שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

מה לרשת השוודית H&M ולאננס

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

בוהמייני, ספורטיבי, מחויט, אתני, מודרני וכולי: אף שהעשור האחרון פתח לפני מעצבי האופנה שדות ידע חדשים, נדמה כי מאגר המלים לתיאור בגדים וסגנונות לבוש נותר מוגבל כשהיה. במובן הזה קולקציית אביב-קיץ 2013 של H&M לא יוצאת מהכלל: גם היא מלווה בתארים האלה, שהמרכזי וגם הסתום ביניהם הוא "בוהמייני" ­ כינוי שהפך בשנים האחרונות למעין שם קוד לנחשקות ערטיאלית המקפלת בתוכה קשת סגנונות, מחליפות מכנסיים מחויטות במיטב המסורת הגברית ועד לחרוזים וגדילים הנעים ברוח המתירנות המינית של שנות ה‑60. או בקצרה ­ שם קוד לגישה נוסטלגית ומתרפקת, מתריסה לכאורה, אך לאו דווקא לנראױת או לאסתטיקה מובחנות.

אננס, לעומת זאת, הוא מראה מקום שכיח פחות באופנה. לכן כשהצהירו מעצבי המותג כי הפרי הטרופי היה אחד המוטיבים המרכזיים במלתחה שיצרו לקראת האביב, זה עורר סקרנות מיידית. ואכן, כבר במבט ראשון אפשר היה למצוא בבגדי הקולקציה הדים לפרי ­ למשל, בבדים מרופדים שנתפרו בדוגמאות מעוינים (קווילט), שיקוף של קליפתו הדוקרנית של האננס, וגם במופעים מפורשים יותר בדמות דפוסים צבעוניים או חרוזים ויציקות מתכת ששולבו באביזרים הנלווים.

למה אננס דווקא? כי הדגש בקולקציה מושם על צורות חדשות של קישוט, ונדמה כי הפרי ­ על משמעויותיו ההיסטוריות, לרבות זו של אירוח מן המעלה הראשונה ­ מתאים לכך במיוחד. הדגש הזה בא לידי ביטוי (ובאופן מוצלח הרבה יותר) בחטיבת בגדי הנשים, בדגמים המעוטרים בצורות מסולסלות ובקווים מתפתלים בשפע בארוקי, ובהם ז'קט וחצאית מיני שחורים מעור, מכנסיים בגזרת סקיני מכותנה בצבע אבן או שחור ולהם טלאים מלבניים רקומים בזוויות, או ז'קט פשתן בגוון חיוור של חאקי, שבגזרתו העגלגלה תעלות מרופדות בכתפיים ובשרוולים.

העיטורים הפתלתלים האלו הם ביטוי לאסתטיקה הייחודית שיצרו המעצבים של המותג השוודי בשנים האחרונות, ולא בכדי. לאחר סדרה של קולקציות מיוחדות, שנוצרו בשיתוף פעולה עם מעצבים בעלי שם בזירת האופנה העילית והצטיינו באיכויות עיצוב וייצור גבוהות מהמקובל ברשת השוודית, מצאו מעצבי המותג דרך ביניים כדי להתגבר על האיכות הנמוכה שמכתיב הייצור ההמוני: הם הטמיעו את האיכות הזאת בשפת העיצוב המובחנת של H&M.

צילום: קספר קספרזיק
מתוך קולקציית הטרנד צילום: קספר קספרזיק

הנחישות הזאת להרחיב את גבולות השפה למרות האמצעים המוגבלים עוררה מעין הבנה כלפי הפערים האיכותיים שבין האופנה העילית ובין רשת האופנה שמחקה אותה, או כלפי התפירה התעשייתית המרושלת במקצת והניסיונות המגושמים לחקות מלאכות יד מורכבות. אם בעבר היו הפערים האלו גורם מפריע, היום הם מתקבלים אפילו באהדה מסוימת.

והנה, בקולקציה הנוכחית, הנחישות הזאת בולטת במיוחד בחולצת כותנה בצבע אבן, שבחלקה העליון ובשרווליה מסתלסלות תעלות בד בגוון דומה ולצדן חרוזי זהב מושחר. הגזירה הגסה והחרוזים הזולים נראים כמו בחירה מודעת של מעצב, אשר שאל מהאופנה העילית מחוות של רישול מכוון והטמיע אותן בשפת העיצוב של המותג.

נושא נוסף בשיח האופנה העכשווי הוא הזיקה ללבוש תקופתי, בין שזו הצדעה לזוהר של שנות ה‑70 או חזרה לנאיביות הגרפית של שנות ה‑60. במובן הזה לכדו מעצבי הקולקציה הנוכחית של H&M רגע מסוים מאוד ­ הרגע שבו היוקרה הרברבנית והמיניות המוחצנת של האופנה העילית בשנות ה‑80 הומרו בגישות אנטי אופנתיות ובהשפעות מתריסות של אופנת רחוב עירונית, וכמובן בחגיגה של רב לאומיות בעידן הגלובלי.

תזכורת לרגעי המפנה שבין שנות ה‑80 ל‑90 ­- ולתקופה שבה אופנת הרחוב געשה בטלאים של פולקלור -­ מספק ז'קט קטן בצללית מפוסלת העוקבת אחרי קווי המתאר של הגוף הנשי. זה עשוי כולו מטלאים מרובעים רקומים בגוני אדום, שחור, חום כחול, כסף ועוד, הנראים כאילו הושאלו מתרבויות פרימיטיביות שונות ומקרינים עושר חזותי של מלאכות יד מסורתיות. העושר החזותי הזה, וההידור שיוצר שילובם של המרובעים הרקומים בגזרה הקוקטית, נוכחים גם בכובע מצחייה תואם.

אבל הז'קט והכובע אינם התזכורת היחידה לרגעי המפנה שבין העשורים. חליפת יום, הכוללת חולצה מחויטת ומכנסונים שנקשרים בשרוך מסביב למותניים, מייצגת עבודת טלאים מסוג אחר, עדכני יותר: כזה המתגלם בשילוב שבין דפוס אינטנסיבי של עיטורים מסתלסלים, פרחים ואננסים, שכל-כולו צהבהב חמים ונוסטלגי, ובין הדפס צונן של צמחייה טרופית, בשחור ולבן, בשרוולי החולצה.

חולצת מחויטת לבנה לנשים, המצטיינת בקוויה הנקיים ומלױוה בתכשיט שנענד כעניבה, היא אמנם מראה מקום שונה לחלוטין באופיו ­ היא מפנה למינימליזם הטהרני שניסחה ג'יל סנדר באותן שנים. אך מערכת של ז'קט וחצאית מעור שחור, זרועת תפרים מרופדים מסתלסלים כלהבות, מעלה בזיכרון את דמותה של נערת האופנוען רבת התעוזה, ה-Biker Chick­ - תבנית אופנתית שהתפתחה בתקופה ההיא.

תבנית נוספת מאותה תקופה היא זו של פקידת המשרד המנומסת אך מלאת השיק. זו מיוצגת בקולקציה בחליפה מחויטת, שקוויה רכים, צלליתה מוארכת ורפויה וגוניה הם אדום לוהט או חאקי. לחולצת החליפה דש צר מאורך ומחורץ ומפתח עמוק ורחב, ולמכנסיים רצועת גומי, שני כיסים בצדדים, וכן כפתורים ולולאה בקצוות התחתונים המאפשרים לעצב את צלליתם.

לעומת המזיגה הסגנונית הטובה של מלתחת הנשים, חטיבת בגדי הגברים מצטיינת רק לרגעים. מעיל של כותנה פריכה, בכחול חצות, שגזרתו הארוכה כוללת ברדס מבוטן בצהוב זרחני, הוא גולת הכותרת. רכיסתו מוצנעת, ופרטים כמו תפרים קטנים בכיסים במראה של מלאכת יד, או כפתורים ולולאה שמאפשרים לכוון את היקף הברדס, משווים לו צביון יוקרתי.

צילום: קספר קספרזיק
מתוך הקולקציהצילום: קספר קספרזיק

לצדו אפשר למצוא בקולקציה פריטים כמו ז'קט כחול-צי, במראה צבאי, שחזיתו אריג מבהיק קלות ושרווליו סריג עבה, זוג מכנסיים קצרים, שחורים ואפורים, שנארגו בדוגמת מעוינים שבטית, או סריג בצבע חאקי אפרפר שנקלע בצמות. אלה נאים בפני עצמם אך אי אפשר למתוח קו בינם ובין החליפות המחויטות הצרות בגוני ורוד עז או ירוק-אזוב (הראשונה עם מכנסיים קצרים והשנייה ארוכים).

יש כאן אמנם חולצת פשתן מחויטת, קצרת שרוולים, שדפוסי פריחה טרופית קושרים אותה לרהב המופגן של מלתחת הנשים. אך פרט לה המלתחה הגברית נקשרת בזיקה חלשה מאוד לרעיון המרכזי של צורות קישוט חדשות. אחרי הכל, קשה לומר על צמד כותפות של מיזע כותנה שחור, שנתפרו בתפרים מרופדים בדוגמת מעוינים, שהן מקיימות הבטחה שכזאת.

מחירים: נשים: חולצות: 30‑350 שקל. מכנסיים: 60‑350 שקל. חצאיות ושמלות: 100‑600 שקל. ז'קטים: 120‑1,700 שקל. תיקים ונעליים: 30‑530 שקל. גברים: חולצות: 30‑180 שקל. מכנסיים: 60‑300 שקל. ז'קטים: 120‑600 שקל. נעליים: 50‑350 שקל. את הדגמים המפורטים לעיל, פריטי הליבה של הקולקציה, ניתן להשיג רק בסניף המותג בקניון עזריאלי בתל אביב

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ