מהו סוד קסמן של הכוכבות של היצ'קוק?

מעצבי אופנה שאבו תמיד השראה מהשחקניות המסתוריות של היצ'קוק. סרט חדש המוקדש לבמאי, בכיכובה של סקרלט ג’והנסון, מנסה לפענח איך נבנתה ההילה האלגנטית סביב הבלונדיניות המפורסמות שלו

לורן קוקרן, גרדיאן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
לורן קוקרן, גרדיאן

אלפרד היצ'קוק אהב בלונדיניות, אבל על מרילין מונרו אמר בזלזול שהיא "מפורשת" מדי. מפתיע אפוא שסקרלט ג'והנסון – הנחשבת למקבילה המודרנית של מונרו בשל החמוקיים והשפתיים התפוחות – מככבת בסרט "היצ'קוק" שעולה לאקרנים בעולם בימים אלה ומספר על הנעשה מאחורי הקלעים של "פסיכו". ג’והנסון מגלמת את ג'נט לי, אשה המתאימה יותר לתבנית הנשית המכופתרת החביבה על היצ'קוק. הליהוק אולי אינו מובן מאליו, אבל דבר אחד בטוח – הסרט יזמן מפגש נוסף בין האופנה ובין הגיבורות של הבמאי.

הגיבורות של היצ'קוק נעשו לסמל סטייל – קלאסיקות שמוזכרות לא אחת כנקודת התייחסות על מסלולי התצוגות, ממש כמו אידי סדג'וויק, קתרין דנב ב"יפהפיית היום" או קורט קוביין. אלכסנדר מקווין הציג קולקציית היצ'קוק לעונת סתיו-חורף 2005 שהיתה משופעת בסוודרים מאנגורה, בתסרוקות מוקפדות ובחליפות חצאית מהודרות, והפכה לאחת המפורסמות והפופולריות שלו. בעונה הנוכחית השתעשעה מיוצ'ה פראדה ב"מיו מיו" בחצאיות עיפרון עד מעל לברך, במעילים קצרים בגזרת A, בכפפות ובתיקים של "ליידי" שכמו נלקחו מאחד הסרטים המאוחרים של הבמאי, "מארני".

אבל מבחינה מסוימת, הפרשנות בעונה הנוכחית היא כמעט לא רלוונטית. בין שזו קים נובאק הלבושה באפור ב"ורטיגו", גרייס קלי בחצאית שופעת ב"החלון האחורי" או טיפי הדרן בחליפה הירקרקה-צהובה ב"הציפורים" – הגיבורה של היצ'קוק קיימת מחוץ לאופנה. אפילו אנשים שאינם מתעניינים באופנה יכולים לנקוב במרכיבים שלה. המרכיבים האלה משוחזרים היטב ב"היצ'קוק": חצאיות עיפרון, תסרוקת מוקפדת ומקובעת, גבות מובלטות וחליפות שממלאות את המסך.

סקרלט ג'והנסון בסרט "היצ'קוק"צילום: אי-פי

"להיצ'קוק היה חוש נפלא לסטייל. התפקיד שלי היה לגרום לצופים לחזור לאותו עידן", אומרת ג'ולי וייס, מעצבת התלבושות לסרט, על חייו של הבמאי. "השחקנים מגלמים דמויות ששייכות לכולנו".

המעצב מריוס שוואב, שבקולקציית הסתיו-חורף שלו שאב השראה מנובאק וממרלן דיטריך הזוהרת ב"פחד במה" מ-1950, אומר שהוא חוזר תמיד אל הגיבורה של היצ'קוק. "היצ'קוק נמצא שם תמיד, מאז שהתחלתי לעקוב אחרי תופעת הפאם פטאל", הוא אומר. "אלה נשים שאתה רואה ומתאהב בהן, אבל אתה לא יודע מי הן".

גרייס קלי (עם ג'ימי סטיוארט) ב"חלון אחורי"צילום: אי-פי

למרות סיפור האהבה המתמשך של האופנה עם סרטיו של היצ'קוק, אוצרת תערוכת התלבושות ההוליוודיות של מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, דברה לנדיס, אומרת שהיצ'קוק לא הקדיש תשומת לב מיוחדת לאופנה, וכך גם מעצבת התלבושות שעבדה אתו, אדית הד. לנדיס, מעצבת תלבושות אמריקאית שאינה מהססת לומר את דעתה, מבטלת את רעיון הגיבורה של היצ'קוק כאיקון אופנה. "הד תמיד אמרה שהיצ'קוק לא רצה דברים ש'יצודו את העין', כך הוא כינה זאת", היא אומרת. "הוא השתמש באופנה בתור מכשיר. 'הציפורים' הוא סרט של מרדף, המצוקה של טיפי הדרן הולכת וגדלה בו. אסור היה להשתמש שם בצבע שמושך את תשומת הלב. היא הייתה צריכה למלא את הפריים ואסור היה שמשהו יפריע לזה". זה מה שעמד מאחורי הבחירה בגוון הירקרק-צהבהב ששוואב מתפעל ממנו כל כך.

טיפי הדרן ב"ציפורים"צילום: davelandwebcom.com

כך או כך, היצ’קוק בהחלט הבין את כוחם של בגדים. יש להם חשיבות מרכזית ברבים מסרטיו הקלאסיים. החליפה האפורה שנובאק לובשת ב"ורטיגו" נהפכת למוקד אובססיבי של הדמות שמגלם ג'יימס סטיוארט, תיק הרופאים הצהוב שהדרן מחזיקה ב"מארני" מקבל זמן מסך רב יותר ממנה בחמש הדקות הראשונות של הסרט, ונורמן בייטס נראה מבשר רעות, למרבה האירוניה, כשהוא לבוש בשמלתה של אמו ב"פסיכו". החיבור בין הבגדים לדמויות – חיבור בולט ויציב בידיהם של היצ'קוק והד – הוא שמצית את דמיונו של עולם האופנה. כיום, בעולם שבו נשים כבר אינן צריכות ללבוש כפפות בכל פעם שהן יוצאות מהבית, אנחנו מעריצים בגעגוע את הזוהר המוקפד, ובה בעת אנחנו מוקסמים מהמתח עוצר הנשימה שהכפפות האלה משדרות, מהתחושה ששום דבר אינו כפי שהוא נראה.

“העניין בעיני הוא לא הבגדים עצמם, וגם לא תחושת הרטרו", אומר שוואב. "זו ההילה והסינמטוגרפיה". פרנצ'סקה ברנס, עורכת האופנה ב”ווג”, מסכימה. היא מתפעלת מ"האיזון המושלם בין הידע והניסיון, כוח הפיתוי, הפגיעות והכישרון", אף שלדבריה אינה נוסטלגית במיוחד.

סקרלט ג'והנסון (במרכז) בסרט "היצ'קוק" צילום: אי-פי

דיאנה סיליארס היתה מעצבת התלבושות של סרט הטלוויזיה "הנערה של היצ'קוק". בתפקיד זה היא התמודדה עם משימה מרתיעה: הוטל עליה לשחזר תלבושות כמו אותה חליפה מפורסמת מ"הציפורים". הדרמה של בי-בי-סי ו-HBO (ששודרה בישראל בתחילת החודש) סיפרה את הסיפור המדכדך של הדרן והיצ'קוק, וסיליארס עיצבה את מלתחת הגיבורה של היצ'קוק, שגילמה סיינה מילר. "יש כמה פריטים שפשוט העתקנו – כמו החליפה מ'הציפורים' והתיק הצהוב מ'מארני'", היא אומרת, "אבל גם עיצבנו דגמים חדשים בקווים נקיים ובצבעים שקטים, בלי הגזמות לשום כיוון". סיליארס חושבת שהלוק עמד במבחן הזמן בזכות הניקיון שלו. "העניין הוא תמיד הצורה, גוף האשה", היא אומרת. "הדברים האלה הם על-זמניים".

לנדיס טוענת שהעיקר הוא הדמות דווקא. "העניין הוא ליצור דמות אותנטית", היא אומרת. "סרטים משפיעים על האופנה רק אם הם מצליחים – הקהל צריך להתפתות לקסם".

מאנגלית: אורלי מזור-יובל

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ