלאי חיים, ביטוי ליופי הנצחי של הטבע, המועצם ברוח עידן אינסטגרם.

מאנגלית: אורלי מזור-יובל

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ