איך הפכה אזליה בנקס ליקירת עולם האופנה - אופנה - הארץ

איך הפכה אזליה בנקס ליקירת עולם האופנה

היא לבושה בפשטות, הסגנון שלה נראה נטול עומס אופנתי, ובכל זאת היא הפכה למושא חיזורים של מעצבי-על ולמודל חיקוי. למה בעצם? ומדוע זה התחיל ממש להכעיס אותה?

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
סהר שלו

כבר שנתיים לפחות שאזליה בנקס משובצת במשבצת “הזמרת המבטיחה של התקופה”, ולא במפתיע. היא עדיין לא בת 22, וכבר יש מאחוריה אינספור שערוריות, ציוצים, וידיאו ויראלי שצבר עשרות מיליוני צפיות וסגנון מובחן וייחודי; שירה “212” הוא מהמושמעים ביותר ברשת והוכתר על ידי המגזין המקוון המשפיע Fitchfork לאחד מהשירים הטובים של 2011. בנקס, בקצרה, היא דמות קלאסית למשבצת “הדבר הגדול הבא”, אבל לפי שעה, ועד שייצא אלבום הבכורה שלה, היא מצליחה להיות בעיקר היקירה החדשה של עולם האופנה - עכשיו, כך נראה, כבר בניגוד לרצונה.

“תשומת הלב שאמן מקבל מעולם האופנה יכולה לחנוק אותך ועלולה להסיח את דעתך מהמוסיקה”, היא אמרה לפני חודשים ספורים בראיון מצולם לאתר hypetrak. “אני כמעט שגמרתי עם זה, עם מה שהיה רק אופנה, אופנה, אופנה, ואתי כדרלינג שלהם... אפשר להיבלע בקלות בעולם הזה. הם מכניסים אליו אמנים כדי שיעזרו להם להיראות בדרך מסוימת, וברגע שמישהו חדש מגיע, הם שוכחים ממך לגמרי. זה כל כך הפכפך. אם אתה שם את מבטחך בעולם האופנה, אתה תאכזב את עצמך כאמן... לכן חשוב כל כך לזכור בשביל מה באת לפה”.

למעשה, לא מפתיע לשמוע את הדברים האלה מפיה של הזמרת השחורה המוכשרת. בדירוג של המגזין האמריקאי “Billboard” הכתיר אותה הקהל ל”איקונת הסטייל של 2012”, מעדיף אותה כך על פני כוכבות כמו לנה דל ריי וריטה אורה. בשבועות האופנה בשנה שעברה היה “212” אחד השירים המושמעים ביותר - ואחרי שהושמע בתצוגה של טיירי מוגלר ביקש קארל לגרפלד מהזמרת לשיר אותו בבית האופנה שלו בפאריס בתחילת השנה שעברה.

אזליה בנקס בהופעה. סמל לקוליות של התקופהצילום: גטי אימג'ס

והרשימה ארוכה. בנקס עבדה על וידיאו־קליפ בשיתוף עם ניקולה פורמיקטי, המעצב של מוגלר שמונה באחרונה למעצב הראשי של דיזל ונחשב לאחד הסטייליסטים החשובים בתעשייה; היא נבחרה לפרזנטורית של קו הקז’ואל של אלכסנדר וואנג - וסרטוני הווידיאו הוויראליים שלו, שבהם נראתה בחולצה חתוכה, ז’קט בומבר וחצאית בגזרת צינור, כבשו שוב את הרשת; היא קידמה את אתר הקניות הבריטי ASOS (וצוטטה כאומרת: “למכור יופי פירושו לשכנע אנשים שיש לך משהו שהם רוצים”), והיא לבשה שמלות פאייטים ונעלי ניאון, או שמלת עור בהדפס נחש של וואנג בנשף המפורסם של מוזיאון מטרופוליטן בניו יורק.

מה יש בה, בבנקס, שחולל סערה בשנה האחרונה? התשובה הכוללנית היא שאולי יותר מכל אחת אחרת, הזמרת הזאת מבטאת את הרוח הקולית של התקופה. לעיתון “ניו יורק טיימס” היא אמרה שהיא לובשת “הרבה בגדים שעומדים להתלכלך ולהיראות קוליים ברגע שיתלכלכו”. בניגוד למראה המוקפד שכוכבות אחרות מתהדרות בו, בנקס מייצגת איזו רוח חופשית שמסרבת להיענות לטרנדים ולמגמות אופנתיות (ואפשר רק לדמיין מה היא חושבת על הריסים המלאכותיים של לנה דל ריי). המעבר שלה מסגנון זה לאחר לא מסמן אותה כחסרת עמוד שדרה, אלא דווקא כמי שההגדרות הקבועות אינן מתאימות לה והיא משוחררת מנטל דעת הקהל או המבקרים שעסוקים בהכנסתה למשבצות המוכרות.

בנקס ב"212"

קמצוץ מיקי מינאז’, ואולי קורט קאשה, הפציעה בנקס לעולם עם הווידיאו קליפ הכמעט ביתי של “212”. היא לבשה אז סוודר בהיר שעליו מככבת דמותו של מיקי מאוס, ועל שרווליו שלושה פסים שחורים. מכנסי ג’ינס גזורים וקצרים מאוד, שכיסיהם השתרבבו במעלה השוקיים, וצמות יפהפיות השלימו את המראה, שהיה הצדעה לאייטיז עם ניחוח הארלמי לא מוגדר מדי. אבל אפילו תיאור הבגדים הפשוטים לכאורה האלו לא מסביר את הקסם שהילכו השיר הזה, ובעיקר המראה של בנקס, על הקהל.

מאז כבר הפכו אתרי האופנה את הסגנון הזה של הזמרת למסחטות כספים בנוסח “קני־את־הלוק־של־אזליה־בנקס”, ואילו דמויות מעולם האנימציה הפכו לאחד הטרנדים הבולטים. אבל הסגנון של בנקס עצמה נראה תמיד נטול עומס אופנתי, פשוט יותר משל הקולגות מעולם המוסיקה. במובן כלשהו, בנקס נשארת הילדה הקטנה, עם סטייל של נערה שאוהבת להתלבש בלי לעשות מזה עניין גדול.

ייתכן שהקסם הבנקסי נעוץ בחלקו גם בהיותה הצד האפל של קלואי סביני, יקירה אחרת של התעשייה, שהצליחה לשתף פעולה עם מותגים קוליים דוגמת “Opening Ceremony”. שתיהן חולקות את הערבוב המתבקש שבין אופנה גבוהה ונמוכה, את הסגנון שחורג מההגדרות המקובלות. אם מוסיפים לאלה את המיניות החמקמקה של בנקס (“יצאתי עם גברים ונשים”, היא אמרה פעם, אבל היו לה גם כמה ציוצים שעוררו זעם בקהילה) ואת הפה המלוכלך – נראה שמתחילה להתגבש תשובה.

בינתיים הספיק הווידיאו החדש שהוציאה, “Yung Rapunxel”, להפוך לשיחת היום ברשת בתוך שבוע בלבד. בנקס מופיעה בו כשכל אחת מעיניה נראית בצבע שונה, לראשה בנדנה צבעונית, ותנשמת מתעופפת מעין שלישית המצויה על מצחה. הבגדים שהיא לובשת בקליפ זה שולחים אל שנות ה-90 (זהירות: מכנסיים מתרחבים עם רוכסנים בכל מיני מקומות, פרוות מלאכותיות בצבעי ניאון וחזיות מחוך מגוחכות), ובאחד הדימויים הבולטים בו עיניה של הזמרת הופכות לשפתיים – ויוצרות ראש עם שלושה פיות.

האם התמונה אומרת משהו על המבט שהופנה אליה בשנה האחרונה? על הדיבור הבלתי פוסק על הדימוי שיצרה? לנוכח מה שאמרה באחרונה על עולם האופנה, אכן אפשר להניח שהזמרת הצעירה - שתופיע בארץ בפסטיבל “פלאג פאסט”, שייערך בין 9 ל-11 במאי בכפר הנוקדים – מבקשת מהקהל שיפסיק להביט בה ופשוט יקשיב. אחרי הכל, לא סתם היא בחרה לאלבום הבכורה שלה, שייצא בקרוב, את השם “Broke With Expensive Taste”.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ