איך גברים מתלבשים - אופנה - הארץ
Pitti Uomo

איך גברים מתלבשים

בתי האופנה קנזו וKitsune היו אמנם אורחי הכבוד של Pitti Uomo, יריד הגברים החשוב בעולם. אבל גם שיטוט ביריד, על עשרות ביתניו, סיפק תמונה עדכנית מרתקת של האופנה הזאת, המערבת קלאסיות ועתידנות, טכנולוגיה ומסורת, קז'ואל ומחויט

סהר שלו, פירנצה
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
סהר שלו, פירנצה

יריד אופנת הגברים החשוב בעולם, יריד Pitti Uomoהמתקיים פעמיים בשנה בפירנצה, לא נזקק ליחסי ציבור. את החשיפה הגדולה מבטיחים לו עורכי האופנה וחובבי הסטייל, אבל גם עשרות צלמי אופנת הרחוב והבלוגרים שגילו אותו בשנים האחרונות, אלו האורבים למאות הגברים שנכנסים בשעריו במשך ארבעה ימים ורק מצפים להיקלט בעדשות הצלמים. ומבחינה זו, יריד פיטי שנערך בשבוע שעבר לא היה יוצא מהכלל.

"העולם הזה משתנה", אומר אנג'לו פלקאוונטו, שאצר ביריד תערוכה בשם "להתלבש כמו גבר" ותלה בה פריטים שהוא אוהב ממבחר חברות איטלקיות ובינלאומיות, ובהם מעילים, עניבות, חולצות, כובעים ונעליים (שיימכרו כמובן באתר אונליין). "אני לא זוכר את היריד עמוס כל כך בצלמים ובאופנת רחוב כמו שהוא בשנים האחרונות, וזה מוזר. נחמד שאנשים מצלמים תמונות יפות שבמקרה יש בהן אלמנטים אופנתיים, את זה אני מעודד. אבל אני חושד בצילומים שהרטוריקה שלהם קשורה יותר ב'it items' (פריט חובה אופנתי) או במותגים ושמעודדים אגירה של פריטים נחשקים מחברות מוכרות. זה שטוח, וזה מעייף". 

כך או כך, ההמולה היא מראה מקום: היריד ה‑83 אמנם נפתח על רקע המיתון העולמי והמשבר הכלכלי שהעיב על עולם האופנה בשנים האחרונות. אבל למרות זאת ­ ואולי בגלל ­ הוא גם סימן את איתנותה של אופנת הגברים, אחד מהתחומים שלא נפגעו קשה במיתון ומציגים סימני צמיחה וגדילה. Pitti Uomo נפרש על פני עשרות חללים וביתנים, שאירחו מאות מותגים איטלקיים ובינלאומיים על פי חלוקה נושאית. חלקם של החללים הוקדשו לתחומים מסורתיים כמו אופנת ספורט, חליפות ואביזרים, באחרים הוצגו טרנדים מהשנים האחרונות ועצם שמם הסגיר את הכיוונים שאופנת הגברים פונה אליהם: ביתן "Maschile Futuro", למשל, שהציג שילוב של קלאסיקה ועכשוויות בלבוש רשמי, בעיקר חליפות, חולצות מחויטות ונעליים אלגנטיות, או ביתן של מעצבים חדשים, ביתן שהוקדש ללבוש אורבני ולספורט, וגם ביתן "Make", שהציג פרשנויות חדשות לאומנות ולמסורת, שילובים של חייטות וחומרים חדשים.

בסמטאות יריד פיטיצילום: אנריקו לבריולה

בפאנל שהתקיים לרגל התערוכה של פלקאוונטו דיברה על כך סוזי מנקס, עיתונאית האופנה המוכרת. מנקס אמרה כי על היריד לחדד את המסר הזה של אומנות וטכנולוגיות חדשות ולהשתמש בידע ובכושר ההמצאה האיטלקיים כדי למשוך קניינים. "אני לא אשכח", היא סיפרה לנוכחים, "איך אמריליו זנייה משך אותי פעם לדוכן שלו וחשבתי לעצמי, 'הוא יראה לי שוב חליפות משעממות', אבל הוא לקח כוס קפה, שפך אותה על החליפה והראה לי שהיא לא מוכתמת. זה משהו שאשמח לראות יותר בתערוכה, את כושר ההמצאה, את השילוב שבין קראפט, ידע מסורתי וחומרים או טכניקות חדשות".

בכל עונה פונה היריד גם למעצבים בינלאומיים כדי שיציגו במסגרתו. הפעם נבחרו שני בתי אופנה למוקד התצוגות ­ האחד Kitsune, מותג צרפתי ולייבל מוסיקה שהציג הופעה במקום תצוגת אופנה רגילה, עם ארבע להקות ששרו שירים בחליפות האפורות והמדויקות של המותג. ההופעה הזאת ­ הצהרה מסקרנת, אם כי לא חדשה אולי ­ קישרה אופנה לפופ ולמוסיקה, ותוך כדי ביצוע עמוס אנרגיות מחשמלות הצליחה לבחון בגדים על אנשים מהשורה ולא על דוגמנים, בסט שנראה כמו תוכנית טלוויזיה בשידור חי.

המותג השני שנבחר היה מותג האופנה הצרפתי הוותיק קנזו (שהוקם על ידי מעצב יפאני), המפגין סימני התאוששות עם כניסתם של מעצבים חדשים, אומברטו ליאון וקרול לים, אחד מהזוגות מדוברים של עולם האופנה בשנים האחרונות ומי שאחראים לרשת החנויות Opening Ceremony בניו יורק, לונדון וטוקיו. "הרוח של המייסד היא ההשראה שלהם", אמר לאפו קיאנצ'י, מנהל האירועים המיוחדים של היריד, "אבל היא לא בסיס להעתק. שני המעצבים האלה מכירים את הלקוחות שלהם ויודעים איך ליצור עולם מיוחד, דמוקרטי ואטרקטיבי".  

התצוגה של קנזו, שהתקיימה מעל השוק המקורה של פירנצה, אכן הכילה את כל המרכיבים האלה ­ שילוב אורבני ואופנתי שמקדם הקוליות שלו היה לפעמים גדול מסך חלקיו. "ההשראה שלנו היתה הג'ונגל ­ ומה שמעליו", סיפרו המעצבים והציגו קולקציה מחויטת ועתידנית של דפוסי עננים בלבן ובכחול מטאלי על חליפות שנראו כמו שילוב של בגדי ספורט, חיתוכים גיאומטריים ובדים טכנולוגיים מפתיעים.

מתצוגת וייט מאונטנירינגצילום: ג'ובאני ג'יאנוני
מתוך התצוגה של קנזוצילום: ג'ובאני ג'יאנוני

רבים ראו בתצוגה הד לתצוגות קודמות של ראף סימונס, בעיקר בשילובים הגיאומטריים ובצורות הטרפז של חלק מהפריטים העליונים שלבשו הדוגמנים. אבל נדמה שהמעצבים החדשים של קנזו יודעים את מלאכתם ­ או בעיקר את הלקוחות שלהם ­ וסיפקו בגדים חכמים, חליפות שנראו עכשוויות ורלוונטיות, סווטשירטים קופסתיים מעט ומבחר מעילים שנראו לבישים ונכונים לאנשים שלא זקוקים להגדרות מדויקות כשהם מתלבשים. אלו היו בגדים שנראו שימושיים גם בלי לדעת אם הגברים שילבשו אותם ייצאו לפגישה עסקית או למועדון לילה. וזה היה סוד קסמם.

התצוגה של קנזו היתה גם תזכורת מעניינת לאופן הדמוקרטי יותר שבו מתנהל יריד הגברים הזה. אם שבועות האופנה שפיטי מבשר על תחילתם ­ משבוע האופנה לגברים שנפתח במילנו בשבת ועד זה של פאריס שייפתח ביום רביעי הבא ­ מציגים תצוגות מהירות ואינטנסיביות, עם היררכייה מוקפדת של יושבי שורות ראשונות, קניינים ועיתונאים, הרי ביריד בפירנצה יש תחושה של יתר דמוקרטיות. האורחים ביריד רשאים לגעת בבגדים, לדבר עם המעצבים ולנהל דיאלוג אחר, אטי יותר, עם האופנה המוצגת, דבר ההופך את היריד לנגיש ואנושי יותר.

זה מה שקרה גם בתצוגה של קנזו. כשזו הסתיימה נשארו הדוגמנים במקומותיהם והקהל הרב שצפה בה יכול היה לגשת אליהם ולהביט בבגדים זמן ממושך. בסופה של התצוגה ירד הקהל לשוק המקורה של העיר, ובין הדוכנים המקומיים שמכרו נקניקים וגבינות אפשר היה גם לקנות טישירטים עם הדפסי נמר או גרביים צבעוניים של המותג, שהצטרפו לשמיכות המוהר שחולקו לבאים וחיכו להם על הכיסאות.

גם מותג אחר ­ שתצוגת האופנה שלו התקיימה בתחנת רכבת עזובה, מעט מחוץ לאור הזרקורים ­ היה הפתעה נעימה ומסקרנת. ­White Mountaineering מותג יפאני שנבחר בשל הרצון להציג תגליות חדשות ושפה חדשה באופנה העכשווית. "עיצוב, פונקציונליות וטכנולוגיה" הוא המוטו של מעצב המותג, יוסוקה אייזוואה. "ניסיתי לענות על השאלה 'מה הם בגדי גברים באופנת המיינסטרים' בעידן שבו גברים יכולים לחשוב, לבטא את עצמם ולהתלבש ביתר חופשיות", הוא אמר.

החופש שלו התבטא במראה שכבות יפהפה, בעבודה מוקפדת של טקסטורות והדפסים, בסריגים ובדפוסי קמופלאז', שנראו כמו בגדים אורבניים למטיילים או למגלי ארצות. ראויות לציון השכבות שכיסו את רגלי הדוגמנים: גרביים, טייצים סרוגים ומכנסיים באורכים שונים, שהסגירו מלאכת מחשבת של קומפוזיציות וטקסטורות חדשות ויפהפיות. השילוב של המצאות טכנולוגיות בבדים, הסריגה שכללה דוגמאות מסורתיות יותר והמראה העכשווי הכללי שיצרו כל אלה העידו על כיוון חדש, מרתק, באופנת רחוב מוקפדת ואיכותית.

מחוץ למסלולי התצוגות סיפק שיטוט ביריד שיעור מאלף על מיקומה הנוכחי של אופנת הגברים. עשרות הצלמים, הקניינים, אנשי האופנה והמעצבים התערבבו ברחובות פירנצה ושיחקו משחק אינטנסיבי של התלבשות מוקפדת, נראױת ומבטים מצטלבים. חליפות מחויטות לצד בגדים עמוסי צבעי הסוואה, כתמי צבעים בוהקים לצד סטים בעלי צבע אחד, נעלי ספורט ונעלי עבודה מדוגמות לצד נעליים אלגנטיות בשילובים מפתיעים של סוליות צבעוניות או עורות חדשים. הכל התערבב זה בזה וגרם ליריד להיראות לפעמים כמו אגף הטווסים בספארי העירוני.

"למדתי את כל מה שאני יודע על התלבשות מהקניין המיתולוגי של רשת האופנה ברני'ז", סיפר ניק ווסטר, מן האנשים המשפיעים בעולם האופנה (שמונה לאחרונה למנהל הקריאטיבי של רשת האופנה הזולה JC Penny) בפאנל לכבוד התערוכה "להתלבש כמו גבר". "והוא לימד אותי שכדי לשבור את החוקים, צריך להכיר אותם קודם לכן".

את הקו הדק הזה, שבין הכרת החוקים לשבירתם, הציג השבוע יריד האופנה בפירנצה במלוא תפארתו. שילובים של ספורט ואלגנטיות, מסורת איטלקית ורגישות יפאנית, טקסטורות מפתיעות לצד צורות קלאסיות, וגברים בלבוש מוקפד שפסעו ביריד בלי להתנצל. "זה היופי הלא מושלם שבהיותך אינדיווידואל", חתם אנג'לו פלקאוונטו את הטקסט שליווה את התערוכה שלו, הודה למשתתפי הפאנל והתפנה לעשרות הצלמים שחיכו לצלם אותו ואת ניק ווסטר לפני שהיריד ייגמר ושבועות האופנה האחרים יחלו.

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ