בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האתר "ROOTS": שיק של בתי אבות

האתר הישראלי החדש “ROOTS” מוכר בגדי וינטג’ לצעירים. 
אלא שמאחורי המיזם האינטרנטי עומד קמפיין חברתי שכולל מבצע איסוף 
בגדים מקשישים, עבודת שיקום בעזרת סטייליסטים, וגם 
סבתא אחת שהתנדבה להצטלם לקטלוג

6תגובות

במבט ראשון, אתר האופנה החדש "Roots" עשוי להעלות במחשבה את שדרת בדפורד בשכונת ויליאמסבורג שבברוקלין. בכל קרן רחוב בשדרה ניצבים נשים וגברים שחצו את העשור החמישי לחייהם ומציעים פריטי לבוש וחפצים ישנים שברשותם. הסיטואציה הזאת אולי לא היתה מושכת תשומת לב כשלעצמה, אבל באזור הזה, שמוגדר כסביבת המחיה הטבעית של ההיפסטרים בניו יורק ורובם המוחץ של תושביו הם צעירים אופנתיים, היא לא יכולה שלא לעורר תהיות. והרי לכאורה מה יש להם להציע לצעירים האלו שמרביתם - מהמלצר בבית הקפה ועד לגדודי הנערות שגודשות את הבוטיקים – נעים בארשת של שאננות אופנתית? ואיך בכלל גורמים לצעירים אופנתיים להתעניין בהוויה של מבוגרים, שלא לומר קשישים?

הסוגיה הזאת אכן הנחתה את אנשי צוות הקריאייטיב של משרד הפרסום מקאן דיגיטל בזמן שהגו את הרעיון ל"Roots", ולא בכדי: האתר, שעלה לאוויר בשבוע שעבר, פונה לצעירים ומציע למכירה בגדים ישנים של קשישים, במסגרת קמפיין לגיוס תרומות לעמותה "קבוצת שורשים", שהוקמה בשנת 2000 על ידי תמי שכנאי ומאז היא מטפלת בקשישים עריריים ובמשפחות אתיופיות קשות יום. למעשה הוא חנות מקוונת שמציעה בגדי וינטג' ויד שנייה שנתרמו על ידי ישישים המטופלים על ידי העמותה, וכל ההכנסות מהמכירות בו הן קודש לפעילותה של זו.

"רצינו לעשות משהו שונה, ובמקום להציג פעם נוספת זקנים שמחטטים בפחים ומחפשים אוכל, מה שהפך לצערי לדימוי שקוף שאיש כבר לא מבחין בו, חשבנו לצאת מעמדה חיובית יותר לגיוס תרומות", אומר עמי אלוש, מנהל הקריאייטיב במקאן דיגיטל. "מלבד זה רצינו לפנות לקהל של צעירים מגניבים שלא מתעניינים בנושא בימים כתיקונם".

עדו לביא

בחצי שנה האחרונה אספו אלוש ועמיתיו בגדים ישנים ממועדוני קשישים, בתי אבות ובתים פרטיים. אלו מוינו על ידי צמד הסטייליסטים סיון לוי ואדיר שרון, ובהמשך גם פיקחו השניים על תהליכי השחזור וההתאמה שעברו הבגדים. בין הפריטים באוסף שהרכיבו: שמלות של מעצבים ישראלים מבוטיקים שהיו ואינם, חליפות מחויטות וקרדיגנים מאמצע המאה שעברה, קצתם של מעצבים בעלי שם כמו פייר קארדן ושאנל, קצתם של מותגים ישראליים שהפכו למיתולוגיים עם הזמן כמו אתא.

כל הבגדים נוקו, גוהצו, תוקנו וצולמו לקטלוג אופנה ברוח צעירה ומשועשעת. אבל מלאכת הליקוט של צמד הסטייליסטים היא שעשתה את ההבדל למעשה. היא הכניסה את הפריטים האלו שאיבדו מזוהרם לתוך הקשר אופנתי עכשווי, וכמו כל הנוגעים בדבר – התופרת, המכבסה, הצלמים והדוגמנים שהיו מעורבים ביצירת הקטלוג - גם היא נעשתה בהתנדבות.

עדו לביא

ההיענות של הלקוחות באתר נלהבת לא פחות. מאז שעלה לאוויר כבר נמכרו רוב הפריטים בו, ועתה אלוש ועמיתיו נמצאים בעיצומו של תהליך גיוס שני. "בשבוע אחד גייסנו תרומות בסכום של כ-7,000 שקל, ללא פרסומים מיוחדים, למעט אייטמים בעיתונות או ברשת. אני מודה שלא האמנתי שזה יתפוס תאוצה כזאת. אני זוכר שאמרתי לקולגות שלי בפגישה שבטח נמכור פריטים יחידים ואת כל השאר נמכור אחר כך בחנויות יד שנייה. גם אנחנו בשוק מהעובדה שזה נמכר מהר כל כך".

אלוש נזכר גם שבמפגשיו עם זקנים, כשהציג לפניהם את הרעיון, רובם לא הבינו מה בדיוק הוא מתכוון לעשות בבגדיהם הישנים שכבר אינם בשימוש, אבל נענו בשמחה ובתוך יומיים כבר החלו הארגזים להיערם. חלק מהארגזים האלו עדיין ניצבים בערימה במשרד שלו, משם מנוהלת הפעילות השוטפת של האתר ויוצאים המשלוחים ללקוחות. "חנות המפעל", הוא מכנה את החדר הקטן שבו מאופסן מצבור הארגזים. כיום, הוא אומר, מגיעות אליהם דרך האתר הצעות מאנשים פרטיים, המבקשים למסור להם מזוודות שלמות של בגדים ישנים של קרובי משפחה שנפטרו לאחרונה. "אנחנו חייבים למצוא לזה במה שבה האתר יוכל להמשיך לפעול גם בעתיד, אחרי הקמפיין הנוכחי".

עדו לביא

אחת מהסיבות להצלחת המיזם היא האריזה שלו. עיצוב האתר, והקטלוג שצילם עדו לביא בכיכובם של הדוגמנים עדי נוימן, גילי סער, עידן רול וניקיטה, מעניקים לו אופי ייחודי. "ניסינו מראש לפנות לוויב של היפסטרים ולצעירים. אני מניח שאילו זה היה סתם עוד אתר אופנה זה לא היה יוצר אותו באז. השפה החצופה שבחרנו למיזם טובה לנו", הוא מוסיף ומתכוון להצגה של חבורת דוגמנים צעירים שמשתעשעת עם אשה מבוגרת, צעירה ברוחה, אחת מהן אף מחליפה אתה נשיקות. האשה שמצולמת שם היא סבתה של עדי נוימן, אסתי אורן, עורכת דין בדימוס ושחקנית חובבת. היא הגיעה במקרה לצילומים, והצלם שראה אותה גייס אותה מיד לפרויקט.

סיבה נוספת להצלחה היא העובדה שלוי ואדיר הרכיבו אוסף בגדים מפתה ברוח ההווה. אז איך מרכיבים קולקציה עדכנית מפריטים ישנים? "ראשית, היו שם המון פריטים שלא ענו על ההגדרה של וינטג', או שלא התאימו לרוח הקולקציה שרצינו להרכיב, ולכן הם נתרמו לחנויות יד שנייה", אומרת לוי. בעברה היא הפעילה את מותג בגדי המועדונים Shpina, ובן זוגה, אדיר, היה ממקימי הבוטיק סלון ברלין בתל אביב. שניהם מכירים היטב את אורחותיהם של צעירים אופנתיים מקומיים, ולכן השכילו ליצור תמהיל נכון בין עבר להווה.

עדו לביא

"מהחיטוט בארגזי הבגדים של אנשים או של משפחות אפשר היה להרכיב פרופיל של האדם שלבש אותם – מי הוא היה, איך הוא חי, מה הוא חשב וכולי", מוסיפה לוי פן אחר ממעמקי ארגז הבגדים. אחד הפריטים שנגע ללבה במיוחד היה חולצת כפתורים ועליה הדפסי איורים מתוך הספר "הנסיך הקטן". "כמה הומור יש בבגד הזה..." היא אומרת - ומוסיפה שבכלל, הומור הוא משהו שהיה בבגדים האלו וחסר מאוד באופנה היום. "עכשיו כולם רוצים להיות סקסיים ומרשימים".

טווח מחירים: 50-250 שקלים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו