הדרך הארוכה של הפלדיום

פעם הן כבשו שבילי מטיילים וזוהו עם תנועות נוער, אחר כך נעלמו מהנוף לשנים, ועכשיו הן מצטרפות לטרנד הצבאי וחוזרות כפריט צבעוני קולי. נעלי הפלדיום, הפרק החדש

סהר שלו
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
סהר שלו

כשלהקת כוורת שרה עליהן, היו נעלי הפלדיום סמל כמעט מקומי לישראל היפה. "... דמותה של סילביה באמפר, הילדה הקטנה מהכפר הקטן... לבושה במכנסי התעמלות, נעלי פלדיום ותחבושת אלסטית", שרה הלהקה. הפלדיום, מעין שילוב של נעלי ספורט ונעלי צבא, היו חלק מהנוף של ילדי שנות ה-70, ונעלו אותן מדריכים בתנועות הנוער, חיילים שקיבלו פטור מנעליים צבאיות ובנים שרצו להיראות כמו מדריכי גדנ”ע.

מאז עשו הנעליים האלה דרך ארוכה: הן ננעלו כחלק מהמראה המחוספס של שנות ה-80 וה-90 והפכו לשם נרדף לחובבי טיולים ואנשי טבע, עשור אחר כך תויגו כנעליים לא קוליות, ובשנה האחרונה הן מראות סימני התאוששות וחוזרות להיות קוליות, עם מגוון צבעים, גזרות והדפסים (בארץ הן משווקות ברשת סטורי). העובדה שבשנים האחרונות שיתפה החברה פעולה עם מעצבים כמו ניל בארט ומותג אופנת הרחוב סטוסי מציבה אותן על המדף של כל אותם פריטים מפתיעים שעשו דרך ארוכה והפכו לאופנתיים מחדש.

דגם חדש של פלדיוםצילום: אסף רייז

אבל ההיסטוריה של הפלדיום התחילה הרבה קודם לכן, רחוק מישראל ומשמורות הטבע שלה. החברה נוסדה ב-1920 כיצרנית צמיגים למטוסים. אחרי מלחמת העולם השנייה ירד הביקוש לצמיגי מטוסים, והחברה החליטה לנצל את הידע שרכשה בשימוש בקנבס ובגומי ולייצר מגפיים שיהיו עמידים כמו הצמיגים שייצרה. ב-1947 הפכה פלדיום לחברת נעליים, ואז נולד מגף הפמפה - הנעליים המפורסמות המורכבות מסוליית גומי טרקטור וגוף קנבס, שהיו עמידות, נוחות ומתאימות לתנאי שטח מגוונים.

הרוכש הראשון של הנעליים הללו היה הליגיון הצרפתי, שדרש נעליים עמידות ונושמות שיתאימו לתנאי השטח המדבריים שבהם פעלו חייליו בצפון אפריקה. מאז, גם 65 שנים אחרי, התקבעו הנעליים - כמו פריטים אחרים בארון הגברי ובהם מעילי הטרנץ' ומכנסי הצ'ינו - כאביזרים בעלי מסורת ארוכה ורקע צבאי. ומאחר שזה אחד הטרנדים החזקים של השנים האחרונות, הן חזרו והפכו למבוקשות. "מלים כמו 'היסטוריה' ו'אותנטיות' נזרקות לחלל בשכיחות גבוהה באופנה", נכתב במגזין האמריקאי "GQ", “אבל בפלדיום, באופן נדיר, שתיהן נמצאות בתוך הסוליות".

הפלדיום בגרסה החדשה

מאחר שהנעליים התאימו היטב לפעילות בים וביבשה כאחת הן אומצו גם על ידי חיל הים הישראלי ליחידות אנשי הצפרדע שלו. בשוק האזרחי הן זכו לפופולריות בתחילת שנות ה-70, אז החלה החברה הישראלית "המגפר" לייצר אותן בשם "נעלי קומנדו". בצבא הופסק השימוש בהן כאשר גם ארגוני המחבלים גילו את יתרונותיהן, אבל בשוק האזרחי הן נותרו בשימוש, בעיקר בקרב חברי תנועות הנוער וכחלק מהמראה של טיילים וחובבי סיורי שטח.

"המותג עבר תקופה ישנונית", מספר ברני ווטרס, סמנכ"ל השיווק של פלדיום, בראיון מקוון, "אבל כשהסתכלנו על המגף ראינו מיד עד כמה הוא רלוונטי לימינו. הרגשנו שהנעליים מתאימות לסגנון העכשווי. החלטנו שחשוב לא להפוך את המותג למוזיאון, למרות הרקע ההיסטורי שלו והמסורת האותנטית, ויצרנו מותג מודרני שהערכים שלו קשורים יותר לשיטוטים במרחב העירוני. זה עזר לנו להישאר רלוונטיים מנקודת מבט סגנונית, ובמקביל לשמור על מעמדו של המותג כיצרן נעליים פונקציונליות, שיש להן גם איכות ולא רק מראה טרנדי. נוסף על כך החלטנו לשווק את הנעליים בחנויות טובות ברחבי העולם, ולתת למותג לגדול לאט ובאופן אורגני".

הפלדיום החדשות

עיצוב הנעליים לא השתנה הרבה מאז לידתן. "השתדלנו שלא להתפרע עם העיצוב מחדש", מתאר ווטרס, "המטרה שלנו היתה לדבוק בעיצוב המקורי מ-1947. זו נעל אייקונית שעמדה במבחן הזמן, ומה שאנחנו עושים כרגע הוא להרחיב את מגוון הצבעים והחומרים יותר מאשר להציג נעליים חדשות בכל עונה". למרות זאת, אפשר למצוא נעלי פלדיום בגזרה המוכרת בצבעים כמו חרדל, אבן או שחור, נעליים מעור, נעליים עם בטנות צמר או שירלינג.

המהלך השיווקי להחזרת הקוליות לנעליים התרכז בערכים החדשים של המותג. "מיתגנו את הפלדיום כנעליים לטיילים בעיר", מספר ווטרס, "וניסינו באמת לגלות את הערים מחדש וליצור סרטונים שילוו את הסיורים העירוניים האלה. אנחנו הולכים לערים גדולות, נועליים פלדיום ומנסים למצוא את המקומות הנשכחים והנטושים שאף אחד לא מכיר. אנשים באמת הגיבו לסרטונים שהפצנו ברשתות החברתיות, בכיכובם של שחקנים כמו ג'ימי נוקסוויל, שסייר בדטרויט, ופארל ויליאמס, שאתו סיירנו בטוקיו. כך יצרנו מותג שאנשים לא רק אוהבים אלא גם מאמינים לו".

אבל הפיכת הנעליים לטרנדיות גם מספרת משהו על התקופה, ולא רק על המותג. "אני חושב שחזרת הפלדיום נעשתה בעיתוי מצוין", ממשיך ווטרס, "קודם כל המצב הכלכלי העולמי אינו מזהיר, ובגללו אנשים מחפשים מותגים בעלי אותנטיות וערך מוסף. עוד טרנד שהתחבר לנעליים היה הטרנד השימושי - של בגדי העבודה והצבא. ומלבד כל זה, מחלקת המגפיים היתה תמיד קטגוריה חזקה בענף הנעליים - אז התחברנו לכל אלה כשהשקנו את המותג מחדש".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ