רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קולקציה

חגית ויטמן מעצבת מלכות בשחור

כשחגית ויטמן הקימה את המותג Fishndag היא בחרה לעצב שמלות כלה אבל לחתור תחת עצם המושג הזה, שמשדר לובן נוצץ. התוצאה היא שמלות שמסרבות להיות גדולות מהחיים אבל לא מוותרות על נאיביות וקסם

תגובות

לא בכל יום אפשר לשמוע מעצבת שמלות כלה אומרת, "מה שהדליק אותי בקולקציה הזאת היה לבוא ולהרוס. אחרי שהשקעתי בבגדים את כל מאמצי רציתי לקחת אותם ולשבש אותם". אבל המעצבת חגית ויטמן מהמותג Fishndag, שהציגה עכשיו קולקציה חדשה בסטודיו שלה, לא שייכת לפס הייצור של שמלות כלה קלאסיות. בעצם, ויטמן הקימה את המותג שלה ב-2001 כניסיון לחתור מתחת לקולקציית שמלות הכלה מתוך המסגרת עצמה.

ויטמן אמנם מעצבת בשיטה המקובלת. היא יוצרת שמלות לפי הזמנה ובהתאמה אישית, מוציאה קולקציה אחת בכל שנה ומוסיפה לה דגמים ("אחרי הכל, שמלות ערב וכלה נראות תמיד כשמלות של קיץ", היא צוחקת). אבל השמלות נמכרות לכלות ולא מושכרות לערב אחד. "אני סולדת מהשיטה המקובלת הזאת", אומרת ויטמן, "הרעיון היה לעשות שמלות כלה קלילות, בפשטות של בגדים ליומיום, ונגד כל מה שהדבר הזה אומר: להוציא אלפי שקלים ולהחזיר את השמלות אחרי ערב אחד".

בדצמבר הציגה ויטמן גם בשבוע האופנה גינדי והרחיבה את מגוון שמלות הכלה לשמלות אלטרנטיביות יותר ולמבחר בגדי ערב שחרגו מהלבן המקובל. היא בחרה לאוסף הזה את השם האירוני-הומוריסטי "Attention Please", ביטוי ל”רצונה” של שמלת הכלה להיות במרכז תשומת הלב, והוסיפה לשמלות כתמים של צהוב זרחני. האירוניה הזאת רק נעשית מחודדת יותר כשנוכחים לדעת שוויטמן השקיעה בשמלות הכלה ובשמלות הערב שלה מחשבה שחרגה מהרצון להיראות ולזכות בתשומת לב. "חשבתי על הבת שלי שמשחקת בשמלות כלה ונסיכים", היא מספרת על ההשראות שלה. "מבחינתי, הנאיביות שבלהיות כלה מכווצת את הבגדים, ולכן הם נראים כמו בגדים שנעשו קטנים או עברו טוויסט מהשמלות הגדולות מהחיים שמזוהות עם התחום".

גיא כושי ויריב פי
גיא כושי ויריב פי

כך אפשר למצוא בקולקציה שמלת מיני מוולנים שנראית כמו שמלה לבנות, שמלה אחרת שבנויה מחתכים שקופים המקנים לה מראה של שלד, שמלת הינומה שהשתלטה על כל הבגד, או בד הינומה שנחתך לסרטים והפך למעין חוטי סריגה שדודתה של ויטמן תפרה לשמלה אחרת.

למרות הממד הביקורתי של המותג, ויטמן מעצבת שמלות כלה אמיתיות שנאיביות וקסם שורים עליהן. שמלה שנראית כמו כותונת גברית מתחרה שווייצרית מצליחה להיראות רומנטית ונוגעת ללב כששמים לה לצללית הגברית שעברה מטמורפוזה והפכה לנשית. שמלה אחרת בעלת שתי שכבות - האחת מבד טול והאחרת מתחרה - נראית כמו שמלה אחת שקובצה משמלות כלה קודמות.

גיא כושי ויריב פי
גיא כושי ויריב פי

במקומות אחרים ויטמן מתגלה כמעצבת שלא רק מפרקת ויוצרת משהו חדש, אלא כמעט כאמנית. בשמלה מאורגנדון כותנתי, בעלת גזרה משוחררת, היא יוצרת קולאז'ים מתחרות שפירקה והפכה למרקם חדש - ואלה נראים כחלק עליון יוקרתי שהלך ודעך כלפי מטה. גם שמלה נוספת נבנתה בטכניקה דומה - פרישה של כמה סוגי תחרות, וחיבור של בד גשם יפני בעל ברק מט וכפתורים בגב. בשמלה אחרת יוצרים קולאז'ים של תחרות מרקם חדש, תחרה יקרה נוספת לתחרה אחרת, והחיבור ביניהן מאפשר את הרבידות והכיווצים שמעניקים לשמלה עניין ויופי.

שם הקולקציה, "Attention Please", מקבל משנה תוקף עם הצגתם של מכנסי ברוקד יפהפיים בצהוב זרחני, צבע שאינו מקושר לבד היוקרתי הזה ומעניק למכנסיים מראה עכשווי וצעיר יותר. ואילו ז'קט בגזרת אוברסייז משחק עם הז'קט הגברי ובנוי מבדים בצבע שחור ולבן עם כפתורים וקפלים בולטים.

גיא כושי ויריב פי
גיא כושי ויריב פי

"רציתי לעשות טייק אוף על מה שאני מכנה 'חתנות'", מספרת ויטמן על הפגישה שלה עם בנות זוג לסביות המבקשות בגדים לחתונה, "ולכן ניסיתי לשחק עם שמלות ופריטים שעוברים מהעולם הגברי לזה הנשי". הכיוון הזה הוביל אותה ליצירת חיבור של חתן וכלה בשמלה אחת - בין השאר בחולצה עשויה מבד טול זרחני ולה קווי מתאר של חולצה גברית, עם צווארון ועניבה, ומתחת שכבה נוספת, שחורה ונשית יותר; שמלה מטוקסידו; חולצה שמרחפת למעלה בגב בשתי שכבות ועשויה מכותנה ומשי עם נקודות.

פריטים אחרים בקולקציה חורגים מהמראה האלגנטי והרומנטי והופכים לכר שעליו מרשה לעצמה ויטמן, כמו בהצהרות שהיא משמיעה, לשבש את הסדר הקיים: ז'קטים עם כתמי רורשרך, שנוצרו כאשר דיו יפנית גלשה על בד הברוקד וחלקו ספג אותה, או שמלות שדיו שחורה נשפכה עליהן והן נראות כמו "היום שאחרי", שמלות שעברו טראומה והפכו לשחורות.

גיא כושי ויריב פי

אבל כמו הילדה שהיתה נקודת ההתחלה של הקולקציה, ויטמן משחקת עם אפיונים אחרים של שמלות כלה ושמלות ערב, ובהם שקיפות. "אני אוהבת משחקים של שכבות שקופות", היא מספרת, "אני רוצה להשתמש באמצעותם בגוף אבל לא באופן פרובוקטיבי. ברגע שמה שצריך להיות גלוי נמצא במקום ומה שמיותר מוסתר, זה הרבה יותר מעניין מבחינתי". מערכת כזו - הבנויה מחצאית טול וחולצה גברית בעלת שלושה חלקים, חלק עליון לבן (שכולל צווארון גברי), חלק אמצעי שקוף וחלק תחתון שחור, היא פריט היברידי שמשחק עם גבריות ונשיות אבל גם מתעלה על המשחקים המגדריים ונראה מסקרן ויפה.

עוד אפשר למצוא בקוקלציה שמלה א-סימטרית בשחור-לבן בעלת גזרה רחבה שנקשרת בשרוך, שמלה עם קווים שחורים ואלמנט מעוין בחזה, שמלה מרשימה שהתחילה ב-12 מטר של בד משי שקוף שחור והפכה לרבידה א-סימטרית, שמלה שחורה בגזרת A וחתכים בשתי שכבות, וגם שמלת סטרפלס דרמטית מבד גזה בחתיכה אחת שעולה למעלה ויוצרת כפלים קטנים.

אין ספק שוויטמן שייכת לדור אחר ומדברת אל כלות ונשים שרוצות שמלות ערב אחרות. כאלה שחותרות תחת הסדר הקיים הלבן והנוצץ ואינן רוצות להיות רק מלכה לערב אחד, אלא מחפשות משהו שיהלום אותן גם בערב חשוב המתקיים בתוך רצף של שגרה. לזכותה ייאמר כי מלבד האיכות הטכנית והשימוש בבדים יקרים שעברו מטמורפוזה, היא גם נראית לפעמים כמו הילדה הקטנה שלה, אולי הילדה שנמצאת בכל אחת ושרוצה לשחק בכלות, רק מכיוון אחר.

מחירים: קולקציית כלות: 6,500-3,500 שקל; קולקציית קפסולה: 15,000-1,800 שקל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות