העונות התבלבלו - אופנה - הארץ

העונות התבלבלו

פעם כל בית אופנה ידע: יש קולקציית סתיו-חורף, ויש אביב-קיץ. אבל היום העונות כבר לא מה שהיו, ומותגים מציגים שמלות קיץ בינואר, מעילים ביולי. למה, בעצם?

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
לורן קוקרן, גרדיאן

החודש התחילה הסחרחרת החצי שנתית של עולם האופנה להסתובב. הפעם מציגים מעצבים ומותגים בניו יורק, בלונדון, במילנו ובפאריס קולקציות לעונת סתיו-חורף 2013‑2014. אפשר היה לצפות שנראה בהן את צבעי עלי השלכת, מעילים, גרביונים אטומים, כובעים וכפפות ­ כל פריטי הלבוש שאנחנו לובשים כשמזג האוויר משתנה, נכון? ובכן, לא נכון. בשנים האחרונות נראים בקולקציות החורף פרחי חממה אקזוטיים וחצאיות מיני ומשקפי שמש, ומנגד כיכב בסיבוב האחרון של תצוגות הקיץ מראה השכבות, לצד מעילים והרבה שחור חורפי.

לא, המעצבים לא התבלבלו -­ כל זה הוא חלק ממגמה נרחבת של סגנון על-עונתי. בעולם שבני אדם מבלים בו חלק ניכר מזמנם במזג אוויר מלאכותי, חם או קר, הודות למיזוג האוויר ולחימום המרכזי, ההבדלים בין העונות אינם ברורים כבעבר. אם נוסיף לכך את הקיצים הקרירים והחורפים החמימים שיצרו שינויי האקלים, ואת השוק הגלובלי הצומח של האופנה העילית, הטשטוש ייראה הגיוני עוד יותר. בלונדון יש אולי שבע מעלות חום, אבל במומבאי הטמפרטורה מגיעה ל‑34 מעלות והלחות גבוהה.

"הבעיה כרגע היא שאנחנו מסתכלים בתצוגה של בגדי חורף ומצפים לראות בגדים חמים. אבל במחצית השנייה של העולם חם עכשיו", אומר ג'ונתן סונדרס על הנושא הזה, המעסיק כעת מאוד את עולם האופנה (המגזין "ווג" הקדיש באחרונה כתבה של שלושה עמודים לנושא, וגם המעצבים משתתפים בדיון).  

לקהל הקונים למוד התצוגות, שהאתר style.com שמור אצלו בסרגל המועדפים וחשבונות אינסטגרם שלו מספקים לו מידע על הנעשה מאחורי הקלעים אצל דמויות מעולם האופנה, הקולקציה בחנויות מתחילה להיראות מיושנת מוקדם מבעבר. כשאפשר להשיג סרט בין רגע, או לטעון שיר למחשב בתוך שניות, הסבלנות לתוכן עונתי פוקעת הרבה יותר מהר.

מתוך קולקציית סתיו-חורף 2013-2014 של הולי גוסט. חורף קיציצילום: מרקוס שרייבר

סונדרס מאמין שהתעשייה תיאלץ בסופו של דבר להשתנות ולהסתגל לדרישה החדשה הזאת, אך לעת עתה צץ לו תחליף: טרום-קולקציות ­ הלוא הן קולקציית הנופש (resort) וקולקציית הטרום-סתיו. הקולקציות האלו, שבמקורן נועדו ללקוחות עשירים הנופשים באזורים שבהם האקלים חם יותר בחורף ­ ומכאן השם "resort", אתרי קיט ונופש ­ מוצגות בחנויות בנובמבר (נופש) ובמאי (טרום-סתיו).

תצוגת אביב-קיץ 2013 של פרגאמו. קיץ חורפיצילום: רויטרס

"הטרום-קולקציות בולטות יותר בחמש השנים האחרונות", אומרת סוזנה פרנקל, מנהלת תחום האופנה במגזין "גרציה". "אחד ההסברים לכך הוא עליית האופנה המהירה ­ אנשים יודעים הרבה יותר על אופנה מבעבר, והם רוצים לראות דברים חדשים לעתים קרובות יותר".

הטרום-קולקציות הן לרוב מסחריות יותר מפריטי תצוגות המסלול, ומכניסות למותגים יותר מתצוגות סתיו-חורף ואביב-קיץ. חנויות רבות משקיעות 70% מתקציבן בקולקציות האלה כדי להבטיח שעל המדפים יהיה כל הזמן שפע של פריטים חדשים: פריטים שאפשר ללבוש כל השנה.

האם פירוש הדבר שעבר זמנה של תצוגת האופנה העונתית? סביר להניח שלא. אבל תפקידה ישתנה. היום, במקום למכור בגדים, המסלול נועד לחשיפה. "התצוגה מתמקדת ביצירת התדמית של המותג, והטרום-קולקציות נועדו לשמור על המומנטום", אומרת רות צ'פמן, מייסדת הבוטיק הלונדוניMatches. "הפריטים שלהן צריכים להיות כל-עונתיים. 50% מהמכירות שלנו באינטרנט הן בינלאומיות, ואי אפשר להתעלם מכך שאנשים חיים באזורי אקלים שונים".

צ'פמן סבורה שהמעצבים שמחים ליצור קולקציות ללא צורך להתפשר על העיצוב משיקולי מזג אוויר. "תמיד יש מקום שבו אפשר ללבוש בגד כלשהו ולהרגיש בנוח", היא אומרת,  אבל יש לכך גם חסרונות.

ג'ניפר בקה, מנהלת המותג הבריטי Erdem­ אחד המותגים הלונדוניים העצמאיים שהוסיפו טרום-קולקציות ­ אומרת שהיא ואנשיה עדיין לומדים את הנושא. "אנחנו צריכים לשרת את הלקוחות במזרח התיכון, בפלורידה, ברוסיה, בכל מקום", היא אומרת, "וזה לא קל". המועד שבו עליהם לשלוח את הבגדים לחנויות אינו עניין פשוט גם הוא. "הבגדים האלה יהיו על המדפים זמן רב", היא אומרת. "אנחנו שולחים את קולקציית הנופש באוקטובר, והיא מוצגת בחנויות מנובמבר עד מאי. כשהקולקציה הראשית מגיעה לחנות בינואר, היא מספקת ללקוחות משב מרענן של דבר חדש".

במהלך כאוטי נוסף החלו מותגי יוקרה ללמוד מקמעונאי האופנה המהירה, כמו זארה למשל. הרשת הספרדית מפיצה את הסחורה במשלוחים קטנים ותכופים, פעמיים בשבוע, ויוצרת כך אופנה בגישה מיידית. השפעתה כבר ניכרת. סונדרס עצמו משתף פעולה עם אתר האינטרנט Motiloכדי שלקוחות יוכלו להזמין פריטים כבר בעת הצפייה בתצוגה. ואילו בברברי יצאו במיזם בשם "מהמסלול למציאות", המאפשר לתלות פריטים בארון הביתי שמונה שבועות לאחר התצוגה ­ במקום שלושה חודשים אחריה.

מותגים ובהם סטלה מקרטני ו-Acneהתחילו להוסיף קולקציה קטנה יותר לזו של שיא הקיץ. זו מגיעה לחנויות באפריל ומגדילה את מספר הקולקציות השנתי הכולל לחמש. אצל עורכות האופנה שמתכוננות לצאת לניו יורק בפברואר הדבר מעורר שאלות רבות. החשובה שבהן היא: מה ללבוש בשורה הראשונה? כשהעונה הבאה היא כמעט תמיד בהישג יד, כבר לא קל להיראות כמי שמקדימה את זמנה.

מאנגלית: אורלי מזור-יובל

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ